Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Enhän minä mitään poistoja käytä. Lasken vain, miten auton jäännösarvo muuttuu, jos auton käytön korvaus on 25c/km ja vähennän ko korvauksen ja kulujen erotuksen jäännösarvosta. Jos tulee isompi kulu, niin jäännösarvo tietysti nousee. Kun vaihdan autoa, on helppo muuttaa taulukkolaskemaan em 25c/km ja tehdä jälkilaskenta, onko em 25c/km riitänyt kattamaan kaikki auton kulut. Kahdella edellisellä sokolootalla 25 c/km on kattanut kaikki autojen kulut pääomakuluineen. Nykyisellä tehnee tiukkaa, koska mm polttoaineen hinta on noussut. Katsotaan, miten käy. Tuskin kuitenkaan konkurssiin joudun.
MaalaisSeppo 4.3.2021, 22:18Siis luonnontilaisten alueiden päästöjä ja nieluja ei oteta huomioon. Nyt ymmärrän vihreiden hingun lisätä luonnonsuojelualueita. Ainahan joku talousmetsä jää pitkäksi aikaan silleen. Siitäpä oiva luonnonsuojelualue. Myös määräaikaisella sopimuksella olevista metsistä ainakin osa päätyy suojelualueeksi. Näin hiilinielumetsää siirtyy vähitellen nieluttomaksi, vaikka se todellisuudessa on nielu ja paine loppujen talousmetsien hiilensidonnan kasvattamiseksi vain kasvaa. Ketunhäntiä on joidenkin kainaloissa.
MaalaisSeppo 4.3.2021, 21:57Haba oikeassa. Onneksi on metsää, ettei eläketuloilla tarvi ajella.
MaalaisSeppo 4.3.2021, 20:21Tarkistin viime vuoden autokirjanpitoni.
Ajettu 37346 km
Polttoaine 1918 l, 2378 € (5.14 l/ km. 6.37 c/km).
Huollot, korjaukset, pesut, autopaikka 1197 € 3.2 c/km.
Vakuutus, verot, renkaat 1719 € 4.6 c/km.
Korko 231 €, 0.62 c/km.
Yht 5520 € 14.79 c/km.
Laskennallinen kulu (25 c/km) 9337 €, joten kuoletus 3817 €. Näyttää siis mahdolliselta kuolettaa ko auto 25 c/km kilometrikorvauksella viime vuoden kulurakenteella. Viime vuonna polttoaineen hinta oli edullinen. Nyt ko kulut ovat olleet 8.05 c/km (5.75 l/km). Syynä myös kylmä alkutalvi ja enemmän hidasta ajoa mäkisellä metsätiellä.
MaalaisSeppo 4.3.2021, 14:04Visakallon todellisuus 43 c/km, mulla 25c/km lähempänä minun todellisuutta. 43c/km tekisi 40000 km vuodessa ajavalle 17200 €/a. Ei mulla ole varaa laittaa nettoeläkkestä puolta autoon.
MaalaisSeppo 4.3.2021, 10:53Verovähennyksistä saatava hyöty ei liity tähän mitenkään. Tarkoitushan on laskea, pystyykö verottajan hyväksymällä kuluilla 25 c/km kuolettamaan auton. Sen näkee vasta, kun vaihtaa autoa. Jos vaihtohetkellä autosta saa enemmän, kuin laskentamallin antama arvo, pitäisi em 25 c rukata jälkilaskennassa alaspäin. Eka sokolootalla n 2 c. Seuraavalla 0c. Nykyisellä ehkä 2c ylöspäin. Aika näyttää.
MaalaisSeppo 4.3.2021, 09:44TM luvut ei vastaa todellisuutta. Kulutus ja polttoaineen hinta pielessä. Oma keskikulutus oli 1.9 koneilla 4.7 l/100 km. Nyt 2 l koneella+nelivedolla 5.2.
Nyt diesel alkaa olla noissa hinnoissa. Jos ajaa 40000 km vuodessa verrattuna testin 20000, niin luvut muuttuvat huomattavasti.
MaalaisSeppo 4.3.2021, 07:04Tolopainen ei näytä ymmärtävän laskelmani perustetta. Tulopuolelle verottajan hyväksymä 25c/km ja menopuolelle kaikki menot + autoon sitoutuneen pääoman korko (1,5 %). Laina oli tontin ostoon, mutta osan käytin autoon.
Esim viime vuonna ajoin 40000 km. Tulopuolella siis 10000. Kulut korkoineen n 6500. Autoa kuoletin siis 3500€.
Mitenkä jarruremontti liittyy nelivetoon? Katsastin auton pari viikkoa sitten, ei huomauttamista. Jarrut toimivat loistavasti. Käyttöjarrut ja käsijarru olivat täysin balanssissa (heitto 0%). Jarruremontti (levyt+palat), johtuu palojen ja levyjen kuluneisuudesta, joka todettiin huollossa ja suositeltiin kohta vaihtoa. Ensi viikolla tehdään ja maksaa 670€.
MaalaisSeppo 3.3.2021, 22:25Diesel sokolootilla ole ajellut jo 12 v. Ekan ostin uutena ja se osoittautui tosi edulliseksi. Kun mittarissa oli rapiat 250000 km se oli jo kuolettanut itsensä ja tulopuolelle taseessa oli kertynyt jo muutama tonni. Myin se tyttärelle edullisesti ja kateellisena seuraan hänen halpaa ajoaan.
Seuraavan ostin käytettynä. Ajelin sillä n 140000 km ja sain sen nippa nappa kuoletettua, kun moottori hajosi. Suunnilleen tulos +- 0.
Nyt menossa kolmas nelivedolla. Käytettynä ostin. 60000 km olen ajellut. Huollot ok. Ostohinnasta kuolettunut 5000 €. Neliveto vie hieman enemmän polttoainetta ja jarruremontti ensi viikolla. Voi olla, ettei kuoleennu 25c/km ”korvauksella”. Voihan siihen tulla muutama c lisää.
Auton arvonalennushan ei auton pitoaikana ole mikään kulu. Vasta myyntihetkellä realisoituu, onko laskennallisella km korvauksella auton pystynyt kuolettamaan.
Kun hintavat sähköautot yleistyvät, verottajakin mieltyy vihreisiin ajatuksiin ja nostaa metsänomistajien auton verovähennystä muutamalla c/km.
MaalaisSeppo 3.3.2021, 19:58Mulle kävi kerran kuten Metsämiehelle. Ajoin 2-kaistaista tietä ja näin taaempana bemarin puikkelehtivan kaistalta toiselle. Kiihdytin hieman ja pääsin seuraaviin valoihin vasemmalle kaistalle (suoraan jatkuva kaista). Valot syttyivät ja itse tein reippaahkon kiihdytyksen. Bemarikuskille tuli kiire ohittaa oikealta ja jatkoi eteenpäin reipasta kyytiä. Kohta välähti kamera ja bemarin jarruvalot.