Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
Räknäilin pellonmetsityskuluja. Istutettu 2003 ja terveyslannoitettu 2013. Kulut matkoineen 1445 €/ha. Nettomenot tukien ja verotuksen jälkeen 530 €/ha. Omaa työtä 16 pv/ha. Kuuset nyt n. 7.5 m. Mhy istutti.
Mielestäni kannattava sijoitus omatoimisuuden ansiosta. Heinäys, lannoitus ja raivaus vieraalla teetettynä veisi homman ehkä miinukselle.
MaalaisSeppo 2.9.2017, 11:17En minä mitenkään krisoinut jessen autonvalintaa, vaan hätiköityä päättelyä auton laadukkuudesta.
Voi pösökin olla kestävä. Eräs työkaveri ajeli pösöllä ja hyvin kestivät. Pojallanikin on pösö, ja koiranluita yms on mennyt vaihtoon, vaikka mittarissa on vasta 150 tkm. Vanha sokolootani on tyttärellä ja mittarissa on 280 tkm, eikä vastaavia ongelmia ole ollut.
MaalaisSeppo 1.9.2017, 23:51Jesse on tyytyväinen, kun 8000 km jälkeen ei pösössä ole ilmennyt valmistusvikoja. Itse ajelin sokolootalla reilut 250000 km, kunnes vaihdoin. Akku ja takaiskarit vaihdoin juuri ennen auton vaihtoa. Kulutusosia.
MaalaisSeppo 1.9.2017, 08:32Yli 200 km/h nopeudella sähköauton toimintamatka supistuu alle neljäsosaan. Latauspisteitä pitäisi olla melko taajassa. Pitkä matka veisi lopulta enemmän aikaa suurella nopeudella kuin kohtuullisella, kun otetaan huomioon välilataukset.
Diesel-autolla tankkausväli on niin pitkä, ettei turhaan täydy pysähdellä. Pitkää tankkausväliä käytti eräskin tuttava diesel auton oston perusteena. Itse tankkaan n. 1000 km välein.
MaalaisSeppo 30.8.2017, 12:31Dieselautoista tuli mieleeni nämä Vihreiden esillä pitämät ympäristölle haitalliset tuet. Yksi on Vihreiden mielestä dieselin bensiiniä alhaisempi verotus. Tämä pitäisi korjata. Lasketaan bensiinin vero dieselin kanssa samalle tasolle, niin tuki vähenee noin miljardilla ja Vihreätkin taputtavat karvaisia käsiään.
MaalaisSeppo 30.8.2017, 12:24Valtio sääntelee kaikkea liiketoimintaa. Niin myös metsäalaa. Kannattaa selvittää sääntelymekanismit ennakkoon ennen alalle ryhtymistä. Turha jälkeenpäin valittaa. Ketään ei Valtio harhauttamalla houkuttele alalle.
Sääntelymekanismien epäkontia on tietysti hyvä pitää esillä ja informoida niistä päättäjiä. Puun tuotanto on mielestäni nykyään melko vapaa turhasta sääntelystä.
MaalaisSeppo 30.8.2017, 10:28Suunnitelmana on tehdä omarahotteinen metsätie. Puomi alkuun ilman muuta.
MaalaisSeppo 30.8.2017, 06:00Minulla on tähän asti ollut käsitys, että yrittäjille raha tulee asiakkailta. Tästä tulovirrasta osa menee palkkoihin ja eläkemaksuihin. Pakko ei töitä ole tehdä.
Autoiluun palatakseni, niin autoilijan selkänahastahan sitä revitään suhteellisesti enemmän euroja yhteiskunnan kassaan kuin palkoista. Se ei kuitenkaan näytä herättävän suuria intohimoja. Koetaan ehkä enemmän vapaaehtoiseksi kuin palkoista perittävät. Autoilu ehkä ymmärretäänkin enemmän vapaaehtoiseksi kuin töissä käynti. Kummatkin ovat kuitenkin vapaaehtoisia, mutta useimpien elämää helpottavia seikkoja.
MaalaisSeppo 29.8.2017, 17:22Pelkän maapohjan markkinat ovat ohuet. Maapohjan hinta on kai enemmän tai vähemmän arvio.
MaalaisSeppo 29.8.2017, 16:00Miksi käyttää käsitettä ”paljaan maan arvo”? Yksinkertaisinta olisi sanoa, että näillä lähtöarvoilla tulojen ja menojen nykyarvo on sitä ja sitä.