Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Olen aurauttanut omaa ja yhteisen tien pätkää, jotta kävelymatka hankintapalstalle lyhenisi. Myös tien pohja tulevaa pytyhakkuupuiden kuljetukseen jäätyisi.
Jotkut ajavat pari kertaa viikossa ko osuudella. Parempi niin. Itsekin pääsen helpommin kulkemaan, eikä tartte aurauttaa niin usein.
MaalaisSeppo 17.1.2019, 11:56Muistaako joku muu ajan, jolloin ostaja maksoi hankintapuiden hankintakulut?
MaalaisSeppo 14.1.2019, 13:13Haihtuminen on tosiaan samassa lämpötilassa tehokkaampaa alhaisemmassa paineessa. Ellei tuoda lisälämpöä, niin paineen laskiessa lämpötila putoaa, jollon käykin päin vastoin. Eihän muutoin kaasari jäätyisi.
MaalaisSeppo 14.1.2019, 10:56Ei kai sahoissa ole muuta puhallinta kuin jäähdytyspuhallin. Jos osa jäähdytysilmasta johdetaan kaasuttimen suodattimen imupuolelle, niin epä siihen sahan tehoa kulu.
Muutoin, mitä alhaisempi paine on kaasuttimessa, sitä huonommin bensa höyrystyy, jos ilman virtaus on sama.
MaalaisSeppo 14.1.2019, 09:28Moottorisahojen ilman saanti perustuu sylinterin imuvaiheen imuun. Polttoaine höyrystyy imuilmaan kaasuttimessa. Imukanavien koosta, muotoilusta sekä imuilman suodattimesta riippuu, millainen alipaine vallitsee imukanavassa (kaasuttimen kurkku) ennen sylinteriä. Mitä suurempi alipaine, sitä vähemmän ilman ja polttoaineen seosta menee sylinteriin ja sitä pienempi teho.
Ko tyyppisen moottorin tehoa voidaan lisätä lisäämällä ilma-polttoaineen virtausta. Tyypillisiä toimenpiteitä ovat imukanavan hionta ja suurentaminen ja ilmansuodattimen painehäviön vähentäminen (kannattaa joskus puhdistaa). Myös suodattimelle tulevan ilman paineen nosto puhaltimella on eräs keino.
Talvella ilman suhteellinen kosteus on lähes 100 %. Kun ilmanpaine suodattimessa, kaasuttimessa ja kaasuttimen kurkussa laskee, niin myös lämpötila laskee, jollon ilman kosteus tiivistyy ja kaasutin voi jäätyä. Lisämausteen tuo polttoaineen höyrystämisen nappaama lämpö. Tästä syystä on talvisin syytä johtaa moottorin jäähdytysilmaa suodattimen imupuolelle. Tämä vähentää jäätymisriskiä nostamalla ilman lämpötilaa ja painetta kaasuttimessa. Kesällä sama toimenpide voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen.
MaalaisSeppo 12.1.2019, 16:33Jätkän juttua jatkaakseni toistuviin ylinopeuksiin syyllistyneiden autoon tulee asentaa pankkikortin lukija. Automaattinen nopeusvalvonta velottaa sitten tililtä suoraan sakot. Jos tili kuivahtaa, on kuskilla aikaa 30 min löytää sopiva parkkipaikka. Autoa ei saa liikkeelle ennenkuin sakot on maksettu.
MaalaisSeppo 11.1.2019, 10:49Kaksi vuotta sitten ostin ko sahan. Hankintaa n 150 m3 + polttopuiden pätkintää n 10 kiintoa. Paksuja puita, joten täyskaasulla. Tulppaan en ole katsonut. Pienkonebensaa + sthilin öljyä – ei ongelmia.
MaalaisSeppo 10.1.2019, 18:31Kyllä Suomessa saa rakentaa kaikkia uusiutuvan energian laitoksia. Siitä vaan, jos rahat riittää.
Uusi ydinvoimala Loviisaan ja kaukolämpö siitä pääkaupunkiseudulle blokkaisi jo paljon päästöjä. Mutta kun ei ratkaise koko ongelmaa, niin ei käy Vihreille.
MaalaisSeppo 10.1.2019, 18:23EU:n ilmastopolitiikka ei vaikuta puukauppaan. Jos sanktioita tulee, ne menevät valtion piikkiin. Valtio suuressa viisaudessaan toivottavasti edistää puuston kasvua.
MaalaisSeppo 10.1.2019, 17:33Mitäpä merkitystä ko laskelmilla on? Nykylakien mukaan saa puuta ostaa, myydä ja hakata melko vapaasti. Ainoa rajoittava tekijä on markkinavoimat.
Metsälakikin on niin uusi, ettei sitä ensi vaalikaudella avata. Mielenkiintoinen keskustelunaihe kylläkin.