Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Hyvät kaupat ei tosiaankaan näy hintatilastossa,siihen on omat syynsä.Kuka maksaa esim. järeyslisää mittatodistuksen allekirjoituksen yhteydessä useita euroja,tukkipuiden tilavuudella ei ole merkitystä.Joku toinen maksaa bonuksen esim. kolminkertaisena.Mursketta ja kaivinkonetyötä myös jossain määrin.Nämä asiat ovat omakohtaisia kokemuksia viime vuodelta.
Mhy:lle taasen sopii,että yleinen hinta näyttää alhaisemmalta,kuin valtakirjalla myytyjen leimikoiden hinta.Totuus kyllä useimiten toinen,mutta niihän asia on miltä näyttää,paha siihen on vastaan väittää.
Osuustoiminta on mieletään positiiviseksi tänä päivänä ja mukavahan menestyvissä yrityksissä ”asiakasomistajana”olla.Kyllähän Jessen mainostama osuuskunta on nyt aivan toisenlaisessa tikissä,kuin menneinä aikoina.Jäsen olen,osuuspääomalle lähinnä korkoa saaneena,kun puut menneet pääsääntöisesti kilpailijalle,syynä vakiintunut hyvä asiakassuhde.
Noinhan se menee,kuten Jesse kirjoittaa.Meikäläisen ensimmäinen tila oli kallis ja sellaisia tyhjiä tiloja kuulema runsaasti tarjolla.Tälläisiä kannustavia lausuntoja tuli,olen jälkeenpäin joillekin muistuttanut silloisista sanomisista.Tuppaavat olemaan huonomuistisia menneistä ja kateuskin laimentunut,olisiko syynä ”eriarvoistuminen”.Vanha sanonta,että maan valmistaminen on lopetettu,pitää paikkansa ja osaltaan tarjonnan rajallisuus pitää metsäkiinteistöjen hinnat yhä nousujohteisina.No meitä pöljön vikaisia lisääntyviä määriä markkinoilla hääräilee ilmeisesti.
Kansa puhuu loppukuusta ja parasta valitaan,eli Sauli ensikieroksella läpi 55%veikkaukseni. Pekalle 12% Lauralle 10% paavolle 8% Matille 6% Tuulalle 4% Merjalle 3% Nilsille 2%. Kyllä taitaa kuuden vuoden päästä olla jännitys voittajan osalta toista luokkaa,nyt jännitetään kakkos ja kolmos sijoituksia.
Kyllä n.1500 € ha;lta on kelpotulos,alle tonnin tuppaa useimmiten jäädä ensiharvennustili.Metsäyhtiön maksama tienlaitahinta on hyvä,useimmiten jää kuidusta kolmeenkymppiin,nyt n.36 €.
Hyvä kasvuinen kuusi tekee oksista uuden latvan useimiten ja kasvu jatkuu .Lahoa ilmenee,mutta usein oletettua vähemmän. Omakokemukseni talvikatkoista,ennenmin kannattaa kasvattaa,kuin kaataa puusto vajaatuottoiseksi vahingoittuneet poistaen.
Itse äänestän parasta,eli Saulia.Vaalikoneisiin kun olen vastannut,niin sieltä ykköseksi jokaisesta on tullut Huhtasaari,toiseksi Väyrynen ja sitten Niinistö.Metsänomistajan kannalta aikaan saavin taitaisi olla Torvals,Väyrynen taasen suututtaa loppujen lopuksi kaikki,kun on aina oikeassa,oma etu ensin.
Paavo tulee kyllä yllättämään,niin Keskeskustan johdon,kuin gallupitkin,on veikkaukseni.Tällä nosteella on suuri vaikutus,seuraavissa eduskuntavaaleissa,kansalaispuolue sinetöi Keskutan ilmeisen vaaliromahduksen,syö ratkaisevat äänet viimeisistä läpimeniöistä vaalipiireissä heiltä.Olisi kannatanut nytkin kelpuuttaa kepun ehdokkaaksi,olisi Vanhaselta 5% kannatusnöyryytys jäänyt kokematta.
Varmaan muussa ,kuin bensassa vika.Minun Stihl fs raivurit pelaavat kuten Lassen sahat,mittaribensalla ja väliin ollut saha vuodenkin käyttämättä,silti parilla nykäisyllä käynistyy.
Pitkiä kiviä tääläkin useinmiten,mutta kun iso metsäkone päälle ajaa on joko katkennut tai nujuun vinkssattanu.Siten se helpommin peittyy sammalien ym , sisään jatkossa.100kpl syksyllä ostin aurausviittoja,joilla olen rajapyykkejä merkannut,myös välikepittänyt n.150 m väliä kepeillä pitänyt,Jt merkin oltava,kestää aikaa.
Keskustelu metsätalouden kannattavuudesta taitaa olla pääpiirteittäin tässä ketjussa käyty.On todettava,että metsä kasvaa aina,ainakin jotain vaikka herran haltuun jättää.Ei puunkasvuvyöhykkeeltä isoja alueita löydy,jotka kasvustosta vapaana pysyy.
Edellä olevan kirjoitin siksi,että lähiseudulla lopetti iso emolehmätila tuotannon,taisi kannattavuudessa olla toivomisen varaa.Palkaksi jäi sontaa ja hyvät nykyaikaiset tuotantorakennukset.Todennäköisesti niille rakennuksille ei järkevää taloudellista käyttöä tule,eli huomattava panostus oli hukkainvestointi.Metsä säilyttää toisemmin arvonsa ja tuottaa puuta,joten sekin on osa kannattavaisuutta ja vähäriskisyyttä.