Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Luotan omiin laskelmiin enemmän kuin Autoliiton. Mo:n osalta verottajan hyväksymä kulu on 25c/km. Kuluille ei ole yärajaa, kuten kotitalousvähennyksissä. Mo voi tietysti hyödyntää molemmat. Siivoja kotiin ja itse metsätöihin.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 11:47Puuki edellä viittasi kotitalousvähennykseen. Piti ehkä hyvänä verrattuna metsäajojen km vähennykseen. Mielestäni suunnilleen samat.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 09:32Kotitalousvähennys on tänä vuonna 40 % työn osuudesta. Omavastuuosuus 100€.
Jos ajan sokolootallani metsäajoja niin, että kuluni ovat 1000€, niin verotukseen voin laittaa 1100 €, koska kuluni ovat alle 25c/km. Siispä verottaja palauttaa mulle 330€. Jos teetän kotalousvähennytöitä 1000€:lla, omavastuuosuuden jälkeen jää 900€. Tästä verottaja palauttaa 360€.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 08:45Olen pitänyt kymmeniä vuosia tarkkaa kirjanpitoa autojeni kuluista. Korkona menopuolella olen käyttänyt normi pankkilainan korkoa. Varsinaista autolainaa en ole koskaan ottanut.
Kiljanpitoni mukaan diesel sokolootan pystyy hyvin kuolettamaan 25 c/km tuloilla. Jopa uutena ostetusta jäi vielä myynnin jälkeen katetta. Saa sitä tietysti enemmänkin autoihin rahaa kulumaan, mutta veronmaksajan kannata em 25 c/km on riittävä.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 07:45Jätkä otti taas pulttia ja etusormi alkoi vipattamaan.
Verottaman hyväksymä kilometikulun nettohyöty on 7.5 c/km. Kyllä sillä dieselskodan saunareissun polttoaineet ostaa. Oluet sitten hankitatyön kuluvähennyksillä vaimollekin. Itse tyydyn yhteen.
MaalaisSeppo 19.2.2020, 06:52Verottajan kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä. Välillä kannattaa tehdä voitollinen tulos. Sitten taas useita tappiollisia vuosia. Hankintaa ja muuta puuhaa sopivasti saunareissuun yhdistettynä. Näin verottaja maksaa ko reissujen bensat. Huomenna on taas saunapäivä hankitahakkuun lopuksi. Yhden oluenkin voi nauttia ayrinkoisella terassilla.
MaalaisSeppo 14.2.2020, 12:14Jätkän ohjeista huolimatta aion edelleen käyttää moottorisahahommissa turvakäsineitä. Turvasormikkaat ovat mukavat käteen, ei niistä haittaa ole. Turvarukkaset ovat hieman kömpelöt, mutta harvemmin niitä tarvitsee.
Olen käyttänyt Sthilin, Huskun ja Oregonin turvasormikkaita. Oregonin ovat käyttömukavuudeltaan parhaat.
MaalaisSeppo 14.2.2020, 06:26Jätkän oppien mukaan vain pakollisia turvallisuustekijöitä on syytä käyttää. Työturvallisuuskeskuksen ohjeet ovat hölynpölyä.
MaalaisSeppo 13.2.2020, 23:02Jätkähän entisenä opettajana tietää nämä työturvallisuusasiat paremmin kuin Työturvallisuuskeskus.
MaalaisSeppo 13.2.2020, 19:27Turvakäsineet pitää olla. Sormikkailla pärjää n -10 asteeseen. Siitä kylmemmällä turvarukkaset. Suojakelillä rouhesormikkaat turvasormikkaiden päälle ta riittävästi sormikkaita, jos haluaa kuivat käteen. Itsellä ei pukkupakkasellakaan haittaa, vaikka sormikkaat kastuvat.
Jo kulahtaneita käytän märillä keleillä. Uudemmat pakkaskelille. Muutama pitää olla, että ehtivät kuivumaan.
Rukkaset ja rouhehanskat turvahanskojen päällä tökkäävät helposti ainakin pikkutilhen sammutusvipuun.