Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,541 - 1,550 (kaikkiaan 3,030)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Ei kannata itse hempuli vehkeillä pintaa rikkomaan mennä,ainoastaa kokeilun halusta.Olen aikoinani takatuupparilla ja kivikoukalla muokannut kaksihehtaaria,oli silloin niskatkin vielä notkat.Äestyskylvö ja muutama siemenpuu,niin silloin hyvä männyn taimikko todennäköinen taimien puoleen.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Mehtäukko toi kommentissaan esiin metsänhoidollisten toimenpiteiden merkityksen puunkasvatuksessa.Olen samaa mieltä,että hoidon laiminlyöti heikentää usein puunlaatua.Virheitä ei omita,vaan syyliset ovat muualla,hirvet pilanneet,katkonta epäonnistui,tukkitili hupeni kuitukasaan,firma kusetti,tienkin särkivät ja verottaja vei rahat.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Hömppää pääasiassa monimuotoisuuskedot.Karjan laiduntamisen loputtua ovat kedon kukat kadonneet pääsääntöisesti.Reveät maat vuojenjuuren vallassa,ei siinä lupiini lisänä maailmaa kaada.Niitin kylätienlaidasta ryppään vanhan omistamastani autiotilan kohdalta ja nyt olen osani tehnyt.Odottelen muiden myöskin toimiin ryhtymistä ,viherkansan talkoolaiset sirppinee viikonloppuisin rynnimään lupiinisotaan.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Lupiinia on meikäläisen tiluksilla,vaikka itse en ole sitä mihinkään istuttanut.Kurtturuusua olen vuosikymmenten saatossa muutamaan pihapiiriin istuttanut,eikä se ole hallitsemattomasti levinnyt.En ryhdy hävityshommiin näillä näkymin.Odottelen jos työttömyystöinä viranomaiset ensin valtateiden luiskista poistavat vieraslajit.Sallin vapaaehtoisten,jos sellaisia ilmaantuu,niin hävittää lupiinit tiluksiltani.Muutoin voi olla Visakallon tavoin muuntotuomion kärsiminen pahimmillaan edessä,jos viranomaiset ryhtyvät käytännön toimiin lain toteuttamiseksi.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Itselle on aina vuosien saatossa ilmoitettu hakkuun aloittaminen.Ensin tulee testiviesti,jossa ilmoitetaan lähipäivinä tapahtuvasta hakkuusta.Sitten ilmoitus hakkuun alkamisesta ja minulle koneen kuljettaja myös soittaa.

Mitä taas tulee katkontaan,niin siitä MTK/MHY:t ovat taho,jotka pitävät asiaa esillä.Ilmeisesti tarkoituksena ohjata metsänomistajia myymään yhdistyksen valtakirjalla.Olen aikanani nähnyt eritoimijoiden katkontavertailuja.Isoilla firmoilla ei käytännössä katkonnassa ja tukkiprosentissa eroja ole.Sitä vastoin sahafirmat ottavat tukin tarkenpaan yleensä.Ainahan joukkoon syystä tai toisesta mahtuu tapauksia,joissa katkonta ei ole välttämättä mennyt oikein ja metsänomistaja tällöin tukkikadosta rahallista tappiota  kärsii.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Kemijärven mahdollinen sellutehdas tarvitsee kumppanikseen kyllä sahatukinostajan.Puukauppa käy tukkipainoisesti,jos pelkälle kuitupuulle ostajalla osoite,ei homma tule pelaamaan.Puupula ennen pitkään lanssilla käsillä.Mitä kiinalasiin tulee,niin eiköhän Venäjä ole heillekin liian epävarma toimintaympäristö.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Kyllähän varsinaiset metsäasioiden keskustelut kuihtuneet parin viime vuoden aikana.Jesse on ollut aktiivinen sen aikaa kun olen itsekkin palstalla ollut.Tolopainen ja Jätkä ovat viimeisen vuoden kovasti kirittäneet ja väliin yhteenkin ottaneet kaikista asioista taivaan ja maan väliltä.On myös niin,että kenellä työt painavat päälle,niin silloin jää palstat hoitamatta,joko metsässä tai täällä.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Kyllähän se niin on,että elinikäinen hallintaoikeus ei ole myyntivaltti,vaikka edunsaaja onkin ikäihminen.Saattaa kymmenenkin vuotta siinä mennä ja jos edunsaaja joutuu hoitolaitoseen ,niin vuotuisen kasvun lisäävät hoitolaskun maksuosuuteen.Hallintaoikeus pitäisi rajata ennintään kymmeneksi vuodeksi maksimissaan,selvintä olisi kyseisen mahdollisuuden lopettaminen,säästyisi monelta harmilta muutkin,kuin Metsämakuri.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Väestökehitys on maakunnissa laskeva,mutta meillä ainakin loma-asutus on taannut hyvät ympärivuotiset palvelut.Moni talo ja torppa kylmennyt,mutta muuta tila on entistähin ehompi ja tiluksiltaan suurempi.Loppuun eletyt ja korjausvelkaiset rakennukset jäävät tyhjilleen,samoin erittäin syrjäisissä pitäjän laitakylissä on autiota.                      Itseäni ei ole haitannut,vaikka tiellä liikkujat vähentyneet,onpahan samalla känätkin loppuneet.Mitä metsänhoitoon tulee,niin täällä naapurin kanssa suuremmassa mitassa metsänhoitoa harrastetaan,monet muut ovat tottuneet vähempitöisiksi,siksi eivät paljoa metsässäkään puurra,vaikka olisi sopivaa kuntoilua.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Voi olla työntakana miljardi kiinasta,jos Metsäliitto Kemillä kampittaa Kemijärveä,kuten pahoin pelkään.Toivotaan kuitenkin parasta,eli investoinnin toteuttumista pikaisesti.

Esillä 10 vastausta, 1,541 - 1,550 (kaikkiaan 3,030)