Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Rakentamattomat rantamökkitontit eivät ole kovin kysyttyjä,ellei ole harvinaisen hyvä.Uudetkin mökit rakennetaan usein jo vanhan mökin tilalle ,jolloin ostaja on kaupan tehnyt hyvän tontin takia. Metsärahastoiden tuotto-odotuksista ja heidän laskelmistaan en ymmärä mitään,mutta maalaisjärki sanoo,ettei normaalilla metsäntuotolla kulujen jälkeen omistajille pitkässä juoksussa paljoa jaettavaa jää.Niin kauan kun hinnat jatkavat nousuaan metsämaalla,niin paperilla kyllä arvonnousu näyttää tilinpäätöksessä hyvältä.Nousu loppuu jossain vaiheessa,saa nähdä mitä silloin tuotoksi näyttävät.
Metsät ovat oikeastaan ainoa omaisuuserä.jonka arvo maaseudulla on nousussa.Yleisesti metsämaan hinta vapaillamarkkinoilla tavalliselle pulliaiselle suolainen.Aina on poikkeuksia,kuten edellä Jesse on yleisestä myynnistä saanut ostettua metsäntaloudellisti tuottavan tilan,joka ilmeisen kannattavan metsätaloudellisesti.Tääläkin metsähehtaarin keskihinta melkein 5000 €/ ha ja puuta keskimäärin 110 mottia.Itse kun on halvemmalla aikojen saatossa ostanut,niin en kyllä tälläisiä hintoja maksa,ellei ole omien tiluksien vieressä oleva kasvuinen tila.Täälä pellonvuokra 130-150 €/ ha ,joten kyllä metsä hoidettuna vastaavalla maapohjalla tuotossa pärjää.Pohjanmaalla varmaakin,kuten etelässä vuokrat toistaluokkaa kuin kivisessä savossa.
Ei ole puutiaisia vuosiin kiinni kehossani ollut,olisko jo viimevuosisadan puolelta viimeinen purema.Lähes päivittäin metsässä olen ja vaatetus väliin paidatonkin.Ennen oli tosiaan lehmissä isoksi kasvaneita punkkeja,nykyisin taitaa kotieläimet metsässä olla koirat ja kissat,joissa kyllä puutiasia piisaa.
Itse en ole vakuuttunut nykyisen hallituksen järkeviin esityksiin,mutta aika näyttää.Sademetsävyöhykkeellä ja Venäjällä,että Kanadassa ovat ne ratkaisevat metsätaloudelliset hiilensidonta volyymit,jotka eivät nyt kyllä ole aivan oikeassa kehityssuunassa.Meillä taasen metsätalous hyvällä mallilla,rakentaminen ja pellonraivuu taasen eivät tällä menolla ilmastourakkaa helpota.Ollikainen saa suhteentonta julkisuutta,vaikka ei taida nobelpalkintoakaan lähellä olla.
Kyllä taimet ovat sitkeitä kestämään kuivuutta,kunhan hiukankin juurtuvat.Viime vuosi oli täällä keväästä tosi kuiva ja kuuma,silti taimikuolleisuus loppujen lopuksi pientä.Vuosi sitten pelkäsin taimieni puolesta,mutta alle tuhat tainta kuoli erisyistä 25 000:sta .Syväistutus auttaa ja hetekamättäitä välteltävä.Luonto myös paikkaa ja nyt valtapuulajeilla hyvä siemenvuosi tulossa.Koivu jon satonsa maahan runsain mitoin varisti ja keväällä sitten havupuiden siemenet maahan löytävät.
Aikaisemmin välttelin havupuiden kesäraivausta,mutta nyt olen kaadellut.Alle kymmenen sentin hyväkasvuinen kanto lahoaa muutamassa vuodessa ja en sen silloin usko suuremmin levittävän juurikääpää.Lumiseen taimikkoon en enään raivaamaan milellään mene,joten teen paremmalla ja kuivemmalla ilmalla.Toistatsataa hehtaaria odottaa raivaajaa,eli raivausta on.
Hyvä aika on kasvun aikaan kaadella,jolloin lehdet haiduttavat ja lämpöä on.Helteellä kuivaa nopeasti,parissa viikossa.Mutta kylmällä,kuten kulunut viikko oli,niin hitaasti haiduttaa.
En ole metsässä taimia kastellut,vain pihapiirissä.Kyllä kahden ha kastelu työnsankarin urakka,olisi kait kahteen kertaan tehtavä.Kuivaan maahan ei vesi heti imeydy ja taimet jos on istutettu mättäille,ei tuu mittää.Ensikeväänä paikkoistuttamaan ja jos kesäkin olisi suosiollisempi taimien kasvun kannalta.
Kyllähän tämä homma menee pikkuhiljaa niin,että tavalla tai toisella kunnon sankat metsät sisältävät korkeita suojeluarvoja.Itse ainakin olen säästivanhatmetsät hakkuuttanut,lutalikot ojittanut,jolloin riski tälläisiin HCV-merkintöihin todennäköisesti oleellisesti pienenee.Tulevaisuudessa varmaakin kaikenlainen suojelu hivuttaminen ja muu metsänkäytön säätely tulee kasvamaan.Tämä on sellaista viivitystaistelua ja ennalta torjunnan taaperusta nykyisin.Omistajan sananvalta kapenee ja lasku isonee.
En Piiku suosittele kyseisen karuhkon tiluksen ostoa sijoitusmielessä.Kun tuotto on heikko ja jos vieraalla hoidatat,niin omistaja kyllä haudan partaalla ollessaan saattaa jotain tuottoa jo saadakkin.Saa nähdä mihin hinta nousee Vapon palstalle,ei julkisesta myynnistä yleensä halvalla kunnon metsää saa.Metsästysmaiksi huonoimmat palstat taineen mennä,hintakin sellaisista lutalikkosoista jäänyt sen mukaiseksi.