Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
SE ainakin maksaa vasta vuoden vaihteen jälkeen hinnan tarkistuksia,jos ja kun hinnat ovat nouseet alkuvuodesta syksyä kohden.Taitaa 5% tarkistuskorotuskatto aiheuttaa sen,että ei kompensoi tarpeeksi metsänomistajalle hinnoissa tapahtunutta nousua.Vuosi sitten oli tarkistusajankohtana ostajille semmoista hinnoittelua,että kauppakirjaan merkakatun päälle maksettiin pari-kolmeuroa jonninlaista lisää,jolloin ei keskihinta paperilla nousut liikaa.Jos olit myynyt 67€,niin 5% hinnan tarkistuskaton jälkeen n.70€,ilman kattoa tuplasti ilmeisesti olisi oikeampi summa ainakin siitä päätellen ,mitä viikolla tukkipuun kauppahinnaksi puukaupassani muodostui.
Hyvin markkinoituna ja muutoin suotuisan sijainin,maapohjan ja metsänhoidollisen tilan ansiosta 50% ylitys mahdollinen .Korkein ylitys jonka olen nähnyt ,hinta tuplaantui käyvästä arvosta.Silloin kyllä myyjää voi onnitella ja todennäköisesti ostaja maksoi ylihintaa ,ainakin metsällisen tuoton kannalta.
Tarjouskilpailulla ylikuumeneessä markkinatilanteessa pääsee yleensä myyjän kannalta erinomaiseen lopputulokseen.Tilasi on sen kokoinen ,että ostaja potentiaalia on paljon.Alle 50 000€ tilaan pääsee tavallinenkin pulliainen kiinni,mutta yli 100 000 tiloilla ostajat useimmiten jo ennestää metsänomistajia,tai muutoin varakkaampaa kansanosaa.
Laita ilmoitus nettii,myös pieni-ilmoitus lehdessäkin paikallaan.Pidätä oikeus hylätä tai hyväksyä tehdyt tarjoukset.Itse myymällä säästät välityspalkkion.Laita tila-arvio ja kuviokartta näkyviin,sekä lähestymiskartta ja maastoon ainakin kulmapyykeille kuitunauhaa merkiksi tilan rajoista.
Otsikko puunhinta jatkaa nousuaan,näyttää pitävän viellä paikkansa. 75€ kuusitukille viikolla hintaa motille sain,kun myin uudishakkuuta.Kyllä kuitupuun hintaan olisi korjausta ylöspäin saatava,koska tehtaat takoo voittoa Huutokauppakeisarinkin kertoimia enemmän
Onnittelut Piikulle maakaupasta.Sait hinnan,jota saattaa sukulaiset kadehtia.Hintakertoimeksi tuli 1,kun Pohjanmaalla se on tammi-elokuun toteutuneissa kauppojen hintaseurannassa 0,93,eli arvonalennusta 7% summa-arvosta.Keskipuusto kaupoissa ollut n.90 m3 ja taimikoita kolmannes,hakkuukypsää 10% ja tukkiosuus 22%.Keskihinta 2500€/ ha.Piikku sai laskutoimituksen mutulaskelmalla n.230 000€,eli reilut 3200 € /ha.
Puusta,etenkin kuidusta tulevaisuudessa tulossa entistä halutumpi,etenkin jos osakin suunitelluista investoinneista totetuu.Kulisseissa kolme suur-metsäfirmaa kyllä tekee kaikkensa,että muiden suunitelmat uusista investoinneista vesittyisivät.Metsäteollisuus elää uutta kukoistusta,UPM;velaton ensikertaa sataan vuoteen.Lyhyt jänteistä osin firmojen toimet menneinä vuosina olleet,mutta se on sitä kuuluisaa jälkiviisautta.
Edellä kommentoitiin Tornatorin maan hankintaa,heille semmoinen taimikkopalstakin kelpaa,koska heillä on aikaa ja varaa 10-15v antaa kasvaa oston jälkeen.Niin silloin taimikko on muuttunut kuituharvennusmetsäksi ja arvokasvuvaiheeseen.
Kehityskulku on maanviljelyksen osalta sellainen,että vain muutama suur-tila seutukunnan pellot vuokraa pitemmänpäälle,kuten Tolopainen edellä myös ounastelee.Jos Piikulla ei maahenkeä ole (rasitteena) kannattaisi harkita myös pelloista luopumista.Pohjanmaan pellonvuokratasoa en tiedä,mutta täällä Savossa ei pellon vuokralla kyllä rikastu,metsän tuotto hehtaarille usein parempi.Viellä semmoinen asia,toisilla raha polttaa käsissä ja huusholli läpilaikku,sellaisen ei kannata kerralla kaikkea kiinteää myydä.Rahat hupenee ja sitten on kaikki perut huvenneet maailman tuuliin yllättävän nopeasti.
Laillista on tukien nostaminen itse,jos joku viljelijä suostuu semmoiseen ”sadonkorjuuteen”.Meillä naapurissa on sellaista viljelyä omaan laskuun tehneet koko vuosikymmen.Sadonkorjaaja ja todellinen viljelijä on silloin yleensä rehun tarpeessa,kun sellaiseen suostuu.Itse olen vuokrannut peltoni oikeille viljelijöille,jolloin on ilo niitä katsella säntillisesti hoidettuina.Huonot pellot esim.suopellot puuntaimille,kuten pienet repaleiset tilkutkin.Onnittelen Piikkua myyntipäätöksestä ja toivotan hyvää jatkoa elon polulla.
Koprat kymmenen vuotta sitten haistoivat sahasuhdanteen laskun muita ennen.Uskon tukin hinnan saavuttaneen huippunsa ja todennäkösesti ei kannata odottaa parempia hintoja.Itse soitin viikolla metsäyhtiöön ja tulevalla viikolla neuvotellaan puukaupasta.Alunperin aioin vuoden alussa myydä hintatakuulla,mutta en usko tulevana vuonna takuulisätiliin.Vakiostaja puhelimessa sanoi hinnasta,kun kysyin,että 70 euroa makselleet.Viikon sisään nähdään,mikä on päivän hinta.
Metsäsijoitusrahastoilla on erilainen laskutapa tuotosta,joka antaa paremman prosenttituoton perinteiseen laskentamalliin nähden.Piikun kannattaa mielestäni lapsilta kysyä,mitä mieltä he ovat tilan suhteen.Metsätilakauppa on nyt yli kuumentunut,joka kannattaa hyödyntää.Kaiken lisäksi pääset 10% perintöverolla kaupassa,kun takautuvasti voit verottajalle korjatun,korotetun perintöverotusarvon toimittaa kauppahinnan mukaisena.
Puita myydessä 30% menee puunmyyntiveroa yleensä,kun peritystä metsästä ei synny metsävähennyspohjaa.Itse olen ostanut kolmisenkymmentä tilaa ja nyt kyllä en osta nykyisillä hinnoilla,koska hinnat karanneet vapailla markkinoilla.Aina tietysti saattaa rajalta tai muuten tulla sellainen kohde ,joka on ostettava ”ylihintaan”,jos kokonaisetu korjaa lopputuloksen pitemmän päälle.
Näinhän asia on ,kuten Timppa edellä kirjoittaa.Onhan asia niin,että jaksollisesti hoidetusta metsästä saa kyllä alkuun jatkuvalla kasvatuksella tukkitilin,kun poistaa isoimmat ja komeimmat puut poimimalla pois.Onko Kujala keksinyt polkupyörän uudestaa ?. Männiköt pohjoisessa kyllä varmaankin sopivat jatkuvaan kasvatukseen,koska siellä maan tuottokyky ainakin nykyilmaston lämpösummalla vaatimaton Etelä-Suomen metsiin nähden.