Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Viime vuosi oli selvästi voitollinen. Menovarausta en tehnyt, myös investointivähennystä harkitsin pienentäväni, johtuen yrittäjäbähennyksestä.
MaalaisSeppo 23.2.2020, 22:11Vuosi 2035 on tosiaan valittu ns stetsonin menetelmällä. Voi onnistuakin. Järkeä ei siinä ole elleivät myös muut maat merkittävissä määrin sitoudu vastaavaan. Niiden aikataulu voi tietysti poiketa Suomen aikataulusta, koska kaikilla ei ole yhtä hyviä mahdollisuuksia saavuttaa hiilineutraalisuus.
Itse en usko, että hiilidioksidipäästöjä saadaan globaalilla tasolla hallintaan ajoissa.
MaalaisSeppo 21.2.2020, 17:08Minä teen myös puukauppoja eli hankintaa joka vuosi. Pystykauppoja 1-2 10 v:n aikana, eli silloin, kun hinta on kohdillaan.
MaalaisSeppo 21.2.2020, 14:32Liito-oravat ovet lyhytikäisiä (1 – 2) v. Niiden reviirit sen sijaan eivät. 5v vuotta vanha havainto voi tulla vastaan, kun tekee metsänkäyttöilmoituksen. Älkää koskaan ilmoittako liito-oravahavainnoista.
Hankintahakkuuta olen juuri tekemässä. Manuhakkuuna jää monimuotoiseksi. Tervaleppäalueen jätän rauhaan tikkojen puiksi.
MaalaisSeppo 20.2.2020, 07:00Em auton kuoletuslaskelma on vain tehty osoittamaan, että mo:n verovähennyskululla kyllä pystyy kuolettamaan kohtuullisen aåuton. Halpaa asuntolainaahan saa helposti reilusti mm asunnon vaihtoon. Neuvottelukysymys.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 22:48Kyllä minä otan luonnollisesti pääomakulun huomioon, kuten muissakin investoinneissa. Autohan on investointi. Tulopuolella on kaikissa ajoissa 25c/km ja menopuolella kaikki kulut + pääoman korko (asuntolaina tms halpa laina, jolla auto ostetaan, jos lainaa tarvitsee). Tulojen ja menojen erotuksella sitten kuoletetaan autoa. Toistaiseksi on tullut ilmi, että kyllä 25 c/km riittää hyvin sokolootan kuolettamiseen, kun ei aimoostan vaihda autoa.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 18:50Diesel sokolootilla olen ajellut nyt n. 430000 km (10 v). Mitään kalliita remontteja ei ole ollut. Normi huollot.Keskikulutus alle 5l/100. Kyllä kulut ovat olleet alle 24 c/km. 30000 € en autosta suostu vielä maksamaan. Ehkä seuraavasta, kun teen sukopolvenvaihdoskaupat.
Hinnan alentuminen kannattaa ottaa huomioon vasta autoa vaihdettaessa. Itse vaihdan, kun vaihtoarvo on muutaman tonnin.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 16:57Parin aikaisemman sokolootani todelliset kuluni ovat olleet 22 – 23 c/km. Nykyinen vasta ollu puoli vuotta, asettunee noin tasolle 25 c/km.
Metsänomistajan metsämatkojen verovähennys % riippuu vain pääomatuloista. Jos ne ovat melko pienet, niin 30%. Yrittäjävähennys hieman laskee ko %, mutta tappiovuosina (mulla yleensä) 30%.
Työtulojen vero % ei vaikuta mo:n vähennyksiin. Jos mo:n kulujen verohyötyä ei voi käyttää (pienituloisena ei maksa veroja), voi syntyneen tappion hyödyntää seuraavina vuosina. Kotitalousvähennyksen tappiota ei.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 16:29Kotitalouvähennyksen saa tosiaan vähentää veroista, mutta kouluista on vähennettävää vain 40%. Lisäksi onavastuuosuus. Eli ei suurta eroa mo:n km vähennykseen.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 15:18Jos metsässä on puuta 300 – 500 m3/ha, niin ei se helposti myrskyssä kaadu. Harvahko jk-metsä kaatuu helpommin.