Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Ennakkoraivaus teki meidän n. 16 ha kesäkorjuukelpoisesta kolmoskeitysluokan ojalinja / harvennuspalstasta helpon ja kiinnostavan pystykauppa kohteen. Hintatasostakin jäi myönteinen tunne, koska yleisesä keskustelussa tuntuu menevän niin, ettei harvennuksia kannata edes tarjota pystykaupalla.
Tälle kohteelle tulee tuhkalannoitus talvella ja ensikesänä vanhan ojaverkoston perkaus,laskeutussaltaiden rakentaminen ja pätkä putkitettua pengertietä liikkumisen helpottamiseksi alueella.
Syyskesällä nuori puolituttu 4h nuori kysäisi, ettei sinulla olisi mitään metsään liittyvää työtä muutamaksiviikoksi kun olisi sopivasti aikaa tienata opiskelurahoja ennen metsätalolle menoa varten.
Siinä hoksasin olevan ratkaisun ennakkoraivaus savottaan. Nuorta metsäalasta kiinnostunutta miestä ei ollut tarvis kauan opastaa kun työ alkoi sujumaan ja olihan ne minullekkin mukavia päiviä kun sain vastailla työmatkalla ja taukojen aikaan metsään liittyviin kysymyksiin ym.ajankohtaisiin asioihin, Siitä tuli meille molemmille mielenkiintoinen ja mukava raivuu-urakka !
Koneyrittäjät ja kuljettajat on osaavia ammattilaisia !
Kyselyn tulos osoittaa sen, että koneen tulisi olla tuottavassa työssä tiiviimmin, eikä ainakaan lisättäis niitä kuljettajalle.
Mittalaite tarkkuuden ylläpito ja seuranta on niitä konemiehen perustöitä hakkuun lisäksi, mutta ne muut esim. rajalinjan- ja juontourien etsintä jopa kahden miehen voimin on kyllä jo liikaa.
Seurauksena näistä ylimääräisistä viivykeistä yleensä seuraa kiire työssä, joka näkyy työnjäljessä, laadussa, asenteessa ja urien suunnittelussa. ( harvennukset ja juontourat laaniin )
Yrittäjätasolla tämä näkyy heikkona tuotuksena joka tuo ylimääräisen taksan korotus paineen kuutiohintoihin. Kaikkien kannalta olisi parempi ottaa ylimääräiset työt esille ja huomioida kunkin työnantajan kanssa taksaneuvotteluissa.( vaatimus )
Saattaisi käydä niinkin, että ainakin yksityismetsissä toimivat puunostajat alkaisi rajata ainakin tilanrajat, laanipaikat ja tulourat leimikolta laanille ja purkupaikat kelin mukaan tieltä tai metsästä. Silloin korjuun ketjutuskin tarkentuisi ja ylimääräiset siirrot leimikolle vähenisi.
Kuviokohtaisiin rajauksiin antaa tekniikka luotettavaa- apua, kunhan tarkentaa kuvion reuna puuston, ettei jää epämääräisiä kaistaleita.
Kyllä yleensä sopimus asiakkaasta pidetään hyvää huolta. Työn, ammattitaidon- ja materiaalin laatuun kiinnitetään erityistä huomiota, jos jotin nenee pieleen asia korjataan heti ja reilusti.
Sopimus tilallisille järjestetään teema- ja asiakas iltoja, jotka on koottu ajankohtaisista metsäasioista, tyylikkäästä tarjoilusta ja viihteestä, se luo sitä sitoutumista ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, jota osa nykyisistä metsänomistajista arvostaa kovasti.
Nämä myönteiset kokemukset tuo aina uusia asiakkaita sopimustilojen piiriin, etupäässä tilat ovat kooltaan keskisuuria ja suuria tiloja, omistajat on yleensä kauvempana- asuvia kaupunkilaisia.
Mutta kyllä asiakkaan tulee laskeskella itsekkin onko sopimuksesta kokonaisuutena plussaa vai miinusta.
Kiitos huomiosta: Sorvivanerin laatuvaatimuksetkin vaihtelee vielä omistajan- ja käyttöpaikan mukaan. Väli- Suomeen itäosissa on maksimiviat muodustuneet onneksi melko vakioiksi, ainoastaan pituudet ja minimi läpimitat vaihtelee kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Käyttöpaikan määritelmä, lenkous sorvipöllin mukaan ( 15 dm ). esim läpiläpimittaluokat 18 – 23 / 2 cm, 24 – 35 /4 cm ja 36 + / 5 cm.
Silloin vaneritukki silmämääräisesti katsottuna saa näyttää vähän mutkaselta.Vanerin teko motolla siinä ja siinä, koska tukkikouran syöttönopeudet on niin suuria, ettei siihen kerkeä tekemään kuin silmämääräisiä arvioita ( maksimi oksa- ja oksa ryhmät ) tukin laadusta, jos ajetaan pätkissä silloin on vaarana rikkooutua pintaviilu ja siitä on helposti tulossa raakki tukki.
Jos leimikossa on myös ns. erikoissorvilaatua tai on huomattavan paljon koivua silloin apteeraus ja katkonta on ammattimetsurin työtä.
ps. Sahavanerilla on laatuvaatimukset vielä erikseen !
Kolmekymmentäneljä % ei kyllä ole paljon.Varmasti harmittaa, jos silmämääräinen odotus arvo on ollut korkeampi.
Sorvattavan vanerin tukkiprosentin kertymään vaikuttaa paljon eri asioita, esim. käytettävät pituusmitat 34 – 70 dm, minimi läpimitta 18 – 22 cm, runkojen järeys ja motomiehen kokemus hakata motolla pintapuuta rikkomatta vaneria, tyvilumpit huomioiden ( kova laho ja syväpoimuinen tyvi ).
Rungoja tulisi havannoida jo pystyssä. välivähennys yleensä saa sisältyä tukkiin jos vähintään 15 dm on hyväksyttävää tukkiosuutta on molemmin puolin vikaa, lenkous vanerilla mitataan sorvipollien mitalla, ei kokotukin lenkoutena.
Vanerin markkina tilanne vaikuttaa ratkaisevasti tukkiprosenttiin, ylitarjonnassa , tyvitukki pituus yli viisi – ja latva alle viisimetriä ja välissä kiellettyjä mittoja, silloin myös latvan minimi on paksummasta päästä, joka hävittää tukin kertymää.
Hakkuun valvonnassa kannattaa huomioida, että hakkuu dehdään kauppakirjan mukaisilla mitoilla !
Tukin hintataso liikehtii nyt alaspäin Itä- Suomessakin, joka normaalisti on alkanut olla syksyä kohti menossa myyjän kannalta parempaan suuntaan.
Itsenäisiltä sahoilta saa vielä tarjouksen samaa tasoa kuin alkukeväästä, kesä- ja kelirikkotukkileimikosta, ilmeisesti märän kesän ansiosta sopivia leimikoita on vähemmän ja valmiin tavaran kauppoja on kumminkin toimitettava ostajille.
Isoilta puunkäyttäjiltä hintataso on jo useamman euron halvempi, lisäksi tukin katkonta pituudet ovat korkeintaan perusmitat, sitä kautta korjuussa syntyy vielä lisää vahinkoa kun tukkia siirtyy kuitupinoon minimi paksuuden ja rajallisilla katkonnan mitoilla lisää.
UPM:n lopetettua täältä puunjalostuksen ja oston on myös osaltaan ollut rauhoittamassa hintakehitystä, onneksi on vielä useita sahureita lähiseudulla,jotka on investoineet sahalaitteisiin ja usko jatkamiseen on kova.
Metsä asiat on aina olleet pitkäjäntistä toimintaa, niin ehkä nytkin !
Kyllä lienee varmempi tie rakentaa luottamusta puunostajan kanssa kirjaamalla aina lisätyöt kauppasopimukselle, siitä on motoyrittäjänkin helppo rakentaa työohjelmaa yrityksen sisällä.
Firmaan sopimusyrittäjällä on aina toiveita ja velvotteita työnantajalleen toimittaa ostamaansa raaka-aieinetta käyttöpaikalle, jalostukseen aikataulussa ja laadun siitä kärsimättä.
Ylimääräiset työt leimikolla kadottaa suunnitelmat epätarkoiksi ja motokahtaisesti se alentaa koneiden tuottavuutta, josta voi alkaa taaas uusi kiire tekemiseen ja kiireessähän asiat ei aina kehity kaikille myönteisessä hengessä.
Kun ne työt tehdään mistä on sovittu on firmankin helppo kysellä seuraavana syksynä taas uutta leimikkoa, kun siellä on puun tarve lähes jatkuvaa.
Asia toisen päin, myyjäkin tarvitsee tuotteilleen ostajan ja saa leimikolleen oikean arvon, jopa vähän ylimääräista kun ennakko raivaukset on tehty, jo ennen kaupan tekoa ja varmistaa tällä leimikkonsa kaupan heikommankin kysynnän aikan.
metsä-masa: Havainnot on palstalaisten kassa aivan samoja Itä-Suomessakin pituuskasvun suhteen, eli eipä silmämääsäisesti eroja huomaa.
Kuusen ja koivun kesäistutukset viimme kesänä lämpimään maahan, sen siaan ovat erittäin hyvässa kasvussa ja taimikuolleisuutta ei löytynyt ollenkaan, koivun istutus aloilla jänikset olivat syöneet latvan n. prosentin verran taimista.
Kuusen iIsompiin taimikoihin on alkanut muodostua keltaisia neulasia, mutta ei ollut vielä paha vain muutamia neulasia kerkässään.
Ps. Kesä ei oikein tunnu kesältä, ” kun auringossa toista puolta polttaa niin toista kylmää ”
metsä – masan vanha ja ensimmäinen auto oli kupla folkkari, tuohon aikaan oliskelin maatalousoppilaitoksessa.Aluksi auto vaihtoehtoja oli kaksi Fiat 850 ja ” kuplafolkkari ”. Asian ratkaisi seuraavalla viikolla kotiin kutsuttu eläinlääkäri joka ajeli vauhdikkaasti puoleksi ummessa ollutta teitä ” kuplafolkkarillaan ”
Kesäaikaan autolla-ajeltiin kavereiden kanssa urheilutapahtumissa, maatalousnäyttelyissä ja tietenkin lavatansseissa, joihin valmistauduttiin asiaan kuuluvalla huolellisuudella.
Kelamankalle nauhoteltiin ajan musiikkia, toinen kela sisälsi ulkomaalaisten artistien musiikkia CCR, TON JONES, LED ZEPPELIN ja tietysti THE BEATLES ja toinen kela sisälsi reipasta tanssittavaa kotimaista, niillä mentiin, ” eikä ne pahalta kuulosta tänäkään päivänä ”.
Kupla oli minulla kaikkiaan kolme vuotta, jona aikana kävin armeijan ja metsäkonekoulun. Koulun koputtua metsäharjoitteliaksi päästyäni oli edessä auton vaihto. Sen jälkeen autot on vaihtuneet 3 – 4 vuoden välein, mutta mukavat muistot pysyvät mielessä nuoresta kuljettajasta ” Kuplasta ” !
Puun takanen huomasi mainita kengät, perkaus on tarkkuutta vaativaa työtä, ei kärsi monta kasvatettavaa runkoa menettää liukastumisen vuoksi kun tulee harmittava olo.
Itsellä oli varhaisperkauksen urakka muutama vuosi sitten kesäloman aikaan ja siihen viikkoon sattui helteet. Kevyempiä työvaatteita etsiessäni löysin entisen suunnistus pukuni ja päätin testata sen.
Siinä tulikin mukava viikko, työ sujui kun jalassa oli vielä piikki- nappula kengät.
Kannattaa kokeilla !