Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Jossain vaiheessa aina on huipun taittuminen ja ilmeisesti lakipisteen lähellä ollaan.Samoin on nousukauden loppu ilmeisesti lähempänä.kuin kukaan arvaa.Moni luulee ja uskoo jatkuvaan nousuun ja kasvuun,mutta taloudessa on aina myös taantuumaa yhtä varmasti,kuin poudan jälkeen tulee jossain vaiheessa sadetta.
Itsellä samanlaisia kokemuksia Metsään.fi puustotiedoista,kuin Petellä edellä.On kuutiomäärät tarkempia,kuin metsäsuunitelmissa,taikka tila-arvioissa.Puulajit sitä vastoin heittävät usein jonniin verran,mutta ei se ilmaisessa palvelussa suuri puute ole.
Raivaajan kanssa samaa mieltä.Veikkaan seuraavissa eduskuntavaaleissa Vihreiden neljäs sija kovilla ,uskon Perussuomalaisten antavan yllätävän vastuksen.Saattaa samassa Sdp Antin pääministeriys saada lopullisen syöksyrinteen.
Puukauppa on vuosikymmenet käyty tukkipainoitteisesti.Kun tukista maksaa reilummin,niin silloin yleensä puukauppa alkaa luistaa.Ei käy kadehtiminen itsenäisiä sahureita.Ei suurteollisuus ole hyväntekeväisyys toimintaa,he optimoivat katteensa,ei siitä sellurahavirrasta liplauteta kuin murusia metsänomistajille,eikä myöskään sahureille sivutuotekuiduista.Kun taantuma joskus tulee,silloin on vaarana ,että heikoimmat ja tehottomat sahat joutuvat leikin jättämään.
Yhdyn edellisiin kirjoittajiin,huijari mikä huijari.Ilmeisesti kaikki keinot ovat sallittuja,sai taas nimiä aukkohakkuiden vastaiseen kansalaisaloitteeseen.Metsänomistajat kun heidän pettymyksekseen ovat jatkaneet jaksollista kasvatusta,eli jatkuva poimintahakkuu yhä markinaalissa,niin pakkolakeja rupesivat ajamaan.Hannes Mäntyrannalta hyvä kirjoitus tämän päiväisessä MaaseudunTulevaisuudessa,otsikolla Diktatuuri.
En ole viitsinyt syventyä Vihreiden metsäpoltiikkaan,saman jauhamista ,kaikki uhanalaista.Antero Vartiainen ja Osmo Soinivaara ovat asiaihmisiä,toisin kuin Ville Niinistö.Hän kyllä kuplahöttöineen sai kannatuksen nousuun,mutta ei todennäköisesti kestä kuin seuraavat eduskuntavaalit.Saksassa ja Ruotsissa kannatus sillä tasolla nykyään,joka mielestäni olisi myös täällä suotava taso.
En ole sekaistutusta kuusi-mänty tehnyt.Olen usein karuhkot kohdat istuttanut männylle ,kun muutoin kuuselle.Luonto on antanut männyt kuusentaimikoihini,jolloin männyn voimakkaampi alkukasvu tasaa hyvän kokonaisuuden.Hirvet kyllä osansa syövät usein puolet,mutta eipä ole ostettuja mäntyjä.Lopuksi totean,että yleensä taimikoihini tulee luonnontaimia,siksi 1600 istuttetua kuusentainta näyttää takavan 2000 taimen sekametsän.
Hallanaroilla alavilla kohdilla kuusen taimia on nipistänyt,uudet kasvut lurpallaa,pienimissä ruskeaksi paleltuneet.Säikähdyksellä kokonaisuutena Etelä-Savossa taidettiin päästä.
Paljon riippuu mitä tilalta odotat.Jos aiot tilan laittaa metsänkasvukuntoon ,silloin kuten edellä pohdiskelet.Itse olen tähän asti hatelikot uudistanut,mutta suuritöisiä ovat.Joten tarjouksessasi ei kyllä kovin paljoa arvoa voine tälläiselle kuviolle laskea.Kokonaisuus ratkaisee,jos tila muutoin ok,ei 3 ha ilmeisesti kokonaisuuden kannalta sittenkään ratkaiseva.
Olen metsiini istuttanut viimeiset vuodet kuuset n.1600kpl/ha heti hakkuun jälkeen kääntömättäisiin.Taimien kuolleisuus alle 1% ensimmäisenä kesänä.Varmaan vähempikin riittäisi,mutta silloin ei valinnan varaa harvennukseen paljoa jää,myöskin taimien olisi selvittävä vatukko/heinikko vaiheesta lähes ilman taimikuolemia. Kuusia olen n. 40 000 kpl kahtena viime vuotenakin istutellut,joten en ole kaikkien perään kerennyt katsella.