Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Talviruokinnallahan näitä isoja laumoja saadaan aikaan. Itse olen seuraillut 20 yksilön laumaa saunan nurkalta. Byrokratia estää harventamisen.
MaalaisSeppo 26.4.2018, 23:12Mitäs riitaa muka tulee, kun pykää puomin omalle tielle, joilla ei ole muita osakkaita?
MaalaisSeppo 26.4.2018, 18:43Valkohäntäkauriiden kanta kasvaa kovaa kyytiä. Jossei muuta keksitä, niiden talviruokinta pitäisi kieltää ja vähän äkkiä.
MaalaisSeppo 26.4.2018, 14:47Kansallisesta kivääriyhdystyksestä vain tuli mieleeni, että nykyisen metsästystavan muuttaminen on yhtä vaikeaa kuin vapaiden aselakien muuttaminen usa:ssa.
Odotetaan, kunnes vahinkojen määrä nousee riittävästi. Jo pelkästään hirvikolarien aiheuttamien liikenneonnettomuuksien kustannukset ovat n. 500€/hirvi, jos kanta on 120000kpl. Lisäksi ihmisten ja eläinten kärsimykset päälle. Peurakolareita ei poliisi enää ehdi tilastoimaan. Eihän tässä ole enää mitään järkeä.
MaalaisSeppo 26.4.2018, 14:27Vaikuttaa siltä, että nykysysteemillä kärsimysten kokonaismäärä ainakin kasvaa.
USA:ssa on kansallinen kivääriyhdistys, jonka toiminta lisää kokonaiskärsimyksen määrää. Suomessa kyllä pitäisi jotakin tehdä, jotta hirvielänten aiheuttama kokonaiskärsimyksen kasvu saataisiin taittumaan.
MaalaisSeppo 26.4.2018, 12:06Jos hirvieläinten metsästystä hieman vapautettaisiin esim kyttäyspyynti tuelta ampuminen saunan nurkalta seisovaan maaliin 50 m:n päästä, niin kanta todennäköisesti ainakin hieman laskisi.
Eräänä perusteena pyynnin vapautusta vastaan argumentoitiin, että haavoittuneiden eläinten määrä kasvaa. Mitä sitten. Vastapainohan kolareissa kuolleiden ja loukkaantuneiden ihmisten ja eläinten määrä laskee. Olisikohan lopputulema nykyistä parempi. Minä uskon niin.
MaalaisSeppo 24.4.2018, 13:45Eiköhän suurelta selutehtaalta saada niin paljon kaukolämpöä, että Kuopio läpiää suurelta osin sillä. Hakkeen tarve kaukolämpölaitoksille vähenee merkittävästi.
Kemijärvelle pienenä kaupunkina sopii vastaavasti pienempi sellutehdas.
MaalaisSeppo 24.4.2018, 12:27Näinhän se on, että seuraan pitäisi vävykokelaan liityä. Kai vähintään jahtipäälikönkin pitäisi olla paikalla saunomassa. Vähintään 3 henkilöä saunan lauteilla jahtiliivit päällä valmiina ryntäämään peurajahtiin munasillaan.
MaalaisSeppo 23.4.2018, 13:12Miksi pitäisi liityä organisoituun peurajahtiin byrokratiakoukeroineen?Turhaa säätelyä. Väkykokelaan aseineen ja metsästyslupineen voisi kutsua saunaan, ja saunanlämmityksen aikana peurapaisti olisi ramilla.
MaalaisSeppo 23.4.2018, 11:49Keskeneräinen tie minulla. Ainakin tilapäinen este täytynee pykätä. Puukasa ehkä riittää.