Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Allekirjoitettu Turve uusiutuvaksi aloite, olin 2304 , samalla allekirjoitin toisenkin aloitteen. Sähköverolain turveveron korotuksen perumisen puolesta 17340 allekirjoitaneita on kasassa. Olen aikaisemmin ainoastaan yhteen kansalaisaloitteeseen kannatuksen antanut. Selailin aloitteet, eipä tuolla oikein itselle sopivia muita ollutkaan tarjolla.
Itse kaatamani energiapuut on konttimitalla nykyisin mitattu ja olen ollut saantoon tyytyväinen. Ei ole peitteitä ollut, eivät hankintapuita peittele. Aikanaan Jyväskylän energia parivuotta ainakin antoi sateen liotella kaikessa rauhassa. Ei tavara sitten kuormainta oiken siitänyt, kun lehtipuu silppuuntu pätkiksi . Firmat peitepaperia kasoissaan käyttävät, konelevitys ja tavaraa painoksi päälle. Varmaankin maanomistajan lämpöarvokaupassa kannattaisi jotain edullista kevytpeitettä virennellä, mutta tuuli oman haasteensa antaa. Huonopeite saattaa laskea vedet alleen ja estää taasen poudalla tavaran kuivamisen.
Lämpöarvon mukaan mitattavasta en muuta tiedä, kuin aikanaan paikallisella Mhyllä oli toimitussopimus lämpölaitokselle. Yhdistyksen hallituksessa sadekesän jälkeen käsiteltiin asiaa, rahaa puista tuli paljon vähemmän ,kuin kuivasta tavarasta edellisen hellekesän jäljiltä. Eron suuruutta en muista, mutta yllättävän iso se kumminkin oli, koska asiaa jouduimme pohtimaan.
Kyllä täällä kaikki kelpaa, karsittuna tai kokopuuna. Itse myin kemerakohteita ensikertaa pystyyn n. 30 ha. Ostajan mukaan 6 cm olisi suotavaa olla rinnankorkeusmitan, jotta saanto/ kannattavuus alkasi täsmätä. Eihän muutaman sentin raipoista kuutioita kasaannu, lukua kylläkin. Jepsin kysymykseen onko kosteudella väliä, riippuu onko kauppa lämpöarvon mukaan , jolloin on. Jos taasen kuutiokaupalla, ei maanomistajalle ole väliä on kosteaa tai kuivaa.
Edullinen diesel oli metsärajanaapurillakin, ajeli pari vuotta katsastamattomalla autolla, dieselverotkin maksamatta. Metsästyskaveritkin varoittelivat riskeistä, käryn käydessä isot maksut lankeaisivat seuraamuksineen. Ajeli sivuteitä, taajamassa kävi vain tankkaamassa. Edulliseksi ajot muodostuivat, sillä taannoin siirtyi palvelutaloon. Auto nyt varastoituna liiteriin pois käytöstä , eikä enään poliisia tarvitse vältellä, kun jalkamieheksi siirtyi.
Kyllä ilman sähköä ei tule oikein mitään. Sähköfirman sähköön on tyytyminen, on vaihtoehdoista kalleudestaan huolimatta halvin vaihtoehto meikäläiselle. Toivottavasti alkasi verot ja siirtohinnat olla tapissaan, samoin n.450 perusmaksu/v.
Tientekijöistä kannattaa kysyä paikallisilta metsäalantoimijoiden henkilöstöltä tai joltain naapurilta, joka tietä tiettänyt. Itse tilasin 700 m tieteon juuri ennen tämän kommentin kirjoittamista. Kaksi urakoitsijaa on vuosien saatossa itselleni käytännössä kaikki metsätiet tehneet tuntitöinä. Hinta laatu kohdallaan, joskin työt syytä tilata ainakin puolivuotta aikaisemmin jotta saa itsensä työtilausjonoon. Jos maaston arvelet tuttavan yllätyksiä, vaikka kiviriuttaa maanpinnan alus, niin silloin urakkatarjoukset paikallaan. Muutoin useimiten pätevä kaivuri tuntitöinä tulee kokemuksesta paljon edullisemmaksi. Olen minäkin oppirahat siitä maksanut, että tuntemattoman kaivurin metsääni otin. Oli vieressä yksityistieltä maakiviä poistamassa, joten tuumasin pyytää pikkukaivulle siitä vierestä. Ei ole niin kallista ojaan koskaan tullut kaivatettua, jolloin päätin etten toistakertaa vastaavaa virhettä tee.
Tolopainen edellä antoi hyvän vastauksen kansankielellä. Kyllähän moottorisahatyöt , kuten parturilla tukanleikkaus sisältävät laskusta työnosuutta melkein yhtä paljon, kuin on sahabensiinin oktaaniluku.
Totta puhuen ei mitään, joskaan ei hävittykään. Venäjän nykyjohto on samaan jatkumoa, kuin on ollut vuosisatoja. Väliin on ollut jokunen enemmän naapuria kunnioittava keisari ollut, samoin oli Neuvostoliiton viimein johtaja, että Jeltsin ennen Putinia. Eikös ole sanonta, että Karhun naapurissa ei kannata isotella, jos haluaa olla rauhassa. Samaa pätee nykyisinkin. Onko mitään takeita paremmastakaan, jos tämä Navalnynilla korvataan. Yksinvaltaan siellä on totuttu vuosituhanasai, joten on naivia uskoa aidon demokratian kestävään kukoistukseen. Kenellä tiedotusvälineet ja armeija, sillä valtakin on jatkossakin.
Itseltä menee veroa, niin vuokratuotoista, osinkotuloista ja eniten tuloa metsätaloudesta. Vähennyksiä ja poistoja oli yli 70 000 €, mutta silti verotettavaa jäi yli kolmannes. Anneli on enemmän koulutettu, joten verotkin välttelee osaavaa.
Tolopainen taitaa olla olettetua huomattavasti nuorempi. Jos puoliso taasen häntä huomattavasti nuorempi, niin hyvän tunnetta voisi kannustaa ”pirttiviljelmällä” uutta voimaa kansantaloutta turvaamaan jatkumona.