Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Autojen typen oksidien päästöt eivät lisää kasvihuoneilmiötä, eivätkä ne ole harvemin asutetuilla alueilla myöskään ongelma. Siispä ajelen ympäristön kannalta paremmalla autolla kuin Jesse. Täytyy ottaa huomioon myös auton vaihtoväli.
MaalaisSeppo 14.4.2019, 09:02Vanhalla diesel sokolootalla ajelen. Keskikulutus n. 4.6 l/100. Jessen mukaan pitäisi vaihtaa, vaikka hän itse ajelee suurempipäästöisellä uudella autolla. Jessen logiikkaa on vaikea ymmärtää. Sarjassamme: Älä tee niinkun minä, vaan kuten sanon.
MaalaisSeppo 13.4.2019, 14:47Vaponhan suunnitelmissa on aloittaa aktiivihiilen tuotanto mm ilmansuodatukseen. Voimalaitoksien savukaasujen puhdistukseen ei pelkkä aktiivihiili kuitenkaan sovellu. Sopivilla lisäaineilla impregnoituna voisi tepsiä typen oksideihin jotenkuten. Korkea savukaasujen kosteus kuitenkin haittaisi. Lisäksi hintaa tulisi. Kaasun viipymäajan suodattimessa pitäisi olla suuri, eli vaadittaisiin iso suodatin. Ei järkeä.
MaalaisSeppo 13.4.2019, 09:18Uusia, pitkäikäisiä tuotteita, kuten huonekaluja pitäisi vihreiden mukaan tehdä. Nitä odotellessa pitäisi hakkuita himmailla.
Kuluttajat ostavat lisääntyvässä määrin Ikean huonekaluja. Ne taitavat olla melko lyhytikäisiä. Menevät vaihtoon alle 10 vuodessa. Tehdään kai Kiinassa. Huono homma.
MaalaisSeppo 13.4.2019, 08:48Kuten tässä ketjussa aiemmin totesin, itselläni on päätehakkuuvaiheessa olevan koivikon alla hyväkuntoinen 3 – 8 m kuusentaimikko (OMT-pohja).
Jos siinä olevan taimikon poistaisi, muokkaisi ja istuttaisi 2020 kuuselle, menisi vähintään, voisi uusi taimikko saavuttaa nykyisen mitan n 2035. Siihen mennessä nykyinen taimikko on jo ensiharvennusvaiheessa. Istutustaimet eivät kyllä saavuta hyvää alikasvustoa rehevällä maapohjalla.
Vastaavalla maapohjalla minulla on kokemusta istutuskuusista. Istutus 2010. Heinäystä ym on ollut riittävästi. Nyt voiton puolella. Istutustaimet n 1.5 m. Jonkin verran on myös vanhaa, tervettä alikasvustoa, joka kasvaa huomattavasti nopeammin kuin istutetut. Syynä on voimakas juuristo.
Alikasvustokuusien kehityskelpisuus kannattaa tietysti tarkistaa hakkuun jälkeen. Jos ok, ei kannata laittaa sileäksi.
MaalaisSeppo 11.4.2019, 19:21Minulla on käsitys, että vihreät ovat keskimäärin koulutetumpaa väkeä. Niinhän ne olivat taistolaisetkin. Yliopistoissa saivat herätyksen. Korkea koulutus ilmeisesti kuormittaa aivoja niin, ettei päähän sovi muuta kuin yksi suppea totuus.
Kasvihuoneilmiöstä ovat huolissaan. Tottakai se pitää ottaa huomioon. Enemmän itse olen huolissani siitä, mitä tapahtuu kaukoidän hikipajojen ja vaatetehtaiden porukoille, kun länsimaiden kulutushysteria lähtee alamäkeen. Köyhyys kaukoidässä räjähtää käsiin.
MaalaisSeppo 11.4.2019, 15:33Ei auto niitä huonoimpia ostoksia ole, ellei osta montaa. Tarpeettomat tavarat vasta huono ostos ovat. Tavaran hinta + niiden vaatima tila (1500 – 2500 €/m) tulevat hintoihinsa.
Suuri osa tavaroista ovat turhia. Kauppa ja kaukoidän kansa elää sillä, että kehittyneiden maiden porukat täyttää kappejaan turhakkeilla. Melkoinen mullistus tulisi, jos lopettaisimme turhan tavaran haalinnan tai oikeastaan ostokokemusten tuoman lyhytaikaisen mielihyvän tavoittelun.
MaalaisSeppo 11.4.2019, 14:55Käytettynä sokolootalla olen nyt ajellut 3 v. Ostohinta oli 9000. Tuloslaskelmassa tulona on mo:n km verotusarvo 25 c/km. Menoina kulut + pääoma 1.5 % korolla. Näin räknäten auton arvo on jo miinuksella 3000. Hyvin kattaa em 25 c/km kulut. Kilometrejä tullut 127000.
Vaihdossa tarjottiin 2000 eli arvonalennus n 6.5 €/pv.
MaalaisSeppo 11.4.2019, 10:43Punavihreä hallitus ei kauvaa pysy pystyssä tuuliviiri-Rinteen vetämänä, jos edes saadaan pystyyn. Ei saa päätöksiä aikaiseksi, eikä eduskunnasta läpi. Uudet vaalit 2 vuoden kuluttua. Sipilä vetää vapatuneena Suomen EU- puheenjohtajuuden alun mallikkaasti. Kepu jääne oppositioon tyytyväisenä seuraamaan Suomen puheenjohtajuuden loppuajan etenemistä tuuliviiri-Rinteen johdolla. Palaa sitten oppositiossa lihonneena takaisin selvittämään Rinteen konkurssipesää.
MaalaisSeppo 11.4.2019, 09:07Alikasvustopähkäilyssä kannattaa ottaa huomioon terveen alikasvuston kasvuvauhti vapautuksen jälkeen. Talvella hankinnassa huomasi, miten 20 v sitten vapautetut tyveltä 5 cm kuuset olivat lähteneet voimakkaaseen kasvuun. Nyt 0.5 m tyveltä paksuus oli jo 30 cm. Pituutta 16 m. Vuotuista pituuskasvua en mitannut, mutta lienee yli 0.5 m/a.
Ko kuuset olivat vapautuneet tilani rajalta naapurin havupuuston hakkuussa. Koivujen alla kasvaneet kuuset ovat jo ennen ylispuiden poistoa kovemmassa kasvussa kuin havupuuston varjostamat. Veikkaan, että koivujen alta vapautuneet kuuset lähtevät kasvulaukalle. Lumituhoriski voi kyllä osoittautua hankaluudeksi.