Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,141 - 1,150 (kaikkiaan 3,014)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Hiukan ihmehtelin kyllä koneinvestointien määrää. Itsellä samat vuotuiset hakkuumäärät ja ei ole kuin kaksi traktoria vm. 1975 ja 1989 Zetoreita. Joilla lanaan teitäni ja pienarleikkurilla ajelen ym. Myös hakkuut olen saanut järjesteltyä niin, että kahdessa viikossa kaupasta on hakkuut alkaneet. Eihän jokaisella ole mahdollisuuksia tälläiseen järjestelyyn, mutta kohdallani asia on näin.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Omatoimisesti en ole kantokäsittelyä tehnyt, kuin joskus siemenpuiden kantoihin. Raivaussahahommia teen lämmillä keleillä lehtipuuvaltaisiin kohteisiin, havupuuvaltaisia viileämmillä kelillä. Havupuuharvennukset tekee firma, itse hiukan koivikoista  nykyisin käteispuita kapistelen. Lumiseen metsään en raivaussahalla nykyisin mene, joten joutuu sitä ennen isänpäivää raivaamaan havupuutaimikoita, mieluusti kylmän yön jälkeen. Muuten jää kyllä tekemättä, kiireelistäkin olisi lähes 150 ha. odottamassa. Näkyy firmat ym. raivaavan pitkin kesää, eikä taida kantojen käsittelyä tapahtua.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Murskekuorman yleensä antaneet ja edellytän vähintään samaan kuntoon jäävän puiden pois viennin jälkeen. Asia on neuvottelukysymys ja tapauskohtainen.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Kyllä tukkipuulla on mielestäni yllättävän hyvä hinta olosuhteisiin nähden, kuusitukki 65 € kiinto. Eihän pitkässä juoksussa 70 hintoja ole paria poikkeusta lukuunottamatta tällä vuosituhannella ollut.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Eikös vuodesta 1944 alkaen rajan takana kaikki ollut paremmin. Minusta ei kyllä lahot röttelöt ja rappaukset rapisseet luonnon hoidossa olevat kiinteistöt sitä ole, kai kertovat luonnon voimasta jolle idässä on annettu enemmän sijaa. Jokainen voi itse mielessään päätelle kumpa tyyli sopii. Itse pidän Suomea ja suomalaista metsänhoitoa arvossa.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Teollisuus on nyt ja jatkossakin niskanpäällä. Ei taida haastajia löytyä, vaatii päääomia. liikeideaa jolla pärjää. Nykyinen metsäyhtiövetoinen systeemi on hiottu erittäin tehokkaaksi, joten löysät on todenteolla puristettu olemattomiin. Voihan sitä tehdastoimitusta yrittää, mutta ei minun laskujen mukaan jää kuin loppuun ajetut koneet ja rikkinäiset rukkaset peruiksi.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Huomenna puukaupoille, nyt kuusitukki mielestäni aivan asiallinen hinnan puolesta.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Vadelman reikäperkaus lehdettömään aikaan taimien ympäriltä. Vuoden päästä taas sama urakka. Kuusi kyllä yleensä hengissä pysyy vatukossa, mutta pituuskasvu jää usein 5-10 cm. Vattuherkillä kuvioilla ei pidä lepovuotta pitää, kuten tässä on käynnyt. Itse hakkuutan puut, joko ennen elokuun alkua, tällöin ajavat risut syksyllä ja keväällä istutan , mättää talven alla alaantuneet, myös havupuunsiemeniä usein luonto antaa.

Talvihakkuun risut taasen ajetaan toukokuun aikana pois, jonka jälkeen muokkaus ja taimet ennen juhannusta maahan. Näin jää ”mahovuosi” välistä, joka auttaa yhden vuoden edun vatukon ja heinikon suhteen.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Tosi on. Teemu Keskisarja on jalat maassa oleva henkilö, joista alkaa nykyisessä Suomessa olla puute.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Ymmärtääkseni metsät myytiin  Otson valtion omistus/ metsäkeskus  hetken aikana hiljaisella myynillä kyseiselle rahastolle, jonka jälkeen liiketoiminta myytiin  nykyisille omistajille. 3 000 ha muistelisin näitä metsäkeskuksen maita olleen kaikkiaan Suomessa, itsekkin pienen pläntin onnistuin ostamaa, joka ei siltältynyt köntissä myytävään kokonaisuuteen.

Esillä 10 vastausta, 1,141 - 1,150 (kaikkiaan 3,014)