Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Kyllä nyt metsillä on kysyntää.Korkein hinta ,johon olen törmännyt on 70€ kuutiolle tuli hakatulle metsälle hintaa.Tila kokonaisuus oli n.520 ha, 30 000 km3 osapuilleen puuvaranto,jonka kuntoutuskeskus myi miljonäärisijoittajille Etelä-Savossa 2 135 000 € hintaan.Jos et ole kiinnostunut kotitilasta,myynti varmaankin paikallaan.Ei haudan takakaisia ohjeita pitemmän päälle kannata noudattaa,jos itse on toista mieltä.
Meillä on naapurissa autiotila,jonka isäntä v.1972 sairasvuoteeltaan lapsilleen sanoi:Kotia ei saa hävittää.Edesmenneet lapset noudattivat ohjetta,kaikki on rapistunut,metsät kyllä hakattu ja hoidettu.
Samoilla linjoilla myös StoraEnso.Vuosi sitten olin heidän tilaisuudessa,jossa kovasti FSC-sertikaattiin kannustettiin,Euron motille silloin lisähintaa lupasivat,koska kotimaasta ei nykyisin riittävästi kuulema ole tarjolla länsi-eurooppalaisten painotalojen kaipaamaa FSC kriteerien puuta.Vaatimukset metsänkäsittelyssä olivat sen verran kalliit metsänomistajalle,että sanoin ,että 5€ kuutiolle pitäisi lisähinnan vähintään olla,että harkitsisin.
Olen istuttanut joitakin entisiä peltokuvioiden koivikoiden alle kuusia,joskin niissä on ollut toinen mokoma luonnon antamia.Hatelon kokemukset ovat saman kaltaisia kuin omani. 15 v kasvussa tälläkonstilla saa ns.hyötyä ja heinäys jää murto-osaan yleensä.
Minulla on perikunnan jokaisen puukaupan tiedot yllä v.1976 alkaen.Lamavuosina ei ole myyty kuin käteispuuta hankintana,joten pystyhintoja ei minulla ole.Hankintahinnat v-90 kuk 202mk ,kut 225mk,kok 161mk,kot 320 mk,mäk 176,5mk,mät ei ollut.
Itse olen ensimmäisen puukaupan tehnyt 1992 ja olen kirjaa pitänyt moteista ja mk/ €,yksikköhintoja en ole kirjannut,vain puutavaralajit.Kauppakirjat kyllä tallella vintillä kansioissa.Muistelen kut pystyhinnan olleen 160 mk.Tästä ensimmäisesta puukaupasta,jonka tein siirtyessäni 20 ha tilallisena myyntiveroo,alkoi metsäinnostus.500 kuution leimmikko turposi 800 motin potiksi 2.7 ha aukosta.Niillä rahoilla ostin v.1993 12 ha taimmikkotilan,jossa oli 25 m/ha puupääoma. Nyt saa ykkösen laittaa eteen ja puillakin on tullut puotoistakertaisesti tilan hinta.Markat ovat 25 vuodessa muuttuneet samaksi euromääräksi ,silloin tila maksoi asfalttitien laidassa julkisessa kaupassa 60 000 mk ja nyt jos myisi saman saisi euroja.
Jesse näkee asiat,Rane taas ilmeisesti on juuri näitä Kepulaisia,jotka eivät paljon huomaa kuin MTK/KESKUSTA;n menneen suuruuden.Turha sielä on yrittää mitään käytännön asioita ajaa.MTK ; n edustaja pitää luennon ja sitten kuppikuntaporukka turisee tyhjänpäiväistä edunvalvonta liturkiaa.Kerran sanoin ,että taitaa vuorineuvoksilla olla nykyisin metsäpuolella enemmän sananvaltaa kuin tuottajajärjestöllä.tästä tiukkapipoinen MTK; kultaisen ansiomerkin omaava eläkeläinen aloitti masinoinin.Mielestäni metsäpuoli on muilutettu joukon jatkoksi .maatalouspuoli siellä MTK valtaa pitää.vaikka jäsenistä ennenmistö MHY valtauksen jälkeen on metsänomistajia,ei viljelijöitä.
Hallintoa valittaessa tuottajayhdistyksen jäsenyys tärkeä meriitti,ei valtuustovaalin äänimäärällä merkitystä,taikka liiketaloudellisella tietämyksellä. Valtuustossa syöminen parasta,muutoin tyhjän puhumista ,jäsenetujen ja edunvalvonnan ylistystä ja teollisuuden syylistämistä.Ostotilallisena ,ei tuottajayhdistyksen jäsenenä ja ei kepulaisena ,ole ihme jos joutuu MTK: kultaisen tai hopeisen ansiomerkin kantajien ,eli paremman väen silmätikuksi. Omalta osaltani on mitta täyttynyt ja kun äänestäjien mandaatti ,joka on ollut vahva päättyy tähän valtuustokauteen,päättyy kyllä jäsenyyskin.Onneksi jäsenmaksun maksaminen on nykyisin vapaehtoista.Yli kaksikymmentä vuotta olen hallinossa ollut,hallituksessa pystyi asioihin vaikuttamaan,valtuusto sitävastoin paperilla valtaakäyttävä muutoin,paitsi henkilövalitojen osalta.Metsätalousyrittäjänä hoidan itse puukauppani,ilman välikäsiä,eli ole huono esimerkillinen hallinnon edustaja vielä hetken aikaa.
Ennen oli Metsäliitto osin MTK:n hyppysissä ,aika päättyi,kun Antti Oksen jälkeen Kari Jordan tuli pelastamaan firman konkurssin partaalta.Mhy taasen MTK onnistuis kaappaamaan ja samalla jäsenkatoinen edunvalvontajärjestö lisää jäseniä ja tuottajayhdistysten junttaväki sai vallan. Tämä joukko on Kepulaisia lähes yksistään ,perineet tai sukupolven vaihdoksilla metsänomistajiksi tulleet.Metsien ostajiksi heistä harvasta on,takavuosina tarvitsivat oikein metsän etuosto-oikeudenkin.
SAK on Demarien tukipilari ,MTK Kepun,muilla ei paljon sanan valtaa ole,kuin jäsenmaksun maksaminen.Olen MHY:hallinnossa nahoissani paremman Kepukansan junttauksen tuntenut ja siksi jäsenmaksu taitaa tulevaisuudessa jäädä maksamatta,niin ei Kepu pääse enään pettämään.
Olen Metsäliiton jäsen,joskin vain isoimman tilan osalta.Puukaupat kyllä olen StoraEnson kanssa tehnyt yksinomaan nykyisin.Kyllä jäsenyys mielestäni kannattaa ,mutta itselle on käynyt samoin MG kanssa, kuin edellä nim. kitsas kommentoi.Olen nykyiseen yhteistyökumppaniin erittäin tyytyväinen,joten jatkossakin todennäköisesti puuni sinne päätyvät.
Minkä ikäistä mahtaa olla.Ensin varmaakin kannattaisi alusraivata mitat täyttämätön nurin ja sitten silmäillä.Puut varmaankin solakoita ja pitkiä,ovat myrskylle arkoja ,jos tekee vähänkin normaalia harvennusta.Itsellä kerran kävi niin,että lopputuloksena oli ukkosmyrskyn jälkeen uudishakattava kuvio.Itse kyllä opin sen,että ei pidä uudishakkuuta pelätä,silloin riskit pystyy välttämään,ja todennäköisesti mielenrauhan ainakin minun luonteella varmistamaan.
Huomioitavaan on,että MG ja Mtk:n välit nykyisin viileät ja lehti on sidoksissa jälkimmäiseen .Joten pitää aina muistaa,että asialla on kaksi puolta,kuten usein kokemukseni käräjäsalista syyttäjän ja vastaajan puheenvuorojen jälkeen vaikutelmaksi jättää.