Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Kiinassa ei turhia vouhoteta,odotellaan ja toivotetaan puolestani tervetulleiksi investoijiksi maahamme.
Katselin täältä palstan taltioinnista,että 2012 taimikon heinäysaiheesta olen viestiketjun aloittanut silloin.Itse en todennäköisesti ole ketään vakikirjoitajista tavannut,kun en ole osallistunut yhteistapaamisiin.Huonounisena kun on pidettävä oma ohjelmarytmi ja aikakin on kortilla.
Onnittelut ensiksi,mutta kyllä kepun tauti on nyt pahanlaatuisempi kuin aikaisemmat notkahdukset.Ei siinä 20 % kannatus ilmaiseksi tule,joten puheiden lisäksi kannatuksen nousu tarvitsee tekojakin.Ettei kannatus vaan jäisi tämän hetkiseen reiluun kymmenen prosentin tasolle,jos ei näyttöjä hallituksessa tule.
Toiset ovat korvaamaan vain minimin.Esim.Fingrid maksaa maapohjakorvauksena yli yleisen käytännön taksan.Jätkä edellä sinällään oikeassa.Olematon varastopaikka on mahdollisesti nykykäytäntöön sopimaton tai käyttöväli on saattanut venähtää niin,että propsimetsä jo kasvaa.Tällöin sähköyhtiö epäilee korvaavan ,huomattavasti korkeatasoisemman varastopaikkakorvauksen vaadetta.Maaoikeudessa saa tarvittaessa ratkaisun,jos osapuolia ei lunastustoimikunnan ratkaisut tyydytä.Täysimääräinen korvaus on ainakin omien tiluksieni kohdalla jäänyt vaatimattomaksi,ainoastaan odotusarvon korvaus euroja enempi tilille erinäisissä lunastuksissa tuonut,eli kaikki on suhteelista.
Kuitupuunkasvattaja on perillä käytännöistä.Itse olen parastakin aikaa lunastoimikunnan jäsen.Maastokatselmus kannattaa pyytää,ei maksa maanomistajalle mitään,eikä ole mitään hävittävää.Usein näissä katselmuksissa maanomistaja esittelee varastopaikkaa tienlaidassa,jossa pusikko kasvaa ,joten ei katselmuksessa välttämättä korvauksia suuremmin tule.Yleensä haittakorvauksia kuutioperusteisesti ei maksella,vaan pyritään korvaava varastopaikka kustannukset korvaamaan.Jos entinen varastopaikka on olematon,ei uutta kääntölenkkiä teineen korvata.Olen nähnyt olemattomia varastopaikkoja,mutta maanomistaja vaati aivan eritasoista sepelöityä tietä kääntölenkkeineen ym. . Asfalttiteillä varastopaikan paikka ei ole tienlaidassa,vaan liittymästä lähtevällä ajouralla/ tiellä.Tällöin matka ei kymmeniä metrejä enempää pitene ja sen matkan rekka kyllä osaa peruuttaa.Yksityistiet ja alemmat tiet ovat sitten omalukunsa,joissa sähkölinja saattaa yksittäiselle metsänomistajalle tuottaa melkoista haittaa.Pahimmillaan ei omalle maalle tienlaitaan saa ollenkaan puuta varastoida.Sähköyhtiöiden korvausvalmiudet vaihtelevat,maakunnaliset ovat nihkeimpiä sopimaan.
Puuta tehtaiden kitaan kuten tähänkin asti.Hyvä metsänhoito pitää hiilinielut kohtalaisena ,joten mitäpä siitä huolilla ressaamaan.Ilmoja on piisannut ja niin myös jatkossa,sekametsää syytä suosia.Puumarkkinoilla tehtaan omistajat ovat yleensä valitettavasti tahdin määränneet ja se taitaa jatkossakin olla.Metsänomistajat omistavat suuren metsäfirman,mutta eipä se suuresti eroa,paitsi hyvää korkoa osuuspääomalle maksaa.
Mikkelin eteläpuoli kuulu Storalla Etelä-Suomen hankinta-alueeseen,siksi ulkopuolella.On entisen Joutsan piirin peruja ja on ollut metsänomistajalle hyvä .
Ilmeisesti sahatavaramarkkinat ovat odotettuakin tukkoisemmassa tilassa,josta tämäkin uutinen läpimitan nostosta kertoo.Keski-Euroopassa tuhopuuta/aavistushakkuutukkia paikat pullollaan ja hinnat pudonneet rajusti.Taitaa olla kovat ajat sahoilla edessä,samoin metsänomistajien tukkitiliin lovi tulee.Onneksi vajaa vuosi sitten tuli myytyä 75 euron hintaan tukkileimikoita.
Hu9nolla hoidolla on kuusikko ollut.Pitäisi 20 v OMT -maapohjalla olla kuidunmitoissa.Nyt taimikon raivausta uudelle omistajalle lankeaa.Korkea on maapojan arvo ja siihen kun lisää raivauskulun,,niin puolitoistatonnia ha pohjana.Puuhapalstan ostajat taitavat arvonalennukset tila-arviosta nollata,joten taimikolle taitaa tässä tilakaupassa hintaa tulla.
En ole lukitusmutteria vaihtanut,usein saha loppussa ennen .