Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,221 - 2,230 (kaikkiaan 3,551)
  • MaalaisSeppo

    Tällä hetkellä metsäalalla Kemera lienee ainoa poliittinen ohjauskeino. Mitähän poliittisia keinoja halutaan lisäksi? Tuuleen huutelua toistaiseksi. Yleisen jutustelun sijaan poliitikkojen pitäisi esittää, mitä keinoja aikovat edistää ja miten.

    MaalaisSeppo

    Mikä järki on Annelilla laittaa samaan lauseeseen jalostetun siemenen käyttö ja jatkuvapeitteinen metsänkasvatus? Ensimmäinen lisää hiilinielua ja jälkimmäinen yleensä hidastaa. Jatkuvapeitteinen sopinee joihinkin tapauksiin, mutta on yleistyessään hiilinielulle haitallinen.

    Jatkuvapeitteisen etuna lienee monimuotoisuusedut, jolloin sen osuuden kasvulla voidaan perustella jaksollinen kasvatuksen korkeaa tasoa, joka taas on hiilinielujen lisääntymisen edellytyksenä (vrt jalostetut siemenet ja taimet).

    MaalaisSeppo

    Mikähän järki siinä on, että valtio lisäisi rahoitustaan kunnille. Valtiokin ottaisi lisärahan kansalaisilta. Ei raha siitä lisäänny, että kiertää valtion pussin kautta kuntiin. Kuntapäättäjien hommaa tietysti helpottaa, kun ei tarvitse itse päättää veronkorotuksista.

    MaalaisSeppo

    Tukin läpimitan nosto on edessä muillakin, kun sellutehdas hankkeet etenevät. Tukin kysyntä jää jälkeen.

    MaalaisSeppo

    Hiilinielu- ja monet muutkin vastaavat keskusteluaiheet ovat poliitikoille turvallisia, koska ko asioista he eivät tee päätöksiä. Päätösten teko johtaa myös vastuuseen. Parempi jauhaa niitä juttuja, joista ei tule päättämään. Äänestäjiin kylläkin voidaan näin vaikuttaa ilman mitään vastuuta.

    MaalaisSeppo

    Ompas villiä keskustelua rengaspaineista. Oikea termi paineen sijasta on paine-ero. Lentokoneessa joku epäilee renkaiden paine-eron ulkoilmaan verrattuna nousevan niin suureksi, että poksahtavat, ellei täytetä typellä.

    Kun lentokone nousee ylös ulkoilman paine laskee korkeuden noustessa. Jos avaruuteen kipuaa, ja renkaan lämpötila ei muutu, niin paine-ero nousee korkeintaan yhdellä baarilla. Todellisuudessa ei nousta niin korkealle ja lisäksi laskutelinetilat jäähtyvät yläilmoissa. Eli renkaiden paine-ero ulkoilmaan verrattuna nousee lennon aikana selvästi alle 1bar. Tulos on sama typellä tai ilmalla. Eiköhän lentokoneiden renkaat paine-eromuutoksen kestä, kun henkilöauton renkaat kestävät 1 bar ylitäytön.

    MaalaisSeppo

    Vai muka typellä täytettyjä renkaiden paine ei vaihtele lämpötilan mukaan kuten ilmalla täytettyjä. Täyttä potaskaa.

    Paineilman mukana tuleva kosteus sen sijaan voi olla ongelma, jota typpitäytöllä ei synny. Henkilöautoissa rengaspaine on verraten alhainen, jolloin niissä paineilman mukana tuleva kosteus tuskin tiivistyy pakkasella jääksi. Kuorma-autoissa rengaspaine on suuri, joten tiivistymisriskikin on suurempi.

    MaalaisSeppo

    Ensi vuonna siis pitäisi hakata kaikki varastot täyteen. Lisäksi keittää sellua kattilat kuumina. Tuontikin minimiin.

    MaalaisSeppo

    Tässä hiilinielun/hakkuumäärä- keskustelusta saa käsityksen, ettei kestävää hakkuumäärää (nyt 84 milj m3) saa ylittää minään vuonna. Minusta alitus pitää voida käyttää tulevina vuosina. Eiköhän näin säästöä ole jo syntynyt 10 vuodessa n 60 milj m3 ja lisää tulee reilusti ennen uusien tehtaiden ylösajoa. 10 v pärjätään säästöillä ja siitä eteenpäin lisääntyvällä kasvulla.

    MaalaisSeppo

    Vessapaperirulla vois olla hyvä sivuoksaan. Sisään käytettyä paperia.

Esillä 10 vastausta, 2,221 - 2,230 (kaikkiaan 3,551)