Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Onko palstalaisilla syntynyt koemuksia tai tuntumaa Subaru Forester 2,0: ta neliveto maastoautosta ?
Minulla oli koeajettavana ko. esittelyauto, autosta löytyin ne varusteet ja ominaisuudet, joita arvostan, ( maasto ja natka-ajo ) kulutuskin oli sekalaisessa- ja vähän raskaammassa testiajossa 6,5 l:n luokkaa, neliveto lukkoineen toimi joustanasti.
Autosta jäi kovasti kiinnostava tunne, hintakin kohtuullinen varusteineen muutama tonni päälle 40000:ta €
Kyllä maalimerkkaus on hyvä ja näkyvä tapa merkata poistettavat rungot, jos jo kuukauden päästä tapahtuu hakkuu.
Maalilla kannattaa merkata useammalle puolen runkoa leimat, tai maalipanta poistettavan rungon ympärille, silloin motolle välittyy tieto jo kauempaa, joka helpotta esim, kaatosuuntaa- ja ajouran suunnittelua.
Kuitunauha merkkauskin toimii, mutta talvihakkuussa kaadettavan puun jäätynyt oksa vie aina osan nauhoista mennessään, josta kuljettajalle on ylimääräistä haittaa vaihtelevissa olosuhteissa, ja lopputulos ei ole silloin tavoitteen mukainen.
Ei ole vielä uutta keskustelupaikkaa korkattu,tämän palstankin lukemiseen tulee välillä viiveitä, mutta mukava siihen on aina palata.
Uudella palstalla oli lisänä ne asiantuntioiden kommentit, niitä mielenkiinnolla odotamme, selvennyksiä ja kannanottoja, esim. hirvikeskusteluun !!!
Oikea hetki on heinäykseen; Minulle omien kokemusten kautta on tullut tuntuma, ettei raivuria kannata viedä pienen taimikon heinäykseen. Sain vahingossa kaatumaan liian monta istuttamiani taimia, ja sehän harmitti sitten kovarti.
Parhaan tuloksen olen saanut erilaisilla pitkävartisilla karkeateräisillä haroilla, tai lehtiharavalla, haralla voi tyäntää ja vetää ryönää taimen päältä, hara ei vahingoita taimia sulan aikaan.
Kyllä kait kaikilla merkittävillä sahureilla jalostaminen alkaa jo leimikolla, eli katkotaan niille pituuksille missä lopputuotteena kannattavuuden painopiste on.
Tähän teollisuus ja koneenvalmistajat on kehitelleet yhdessä sopivat apuohjelmat jakauman seurantaan.
Paras tukkitili tulee silloin kun pituusmittoja on alkaen alta neljästä- ja päättyen kuuteenmetriin, kaikki moduulit käytössä, siinä tukkitili on parhaimmillaan ja jos pituuksia on vain 4 – 5 ja painottuen pitkään päähhän vastaavasti tili tukista on surkeimmiltaan.
Tämän syksyn kuusileimikot täällä on ostanut Binderholz hyvällä pituusvalikolla tukinhintainen tavara alkaa alta neljämetriä, lisäksi tietysti vakiolajit pikkutukit ja parrut männystä ja kuusesta.
Kilpailutilanteessa jankohtaisen keskisuuren leimikon mukana voi mennä samaan hintatasoon myös 0,1 – 3,0 ha.n harvennukset. Hakkaajalle tästä syntyy kaksi palstaa yrittäjäsopimuken mukaisilla hinnoilla
Kyllä Lassen tapa toimia leimikkonsa valvojana on kannatettavaa, motonkuljettajat on yleensä ammattiylpeitä tekemiistään ja mielellään kertovat mikä on vienyt tukkikokoa kuitukasaan, yleenä tämä kierros riittääkin myyjälle.
Tässä meille palstalaisille olisikin hyvä tilaisuus valistaa tuttavapiiriä / kaveria löytämään leimikkoonsa sopiva ostaja.
Ps.ostajakohtaiset erot on on puhdasta rahaa !
Olin muutama vuosi sitten myyjän kaverina tekemässä UPM:n ostsman tukkileimikon hakkuunvalvontaa, myyjän syytökset oli aivan samoja kuin artikkelissa, epäonnistunut puukauppa.
Leimikosta oli kaupat tehty n. vuosi aiemmin, leimikko oli kuusileimikko 90v.( OMT – MT pohjalla ) mäntyä vähän. Kauppakirjalla mitat 43 latva, 49, 52 55 ja männyllä lisäksi 37 laatutyvi.
Kierros leimikolla yhteenvetona paljasti karun tosiasian, hakkuu oli sopimuksen mukainen ei voinut syyttää hakkaajaa, suoraa tukkiosuutta ei vaan löytynyt harvoille ja pituuspainotteiseen valikkoon. Ylisuuret tyvet vei myäs tukkiosuutta 3 – 4 metriä tervettä tukkiosuutta lahokuusi pinoon.
Tämän leimikon otajavalinnasta imyyjä sai mieliharmia pitkäksi aikaa, mutta UPM:ää siitä ei tulisi moittia, ainakaan julkisesti !
Lukia-palstalaisiltä on tullut paljon hyviä ja rahanarvoisia neuvoja tienkäyttöön ja huoltoon, Täälläpäin syyskuu oli erittäin kuiva, eli teiden kunnostukselle on oliut sopiva- aika.
Paikallinen sorayritäjäkin tarjosi kalliomursketta 10 t:n kuorman kiinteään 160 €:n hintaan, ajo ja alusterällä tasattuna 15 km päähän, ja sai heti kalustolle töitä.
Ihan hyvin on tullut säästettyä kun on voinut tehdä raivuutyöt omana työnä. Metsuri motokuskin huomio pitää paikkansa, jos ko. hintatasolla tehdään kyseessä olevia raivuutöitä.