Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Kyllä 600 motin hakkut/a hieman alle 100 ha:n tilalta ovat mahdollisia. Riippuu hoidon ja maapohjan laadusta. Ja tietysti siitä mitä hakataan. Jessellä haapa kasvaa ainakin 15 mottia/ha/a. Haavikoiden hakkuita odotellessa vielä muutaman vuoden hakkaa muita puita.
MaalaisSeppo 5.11.2020, 19:29Mulla on edellisen omistajan peruja pienaikko, jonka muokkautin ja istutin kokeeksi visakoivuja n 20 v sitten. Koivut kasvavat johtuullisesti. Alla tosi tiheä kuusentaimikko. Pelkkä muokkaus olisi ollut ehkä järjevintä.
MaalaisSeppo 5.11.2020, 13:307-päinen toimituskauppalohikäärme nostaa tässäkin ketjussa päätään. Jättäkää rauhaan, niin lopahtaa.
MaalaisSeppo 1.11.2020, 15:58Jovainin perässä juoksijat lopettakaa jo. Tylsää luettavaa. Kyllä se rauhottuu, kun te lopetatte.
MaalaisSeppo 1.11.2020, 10:15Meidän tiehoitokunnassa suurimmat menot ovat sorastus ja auraus. Ei niitä talkoilla voi hoitaa.
MaalaisSeppo 29.10.2020, 09:07Kyllä uusia bisnesideoita syntyy, kun sähkön siirrossa alkaa liikkumaan enemmän rahaa kuin tuotannossa. Pikalataussysteemit tulevat helpottamaan tankkausta.
MaalaisSeppo 29.10.2020, 07:47Kyllä niitä kantaverkkolinjoja menee siellä sun täällä ja lisää tehdään, kun tuulivoimaa pykätään. Tolopaisen viestistä tuli mieleeni, että lataushuoltikselle voisi kiikuttaa muitakin akkuja kuin autonsa. Kiinteistön vaihtoakku ladattavaksi silloin, kun sähkö on halpaa. Siirtoyhtiöt voitaisiin näin ohittaa. Tässä juuri uudelleen organisoidulle Vakelle hommia.
MaalaisSeppo 29.10.2020, 07:17Sähköautoista on nyt ylikysyntää. Kaikki autot, jotka kyetään tekemään, saadaan myytyä. Siis kaikki tukiraha valuu autojen hintoihin. Ilmaston kannalta on sama, mihinkä maahan ko autot myydään. Valtio tukee Suomessakin reippaasti sähköautoilua, vaikka sen vaikutus ilmastoon on 0. Kalliiksi tulevat polittiset irtopisteet.
Tilanne voi olla toinen 5 vuoden kuluttua. Nyt kannattaisi suunnitella isoja lataushuoltoasemia sähkön kantaverkon läheisyyteen. Sähkö suoraan kantaverkosta, muutoin homma ei kannata, kun siirtoyhtiöt syövät leijonanosan. Taloyhtiöiden jne pakottamisessa latausinfraan ei ole mitään järkeä nykyisessä verkkoyhtiötilanteessa.
MaalaisSeppo 27.10.2020, 22:33Mistähän pösöön lisätään tuulilasin pesunestettä?
Laskeskelin sähköauton energian hintaa/km. Jos siirtohinnan annetaan nousta nykytahtia, niin säköauton ”polttoainekulut” ylittää tommosen dieselsokolootan polttoainekulut vajaan 10 vuoden päästä. Valtiovalta on suuressa viisaudessaan rakentanut melkoisen miinan estämään sähköautojen yleistymisen. Tämän Ohisalo on tajunnut puhuessaan polttoaineiden hinnan ylimääräisestä korotuksesta. Pakko nostaa polttoaineiden hintaa, muutoin sähkön siirron kansainväliset sijoittajat pettyvät.
MaalaisSeppo 27.10.2020, 09:18Itse tein ko lannoituksen 2013 Kemera-tukiohjeiden mukaan em rakeistetulla boorilannoitteella. Lannoitetta kului n350 kg/ha. Käsipelillä, kuten Anneli. Kaikkiaan 1500 kg. Hiki tuli pintaan kesäkuussa ja kivennäisvettäkin kului. Kemeratuki kattoi suunnittelun ja muista kuluista lähes 40 %. Maksettavaa mulle jäi n 150/ha + matkat ja vissyt. Lisäksi postikulut näytteiden lähetyksestä.
Suurin kivennäispuute oli magnesiumista ja seuraavaksi boorista. Kaikkia hivenainepuutteita eivät nykylannoitteet korjaa. Ennen oli paremmin, vaikka hikisemmät konstit.