Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,481 - 2,490 (kaikkiaan 3,550)
  • MaalaisSeppo

Miten ihmeessä alkuperäinen pyykki voi olla väärässä paikassa?

Itselläni yksi uusi pyykki ei ole rajalla. Laitettiin vanhan hävinneen tilalle. Oikea paikka olisi ollut ojan pohjalla. Poikkema rajalinjasta merkittiin ylös.

MaalaisSeppo

Pätkä puheenjohtajasta tulisi pätkäpääministeri. Todennäköisesti hallitusta ei saada edes kasaan ennen Vihreiden uuden puheenjohtajan valintaa.

MaalaisSeppo

Teen joka vuosi hankintahakkuuta, joista saa hyvät vähennykset. Lisämausteena metsävähennys, joka tuli täyteen viime vuonna. Metsätien tekoa, peltojen metsitystä. Näin olen nostanut tilani arvoa. Sukupolvenvaihdoskaupalla verotta eteenpäin. Mitenkähän nämä pelittäisivät yhteismetsässä?

MaalaisSeppo

Kun harrastaa tappiollista metsätaloutta, kuten minä, rahavirta on verottajalta veronmaksajalle. Mitenkähän toimii yhteismetsissä?

MaalaisSeppo

Kummasti se vaalien lähestyessä unohtuu eräiltä piireiltä, että metsänomistajat ovat keskimäärin pienempituloisia kuin muut. Kun otetaan huomioon puun myyntivoiton verotus (vähintään 30 %), on selvää, että metsänomistajien verotus on keskimäärin kireämpää kuin vastaavatuloisten palkkatyöläisten.

Demarien tavoitteisiin ei siis kuulu taspuolinen verotus vaan epäluulo tai kateus kaikkia muita tulomuotoja kuin palkkatuloja kohtaan, joten niitä pitää kurittaa. Voi tietysti tastalla olla tietämättömyyskin tai luulotauti.

MaalaisSeppo

Kokemukseni mukaan puun hinta lähtee reippaaseen laskuun, kun teen yli 1000 m3 kaupat. Näin kävi 2007 tehdyn kaupan jälkeen. Muutama viikko sitten tein vastaavan kaupan. Ensi vuonna puun hinta siis putoaa.

MaalaisSeppo

Tutkailin löytyisikö sähköautojen kulutustestejä netistä. Moottorilehti oli referoinut Saksassa tehtyä testiä. Ko testin mukaan sähköautojen keskimääräinen kulutus oli n. 0.2 kWh/km. Ko luvussa ei ollut mukana lataus ym häviöitä.

Arvioisin, että kun otetaan huomioon lataus- ym häviöt sekä hieman suurempi auto (oktavia) ja Suomen sää, todellinen kulutus olisi minulla 0.3 kWh/km. Kotitaloussähkö siirtoineen maksaa minulle nyt 11 c/kWh, eli säköauton polttoainekulut olisivat nyt 3.3 c/km eli puolet nykyisen sokolootan polttoainekuluista. Kilometrejä mulle tulee n 40000/a. Sähköauton lataus toisi melkoisia ajankäytön ongelmia.

Sähkön siirtohinta nousee reipasta vauhtia. Myös sähköenergian pörssihinta on noussut normaalia nopeammin. Valistunut arvaus on, että 10 vuoden päästä sähköauton energiakulut ovat suunnilleen samat kuin dieselillä.

Sähköautoilu ei tule Suomen oloissa kannattamaan ilman huomattavia yhteiskunnan satsauksia latausverkkoon ja autojen hinnan kompensointiin. Veronmaksajien piikkiin siis. Arvannette mistä ko rahat kupataan.

MaalaisSeppo

Rinne on ottanut opikseen Sipilän vaalilupauksista. Sipilä torppasi osan omista lupauksistaan. Pitkäkestoisemman kannatusnousun saa, kun lupaa sellaista, jonka toteutumisen muut hallituskumppanit torppaavat.

Rinteen ei kannata pitää eläkelupaustaan kynnyskysymyksenä ainakaan vielä. Hallituskaudella sitten homman vesityttyä voi sanoa, että kyllähän me, mutta noi muut estivät. Sitten vuoden 2022 vaalessa nostaa eläkkeiden noston kynnyskysymykseksi. Voittaa näin kahdet vaalit peräkkäin.

MaalaisSeppo

Eikös se nykyhallitus jatka vaalien jälkeen toimitusministeriönä, kunnes uusi saadaan kasaan. Voi mennä pitkäänkin, kun Rinne on yrittämässä. Ruotsin malliin.

MaalaisSeppo

Jotenkin sain aikaisemmista Tolopaisen viesteistä käsityksen, että raskas teollisuus pitäisi ajaa alas viennin osalta. Kotitarpeiksi voisi jotakin jäädä. Mitenkäs nyt Tolopaisen mukaan Yaran vientiin perustuva tuotanto voisi jatkaa?

Esillä 10 vastausta, 2,481 - 2,490 (kaikkiaan 3,550)