Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,061 - 1,070 (kaikkiaan 3,014)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Metsästysseuroissa on suuria eroja maanvuokrauskäytännöissä. Jossain sana omistajan vaihdoksissta kiiriin seuran korviin, jolloin hyvän tavan mukaisesti ottavat yhteyttä uuteen maanomistajaan. Myös monella seuralla on ohjelmasovellutus, jossa omistajanmuutostiedot maamitauslaitokselta välittyvät reaaliajassa lainhuudon kautta. Osa taasen ei näin toimi, vaan katsovat edellisen omistajan kanssa tehty sopimus jatkuu, jos ei ole irtisanottu. Itselläkin yksitila, ei ole viidessä vuodessa mitään kuulunut, nuotion pohjia kylläkin näkyi maastossa. Ilmeisesti edellinen omistaja oli vuokrannut , joten sen pohjalta metsästävät. Jos ei olisi vuorattu, olisivat varmasti olleet vuokrausta kysymässä oletan.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Varminta on pitää lahopuun määrä pienenä, 10 mottia kääntyy vihermitauksessa helposti tässä tapauksessa ylöspäin. Muutoin he eivät tuppaa lahopuuta yläkanttiin inventoimaan, aina vaan taitaa virsi kuulua, että vähentynyt, monimuotoisuus entistä uhanalaisempi metsissämme.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Uskoakseni pitemmällä aikavälillä FSC sertifikaatti syrjäyttää PEFL:n. Ensinäkin jälkimmäinen tiukkenee jatkuvasti, joutuu myöntymään ajanhengessä. Joten ero hiljalleen pienenee ja kun teollisuus on siirtymässä suosimaan FSC:tä, hintalisä paras ja tehokkain mielialojen muuttaja todellisuudessa.                                                                              Itse olen jo metsähoidollisesti hiljalleen varaumassa tulevaan, ihminen on sopeutuvainen. Olen onnistunut PLFL  sertfikaatin tuoton  menetykset minimoimaan. Eiköhän kekseliäälle ole FSC;n kanssa aikanaan myös mahdollisuuksia. Vanhat metsät alkavat olla allekirjoittaneelta  uudistettu, joten luontokartoittajatkin taitavat ensin muiden metsien aarteta havainnoida. Uskon tämän olevan tulevaisuuden realiteetti mitä tässä kirjoitin, vaikken olen siitä ihastunut.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Tuolla aikaisemmin Anneli kysyi, tuleeko Kemijärvestä kansanosake. Vastausta en tiedä, mutta itse en sijoita. Ostin  aikanaan 200 kpl Metsämarkan osaketta, kun MHY:n toiminnanjohtaja kävi oikein kotona markkinoimassa. Sitten Metsäliitto myi osuutensa ja Neonmarkaksi muuttui. Islantilaiset taitavat nykyisin omistaa, kaapelipuolelle on metsästä siirtynyt ja taasen nimikin muuttunut. Aikanaan 100 osaketta suostuivat ostamaan ostohintaa, loput sitten ovat kutistuneet kuin pyy maailmanlopun edellä. Tämä on huonoin sijoitukseni, onneksi vähäpätöinen huti.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Ensinnäkin pitäisi kansainvälinen verokilpailu saada aisoihin, ennen ei tosirikkailta , kuten myös suur-yrityksiltä taideta verotuottoja oleelisesti saada lisää perittyä.

En tiedä mitä aika tuo tullessaan, mutta jatkuva elvyttämien velaksi ja julkisen sektorin paisuminen eivät hyvää lupaa. Kai tämä douppaus jatkuu niin kauan, kuin markkinoilla on uskoa keskuspankkien kykyyn säilyttää luottamus. Jos luottamus alkaa loppua, alkaa kyllä semmoinen markkinamyrsky, jota ei ole aikoihin nähty. Kupla paljastuu aina jälkikäteen.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Talous vaatisi pitkäjänteistä politiikkaa, mutta länsimaissa alkaa olla mahdotonta. Jos hallitus tekee kansalaisten mielestä vääriä päätöksiä, joksi säästöt ja leikkaukset leimataan, vaalitappio  tulee. Kun lupaa vappusatasia silloin alkaa kala verkkoihin tartua.

Keskusjohtoisessa rajoitetussa demokratiassa onnistuu kipeätkin päätökset, ainakin niin kauan kuin turvallisuuselimet seisovat niiden takana. Kiina on malliesimerkki uudesta tehokkuudesta, mutta se kätkee sisäänsä ilmeisesti kyllä pahemmanlaatuisia kasvavia ongelmia.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Muuta en toisista tarjoajista tiedä, kuin varakkaan yrittäjäperheen yhteismetsä ainakin tarjouksen teki. Me tai oikeammin siskoni perillisineen tarjouksen jätti ja tyhjästäkin siinä ollaan valmiita maksamaan sijainnin takia. Toivoa antaa se, että usein tarjoavat tila-arvion perusteella ja  puustoarviossa mielestämme heittoa. Tässä  tila-arviossa ei ole kuviokohtaista erittelyä, joka vaikeuttaa kokonaiskuvan saamista. Myös se , että kiinteistövälittäjä on asuntomarkkinoilla toimija, joten metsätilojen tilavahtia ei ole toimijalla.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Yhteenliittymä teki kovan tarjouksen metsätilasta, viikon päästä tiedetään saatiinko maata hankittua, rahalla otettuna.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Allekirjoitin 10 vuoden vuokrasopimukset pelloista, vuoraaja kysyi onko minulla mitään sitä vastaan, että hän aikoo luomutuotantoon siirtyä. Minulle se sopii ja oli yllätys, että typpisadon lisäksi luomussa voi käyttää sitä varten kehittyjä kaupan lannoitteita.                   Tähän asti suorakylväneet, jatkossa nelivuotikierossa apilan jälkeen oikea kyntö. Sehän sopii, saa kivipuimurikiviä tiepohjiin, kuten vanhoina aikoina. Oli kilomääräisesti isoin sato pellosta vuosittain, eikä pettänyt kato kivienpuoleen.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Itsellä vain  vajaa prosentti erityiskohteita pinta-alasta, joten 10% lovi myös minulla olisi edessä. Sertifikaatit jäävät metsäomistajan maksettavaksi, lohduttavat kaupaksi saamisella. Kysyi taannoin puunostajalta, jos jonkin tilan jättäisi ulkopuolelle, niin mitenkä se onnistuisi. Kuulema puusta maksettain  nykyistäkin vähemmän siinä tapauksessa. Olisi kait aikanaan pitänyt  ostaa onnetonta metsämaaksi luokiteltaa  maata, joka nyt sopisi jättää metsäkäsittelyn ulkopuolelle suojeluun.

Esillä 10 vastausta, 1,061 - 1,070 (kaikkiaan 3,014)