Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Oletkohan mitannut väärin? Jos runkoluku on 1000/ha, läpimitta 12 cm ja pituus 14 m, pitäisi tilavuus olla 100 m3/ha. PPA pitäisi olla silloin 15.
MaalaisSeppo 2.9.2022, 17:49Ei Vapaavuori ko 60 % keksinyt omasta päästään. Alkusyy on Matti Nykäsen fifty – sixty tokaisu. Vapaavuori valitsi ko tokaisusta suuremman luvun, kun piti sitä parempana.
MaalaisSeppo 2.9.2022, 13:10Onko tämä eri kasvatustapojen kannattavuuden räknäily todella näin hankalaa? Yksinkertaisinta on vetää tilan ympärille taseraja ja seurata, kummalla tavalla taserajan yli tulee eniten nettoa verojen jälkeen. Olen varma, että useimmissa tapauksissa jaksollinen voittaa jatkuvan mennen tullen.
MaalaisSeppo 2.9.2022, 12:52Fortum yritti reilut 10 v sitten saada periaatelupaa Loviisa 3:lle. Ei onnistunut, kun Kepu vastusti (Pekkarinen). Syynä oli aluepolitiikka – pohjoiseen piti rakentaa – tuli Fennovoima. Fortum sitten lähti investoimaan Venäjälle ja Uniperiin. Em poliittinen päätös on johtanut tähän sähköpulaan ja Fortumin suuriin tappioihin.
Nyt Kepu on ollut taas asialla. Oli mukana masinoimassa turvekoneiden romutusta muun hallituksen mukana (ehkä vastentahtoisesti). Virhe liike joka tapauksessa.
Opetuksena poliitikoille – älkää sotkeutuko energiakysymyksiin mutu tuntumalta. Mitenkähän käy tässä kivihiilikiellossa vuonna 2029?
MaalaisSeppo 1.9.2022, 12:25Ukrainan kriisi ilmeisesti laittaa kunta-alankin uusiin kuosiin.
MaalaisSeppo 1.9.2022, 08:57Mitä tarkoittaa termi ”sama metsä”, jossa Jovainin mukaan harjoitetaan erilaisia hoitotapoja. Metsähän ei rajoitu vain yhden omistajan tilaan. Sama metsä jatkuu rajan toisella puolellakin. Minäkin periaatteessa olen tekemässä monenlaista metsänhoitoa samassa metsässä. Vaihtelua on jaksollisesta naapurin luonnonsuojelualueeseen ja kaikkea siltä väliltä.
MaalaisSeppo 29.8.2022, 18:59Aikomuksenani oli em ala myydä, kun sen viereinen kuvio on päätehakkuuvaiheessa n 10 v kuluttua. Naapurin hakkuu nosti tuulituhoriskiä niin paljon, etten jäänyt odottelemaan, kun puustokin oli jo päätehakkuujäreydessä.
MaalaisSeppo 29.8.2022, 10:38Samantapaisen kaupat tein talvella kuin Jalmari. Naapurin hakkuualan rajalla oli mulla pieni tuulituhoille altis ala. Myin naapuripuiden ostajalle ennenkuin tuuli olisi ne kaatanut. 0,4 ha. Hinta hieman parempi kuin Jalmarilla.
MaalaisSeppo 27.8.2022, 17:16Kuuntelin myös Rauramon haastattelua. Esitti Suomen sähkön huipputehontarpeen olevan ensi talvena 15GW, jos pakkasta on reilusti, eli sama kuin aiemmin vastaavassa kelissä. Itse en usko ko lukemaan. Kyllä korkea hinta laskee kulutusta. Veikkaan, että huipputehon tarve on 14 GW.
Meriporista ei voinut paljoa puhua, kun varavoimastatuksen hakemus on sisässä. Jos hyväksytään, käyttökuntoon saattamiseen saavat Valtion tukea. Ei Fortumin kannata sitä itse kustantaa. Käyttökuntoprosessiin sisältyy tietysti koekäyttö. Eiköhän se voi olla nykytilanteessa melko pitkä.
MaalaisSeppo 24.8.2022, 09:17Venäjän ydinaluehan on Euroopan puoleinen osa. Reuna-alueetkin ovat tärkeitä, mutta niissä on eriytymisriski ”Äitivenäjästä”. Ukrainakin koetaan ”Äitivenäjän” osaksi. Putin yrittää lyödä sodalla kaksi kärpästä yhdellä iskulla: heikentää Ukrainaa ja tapattamalla sodassa reuna-alueiden ”alempiarvoista” ainesta.