Käyttäjän Kurki kirjoittamat vastaukset
-
”Ei minun ole tarvinnut koskaan kaivurikone miestä rukoilla töihin vain soitto hommansa osaavalle konekuskille riittää ja ei tarvi aikatauluja sovitella.”
Minun on tarvinnut rukoilla.
Sen takia minulla on oma kaivuri ja toinen traktori vetämään lavettia.
Onnistuuhan tuo minun maatilakaivurillakin, miksei järeämmällä. Maan vaan pitää olla kaivettavaa. Kivikot saattaa tuottaa jo vaikeuksia. Minulla sorikko jo mahdoton, mutta hiekasta hienojakoisempaan onnistuu ihan hyvin. Kannotkaan ei tuota vaikeuksia.
Maapohjan lämpötila kasvukaudella on hyvän kasvun edellytys. Vanhojen ojien aukaiseminen kannattaa aina, kun ojat eivät enää toimi, mitä pohjoisemmassa ollaan. Märkä maapohja pysyy kylmänä eikä haihduttaminenkaan aina toimi. Kylmässä syyssäässä puiden haihduttaminen heikkenee eikä koivut haihduta ollenkaan pudotettuaan lendet. Kun vielä syksyllä vettä sataa yleensä aina enemmän ja jopa kuukausia+ 0…+5 asteen keleissä rankasti kuten viimeisinä syksyinä on tapahtunut, niin ilman toimivia ojia alkaa soistuminen. Pohjoisessa tulee vielä ongelmaksi veden kyllästämän maan jäätyminen ja jään sulaminen keväällä myös kestää paljon pitempään kuin kostean maapohjan roudan sulaminen.
Syväauraus lämmittää maapohjaa Pohjois-Suomessa siinä määrin, että kasvuolosuhteet siirtyvät 500 km etelämmäksi.
Sanoisin, että laajemmat myyrätuhot syntyvät, kun myyrien alueelliset laajentuneet huipput alkavat osua samoille vuosille.
Nythän pienialaisia huipuja esiintyy joka vuosi eri paikoilla ja eri vuosina ja kestää aikansa ennen kuin saavuttavat yhteisen rytmin ja huipun.
Naapuri ilmoitti joskus 1980-luvalla, että metsäpalstalle oleva rasite on sitten poistunut, kun sitä ei oltu käytetty ja kun uusi laki oli tullut voimaan. Rasite oli hänen maillaan. Palstalla isälläni oli peltoakin, mutta sinne kujettiin pitkulaisen palstan talolle lähempänä olevasta toisesta päästä. Tämä kulkuväytä oli hevosen ja jalankuljettava rasitteeton vanha kapea tieura, josta oli kuljettu jo ennen muinoin taloille ennen uuden kylätien perustamista joskus torppariasetuksen jälkeen 1920-luvun alussa. Haettiin sitten tietoimitus tähän lähimpään päähän ja tie meni sitten kahden tilan maiden läpi tuolta viralliselta kylätieltä 200m matkan ja talolta 500m. Tietenkin sen olisi saanut sinne vanhallekkin paikalle, mutta vain tietoimituksena. Tosin sinne toiseen päähän olisi ajomatkaa ollut jo ollut paljon enemmän valmiita teitä pitkin + 100 m uutta omaa tietä.
6 m3: Nuo kulkuoikeusrasitteet voivat olla hyvikin vanhoja. Omille maille vanhin tierasite löytyy kahdeksankymmenenviiden vuoden takaa. Paperit löytyi Rovaniemen maaoikeudesta.
Vanhat rasitteet ovat poistuneet jo 1970-luvulla, jos niitä ei oltu käytetty sitä ennen ja rasitteet ovat palautuneet maanomistajalle, jonka maalla n ovat sijainneet.
Olen elämäni aikana tormännyt noin kymmeneen kanalinnunpesään ja niitä seuraamalla vain kahdesta on poikaset munista kuoriutuneet ja muut pesät pedot tuhonneet.
Ei epäile yhtään, etteikö luonnon mekamismit toimi.
Planter.Kun myyriä on 10/ha ja alueella käppäilee säännöllisesti kettu joka napsii joka reissullaan puolet pois pysyy kanta pienenä.
En kyllä ketun varaan laskisi mitään.
Varmempaa olisi laittaa hehtaarille lautojen sisään vaikka 4 pisteeseen 2 loukkua/laudat pyytämään vaikka kerran vuodessa mieluummin kylmemmällä syyskesällä. Syötit kuivaa helposti kesän kuuminpana aikana ja toimivat vain muutaman päivän kuten porkkana. Kuivatuista hedelmista omena kestää ja pyytää parhaiten. Porkkanamehua voisi ruiskuttaa myös lautoihin. Haju on voimakas ja pysyy pitempään.
Tietenkin asuinpaikan pitäisi olla lähellä silloin, kun myyriä on paljon ja loukkuja pitää tarkastaa ja syöttejä uusia.
En voi millään uskoa, että petojen suosiminen parantaisi kanalintukantoja. Niistä kananlintujen pesistä joihin olen tormännyt ja niitä sitten seurannut, niin 8 kymmenestä tuhotaan. Viimeinen pesä pari vuotta sitten tuhottiin niin, että linnun höyheniä oli pesän välittömässä läheisyydessä ja munien kuoria oli pesän vieressä.
Vihreät liittolaisineen ovat ajaneet läpi päätöksen Helsingin valtuustossa, että Helsinki jatkossa tukeutuu puupellettiin, jotka juuri tehtyjen uusien tutkimusten mukaan ovat sekä ympäristöllisesti katastrofaalinen http://www.thegwpf.com/europes-green-energy-burning-is-worse-than-coal/ että terveyden kannalta http://www.thegwpf.com/europes-green-energy-burning-is-killing-40000-people-per-year-new-study-claims/ kivihiiltä selvästi huonompi ratkaisu.
Taitaa olla trumppilaista hiilipolitiikkatutkimusta. Hiliikaivosmiehille pitää saada töitä. Miten CO2 päästöt voi olla suuremmat kuin kivihiilellä, jos hakkeen tuottamiseen käytetään puusta valmistettuja biopolttoaineita? Suomessahan koko puuketju kannolta laitoksiin, voidaan hoitaa puusta valmisteluilla moottoripolttoaineilla.
Onko päästöjä ollenkaan?
Neste tuottaa uusiutuvaa dieseliä vastaava mootoripolttoainetta sen mitä dieseliä käytetään Suomessa.
Meistä on tullut maailman johtava uusiutuvan dieselin tuottaja, ja vuotuinen tuotantokapasiteettimme on 2,6 miljoonaa tonnia.
Parempi näin, että oltiin vaikuttamassa Suomelle edullisen ratkaisun syntyyn ja saatiin sellainen kuin, että Suomi olisi EUn ulkopuolella kuitenkin joutunut alistumaan EUn vihreiden haitalliseen päätökseen tavalla tai toisella.