Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Komppaan Tolopaista. Tolopaisen esittämä on käynnissä jo nyt. Metsät ovat suurelta osin eläkeläisten omistuksessa. Iän kasvaessa metsien hoito hiipuu (taustana päätösten teon vaikeutuminen, jonka tunnistan myös itselläni), jolloin hoitamattomien metsien puumäärä kasvaa ja samalla lahopuut.
Nuoriso asuu pääosin kaupungeissa ja vain pieni osa heistä on kiinnostunut metsäasioista.
Oman metsäni osalta on selvästi nähtävissä, että puumäärä on 20 v:n aikana tuplaantunut ja lahopuun määrä moninkertaistunut. Läheisen luonnonsuojelualueen elävän puuston määrä on vastaavasti hieman vähentynyt ja lahopuuston määrä suunnilleen tuplaantunut.
MaalaisSeppo 9.8.2018, 14:56Yksi kummallisuus tässä jk -keskustelussa ja avohakkuukiellon masinoinnissa on se, että eräänä perusteluna käytetään taloudellisuutta.
Metsänomistajat, kuten osakkeidenkin tai pankkitilien haltijat kantavat taloudelliset riskinsä itse. Ei kahta jälkimmäistä ryhmää painosteta joidenkin ulkopuolisten tahojen voimasta tekemään bisnestään talousperusteisiin vedoten jollakin määrätyllä tavalla.
MaalaisSeppo 9.8.2018, 09:38Istutin n 200 visakoivu n 15 v sitten pieneen aukkoon (n 0.2 ha). Hirvet ja jänikset eivät ole niitä syöneet. Lumituhoja hieman. Ympäröivä metsä varjostaa liika. Jos varjostusta on, niin pienelle alalle ei kannata istuttaa.
Visakoivujen kasvuisia peltoistutuskuvioita näkee täälläpäin melko paljon. Taitaa 30 v:n päästä olla ylitarjontaa. Ehkä ei enää kannata lähteä leikkiin mukaan.
MaalaisSeppo 9.8.2018, 08:54Umpimetsässä laho oksaton koivu pysyy pitkään pystyssä, kun ei siihen tuuli tartu. Aukolla kaatuu pian.
MaalaisSeppo 6.8.2018, 08:10Vihreät kyllä tietävät, että Linkolan oppien avulla ilmastonmuutos saataisiin torjuttua. Se vaan on poliittisesti mahdotonta.
Tästä syystä ovat ulkoistaneet torjuntatoimet poliitisille vastustajilleen, eli metsänomistajille. Lopputuloksen varmistamiseksi ovat ujuttaneet työkalupakkiin menetelmän, joka on huono (jatkuva kasvatus), jota kukaan järkevä ei ota käyttöön. Kun kasvihuoneilmiö alkaa jylläämään, voivat osoittaa ”syylliset” ja kannatuksen kasvu on taattu.
MaalaisSeppo 4.8.2018, 18:37Minä olen heinäykset tehnyt puuvartisella viikatteella. Pitkässä heinikossa ja vattupuskissa hyvä. Varren päällä käännellään heiniä niin, että taimi löytyy ja sitten sipaistaan heinät poikki.
Raivaussahalla on vaikea etsiä taimia. Menettelenee, kun taimet on helppo havaita.
MaalaisSeppo 4.8.2018, 07:49Tolopainen valittaa, että tiehoitokunnan puheenjohtaja tekee itse tietöitä ja laskuttaa itseään. Toisaalta valittaa, että tietä ei hoideta. Siis puheenjohtaja ilmeisesti hoitaa laskutuksen, mutta työt jää tekemättä.
Itse olen erään tiehoitokunnan pj. Lanaukset ja niitot tilaan erään toisen tiekunnan pj:tä. Tekee samalla, kun hoidossaam olevan tiensä. Tulee edulliseksi. Muut tietyöt paikallisilta urakoitsijoilta. Yksikköhinta on edullinen ja pysynyt monta vuotta ennallaan. Tien kuntoa osakkaat kehuvat paremmaksi, kuin läheisen valtion tien.
Käyköhän Tolopainen tiekunnan kokouksissa? Meillä lähinnä hoitokunnan jäsenet.
MaalaisSeppo 30.7.2018, 18:50Mulla on sekä 200, että 201. Kyllä 10 v vanha 200 on vähintään yhtä ärhäkkä kuin n vuoden vanha 201. Molemmat lähtee hyvin käyntiin. 201 vie hieman enemmän bensaa.
MaalaisSeppo 29.7.2018, 09:32Tein pellon istutuksen kuusilla muistaakseni 2003. Ylijäämätaimia istutin vieseiseen luotaiseen koivuntaimikkoon. Peltokuuset ovat nyt n 8 m ja koivikkoon istutetut n. 1.5 m.
Vapauttamalla kuuset, ne todennäköisesti lähtevät voimakkaaseen kasvuun. Koivujen poisto tulisi aloittaa heti, mutta vähitellen, ettei kuusien valoisuus lisäänny liian nopeasti. Minä poistaisin kaikki kuusia haittaavat koivut. Valioyksilöitä voisi jättää silmän iloksi.
MaalaisSeppo 26.7.2018, 10:26Minusta on turhaa sotkea metsän hoitoon ja hakkuisiin puun käyttövaihetta. Metsänomistajan on vaan parasta kasvattaa sellaista puuta mahdollisimman paljon, jolle on kysyntää. Eiköhän kaikki puun käyttö vähennä fossiilisten polttoaineiden päästöjä.
Edellä mainittu MaasTullin artikkeli on typerä, jos siinä väitetään, ettei metsittäminen kannata, koska puiden hakkuiden jälkeen niihin sitoutunut hiili vapautuu. Vapautuupa tietenkin, mutta merkittävä osa ko hiilestä korvaa fossiilisten polttoaineiden päästöjä. Olisiko muka parempi luopua metsittämishankkeista? En usko.