Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,291 - 1,300 (kaikkiaan 3,700)
  • MaalaisSeppo

Tavoitteena on, että sähkötuki rahoitetaan myöhemmin sähköyhtiöiltä perittävältä ns vinfall-verolla (30 % ylimääräinen vero ko tapaukseen sovelletulla laskukaavalla).  Lisäksi sähköyhtiöt tietysti maksavat normaalit tuloverot.

Yksityisasiakkaiden sähkön käyttö ja myös maksut nousevat voimakkaasti tulojen noustessa. Siis myös heidän välillisesti maksama vinfall-vero. Kova poru on noussut, kun suurituloiset ”hyötyvät” eniten suunnitellusta sähkötuesta. Välillisesti myös maksavat eniten vinfall-veroa ja sähköyhtiöiden normaalia tuloveroa. Tätä poraajat eivät tietysti huomaa. ”Omien” rahojen palautus edes osittain on suunnaton vääryys.

MaalaisSeppo

Saihan Kurvinen sentään aikaiseksi Metsäbiotalouden panelin Vihreiden kahden panelin vastavoimaksi. Hyvä veto. Saadaan asiantuntijat ottamaan mittaa toisistaan ja taviskansa voi keskittyä olennaiseen.

Ukrainan kriisin vaikutukset tulevat viipeellä. Kohta Helsinkikin peruu hiilivoimalansa sulkemisen. Siirtyy ainakin tehoreserviin seuraavaksi talveksi. Realismi palaa vähitellen.

MaalaisSeppo

Tarvitaan 4 pumppua. 3 käy ja yksi varalla. 2 ehjää ja kaksi säröytynyttä, joista yksi varapumppu seisoo.

MaalaisSeppo

Neljä pumppua putkissa kiinni. Niistä kolmea käytetään yhtä aikaa. Kaikkia jossakin vaiheessa koekäytön aikana. Lisäksi varastossa kaksi juoksupyörää. Ehkä myös kahden pumpun muutkin osat.

MaalaisSeppo

Saksalainen valmistaja. Teräksen toimittaja?

MaalaisSeppo

Kantorahatulot ovat n 2.5 miljardia/a. Hiilipäästömaksu ilmeisesti selvästi korkeampi. Nyt pitäisi puukauppapörssin ( Kuutio tms) rinnalle perustaa hiilipörssi. Puukaupan tarjouspyyntö sitten molempiin. Hiilipörssiin esim 10 v rauhoituehdolla voisi ko kauppa kannattaa mo:lle.

Nythän hakkuut voi tehdä jo melko vähäpuustoiseen metsään. Kiitos siitä Vihreille, kun vapauttivat hakkuita n 10 v sitten. Nyt voisivat ajaa hiilipörssin pystyyn, niin saataisiin puuston hiilensidonta elpymään.

MaalaisSeppo

Moottorisahalinjalla olen itse. Kylän mies sitten ajaa puut tien varteen. 3. 5 – 4 m ura riittää suorilla. Mutkissa vähän lisää.

Ajokonehan on kai pidempi kuin moto. Pituus vaikuttaa ajourien leveyteen mutkissa.

MaalaisSeppo

Ensiharvennukset olen pääosin tehnyt itse m-sahalla. Joillekin kuvioille energiapuuharvennuksena. Näin seuraava harvennus on jo sopiva tehdä motolla, joihin harvennuksiin olen pääosin tyytyväinen. Yksi näistäkin meni mielestäni hieman liian harvaksi.

MaalaisSeppo

Ohisalon pitää toistaa Vihreiden mantraa niin kauan kuin voi, eli vielä n 4 kk. Eräänlainen joutsenlaulu siis. Kohta jäähyaitio avautuu.

Vielä ei ole Brysselin konessakaan huomattu, että tilanne Euroopassa on muuttunut oleellisesti. Hiilinielusuunnitelmia pykätään innolla ja samalla ruskohiilen käyttö lisääntyy. Näin toimitaan vihreiden kotipesässä Saksassa. Ko tilanteeseen on ajauduttu vihreiden vaikutuksesta. Mottona ydinvoima alas (ja hiilivoima ylös).

MaalaisSeppo

Hiilinieluthan vaikuttavat myös lumitöihin. Jos nielut saadaan kasvuun, ilmastonmuutos hidastuu ja myös Eteläsuomessa voidaan tehdä vielä ehkä vuosikymmeniä merkittävästi lumitöitä. Lyhyellä tähtäimellä lumityöt  ovatkin lisääntyneet, mikä on siis Tolopaista mukaellen lisännyt tärkeiden töiden määrää. Eli hyvä?

Esillä 10 vastausta, 1,291 - 1,300 (kaikkiaan 3,700)