Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Hyvin olen Tapion taskukirjalla ja relaskoopilla pärjännyt. Viimeisimmän puukauppani puumääräarvion (1200 m2) tein ko perustein. Kolme firmaa teki tarjouksen ja arvioivat puumääräksi n 900 m3. Loppumittaus oli 1202 m3.
MaalaisSeppo 31.5.2021, 18:04Tietokonelaskelmia ja ohjelmia tein joskus eri aiheesta. Silloin oli sanontana, että tehdäänkö nopeasti vai tietokoneella. Itsekin usein käytin muuta kuin tietokonetta kun oli nopeampaa ja riittävän tarkka laskea muutoin.
MaalaisSeppo 30.5.2021, 16:10Tapion taskukirja kannattaa hankkia. Sen voi verotuksessa vähentää. Siitä löytyy taulukot.
MaalaisSeppo 30.5.2021, 07:48OL3:n vaikutusta kauppataseeseen ole myös räknäillyt. Samaan olen päätynyt kuin Tolopainen. Sähkön viennillä ei ko myllystä 300 miljoonaa kuitenkaan tule. Kun Suomessa on niin paljon sähkön tuotantoa, että sitä riittää vientiin, niin on sitä ylituotantoa muissakin maissa, jolloin hinta on huono. Joskus jopa miinuksen puolelle on menty.
Sähkön ja muidenkin lähes automatisoidusti tuotettujen tuotteiden vienti voisi olla Suomelle mahdollisuus. Ihmistyömme ei ole kilpailukykyistä. Esimerkkeinä ovat datakeskukset, sähkön vienti (Viron kautta etelään), selluloosa, puutavara, kaivannaisteollisuuden jatkojalosteet (myös akut). Kun kauppatase saadaan reippaasti ylijäämäiseksi, voidaan julkiselle puolelle pestata lisää porukkaa, kuten mm hoitajia. Velkarahalla pärjätään vielä muutama vuosi.
MaalaisSeppo 29.5.2021, 12:47Eilen täydennysistutin kuusia n 3 ha:n uudistusalalle. Siitä osassa on kyllä n 3-8 m kuusia, mutta pari ha aukkoa. Pääosin koivua olen istuttanut, mutta varjopaikkoihin kuusia. Osa rehevää ja näyttää lykkäävän valoisuuden lisäännyttyä kaikenlaista (sudenmarjaa, kuusamaa, keväistä linnunhernettä, vaahteraa, mansikkaa ja vadelmaa). Työsarkaa siis on lähitulevaisuudessa riittävästi. Voisin myydä suojeluun, kun haittaakaan ei syntyisi lopulle tilaa. Sorkkaeläinten ja jänisten syömistä koivuntaimistakaan ei tulisi harmia.
MaalaisSeppo 28.5.2021, 22:37Tuskin uudistamattomia aukkoja hyväksytään suojelualueiksi. Eiköhän suojelualueille ole melko tiukat kriteerit.
Jos uudistamattomat aukot hyväksyttäisiin suojelualueiksi, niin taitaisi jonkin verran puliveivareita löytyä ko touhuun. Pääsisi uudistamisvelvoitteesta kuin koira veräjästä. Tänään juuri ährästin hankalassa maastossa istutushommissa. Helpompi olisi laittaa ko alue joidenkin mielestä suojeluun, mutta ei luonto anna periksi, vaikka onnistuisikin, jos lakeja muutettaisiin.
MaalaisSeppo 28.5.2021, 21:18Huomasin myös kyseisen, oikein professorin esittämän ajatuksen. Voisi toimia muutaman hehtaarin avohakatuilla pientiloilla. Yleensä aukkojen koko on melko pieni. Jos vaikka 2 ha aukko erotetaan omaksi tilakseen, maksaa se jo vähintään 1000 €. Lisäksi uudistamisvelvoite päälle. Todennäköisesti lohkominen hankaloittaa kantatilan toimintaa, joten siitäkin lisäkuluja. Kulut n 3000 €/ha.
Uudistamisvelvoite mielenkiintoinen tässä yhteydessä. Siis esim istutus ja myöhemmin varmistustoimenpiteet taimikon kasvun suhteen. Ei tainnut proffa olla oikein kartalla. Nykylain mukaan ei aukkoa voi jättää luonnon haltuun.
MaalaisSeppo 27.5.2021, 22:11Taitaa olla puukauppojen tarjouspuolella hiljaista, kun tässäkin ketjussa keskustellaan kepusta. Saksassa sentään yritetään Kauppalehden mukaan vaikuttaa myös raakapuun hintaan. Täällä höpistään kepusta useassa kejussa. Taitaa olla vaalikuumetta.
MaalaisSeppo 25.5.2021, 18:47Ostaako Koskitukki (Koskinen oy) siellä?
MaalaisSeppo 25.5.2021, 06:45Katselin Helenin hiilidioksidipäästöjä 3.3 milj tn viime vuodelta. Siis n 6 tn/hesalainen. Ohisalo itse asuu keskimääräistä huomattavasti hulppeammassa asunnossa, joten hänen osuutensa Helenin päästöistä on n tuplat keskiverto hesalaiseen verrattuna eli n 12 tn/a. Kahden hengen perhe siis 24 tn/a. Vertailun vuoksi olen istuttanut reilut 4 ha peltoheittoja, joiden kasvu sitoo hiiltä nyt n 24 tn/a ja lisääntyy vielä reippaasti. Ohisalo on siis siirtänyt asumispäästönsä kompensoinnin minulle tietämättään, mutta onnistuneesti. Siitä hänelle kiitos.
Ohisalo, kuten vihreät yleensäkin ovat kaupunkien asukkeja ja ovat omaksuneet tähän asti hyvällä menestyksellä hiilipäästöjensä kompensointivelvoitteen maakuntiin. Besserwisser-tyylillä esitetään, miten maakunnissa pitäisi elää ja metsiä hoitaa, vaikka itse omassa korkean elintason ekologisessa kuplassaan nauttivat myös puunjalostuksen tuottamasta hyvinvoinnista.
Sipilän hallitus suuressa viisaudessaan kielsi kivihiilen käytön alkaen 2029. Tämä tietysti jurppii vihreitä, kun kepu teki oharit. Huuli pyöreinä on Hesassa oltu ja ollaan vieläkin. Olisi pitänyt tuolloin kiireesti tehdä päätös uudesta ydinvoimalasta Loviisaan ja sieltä kaukolämpö pääkaupunkiseudulle.