Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,041 - 2,050 (kaikkiaan 3,031)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Ei ole edellä kirjoitaneet vahvassa EU-uskossa,enkä ole minäkään.Katsotaan Italian vaalit ensin,taitaa Silvio jälleen vaalivoiton vuorostaan korjata.Rooman valtakunnan perillinen on yleisesti ottaen rapakunnossa,sama tauti levinnyt byrokratioineen koko unioniin.                            Yhdysvaltain liittovaltiossa kansalaisten tultava omillaan melkolailla toimeen,on miljonäärejä,että kerjäläisköyhälitöä ja siitä välistä.Euroopassa yhteiskunta antaa useissa maissa sellaisia etuja,että taitaa työtätekevän ja omillaan toimeentulevan kansanosan kantokyky olla kohta tyhjiin  imetty.Euroopasta ei toimivaa liitovaltiota tule näillä näkymillä,enkä sitä kyllä kaipaakaan.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Minulla taasen maat lainassa maalisen vaelluksen ajan,kun en huomisesta varmasti tiedä.Velkaakin on,mutta vakavaraisuus  n.90%,niin ei montaa tilaa velkojen panttina ole.Metsää on mukava omistaa ja väliin lisää ostaa,pysyy virkeänä ja tulee jotain aikaiseksikin.Eikä perijätkään pahakseen katso.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Maata en ole myynyt investointien rahoittamiseksi,ainoastaa puuta.Visakallon ajatuksia edellä myötäilen ,moni on autoonkin vaihtanut ja katunut myöhemmin.Olisit ilmeisesti palstasta enempikin saanut,koska heti kaupaksi meni ensimmäiselle yhteyden ottajalle.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Metsään.fi tietoihin pääsee kyllä ennen lainhuutoa,kun skannaa kauppakirjan kopion sinne.Tila näkyy sitten uudelle omistajalle ,joskin edellisen omistajan nimellä siihen asti,kunnes lainhuuto saatu.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Kyllä minä olen monelta tilalta tehnyt heti puukaupat.SE on ostajana ollut,puitakin usein hakattu ennen lainhuutoa ,että lohkomista.Puukaupparahaa eivät maksa ennen,kuin kiinteistörekisterissä näkyy lainhuuto uuden omistajan nimissä.Kunta ei käytä meillä etuosto-oikeutta,joten olen heti maksanut varaisiirtoveron ja hakenut sähköisesti lainhuutoa (lepäävä).Näin lainhuuto tulee n. 3:n kk kuluttua,jos haluat asiaa jouduttaa,silloin pyydät lausunnon etuosto-oikeuden käytöstä kunnalta,tämä päätös maksullinen.(n.100€ ?)

Metsäkupsa Metsäkupsa

Edellä nm.Kintas kertoo hyvin oman tarinansa,kuinka metsänomistajaksi tuli.Useimiten tilakauppa on sattumien summa ja onnellakin joskus sormensa pelissä.Monelta puuttuu uskallus,kaikki on kallista,ainakin laatuun nähden ja näin tilakauppoja ei tule,vaikka rahaa usein näillä nuukailijoilla tilillä on.                                                                                                                                   Tosiasia on myös,että hyvistä kaupoista ei todellakaan kannata ,kuin nimettömänä kertoilla ainakaan tääläpäin.Siitä on hyvä esimerkki eräs liki satatilaa ostanut ikämies,joka kertoili, että lepikoita on saanut kuntoon laitella toisten jäljiltä ja taimia istutella.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Itse olen syntynyt kahden veljeksen omistamaan pientilaan,jonka toinen omistaja oli hankala ihminen.Jo pienestä pitäen samassa huushollissa asuessa,tuli aina selväksi.että toinen jalka on hänen maallaan.Puita ei saanut myydä kuin hätätapauksessa ja polttopuutkin pökkölöpuita oli.Silloin päätin,että eiköhän omaa metsämaatakin pyrittävä ostamaan,koska tykkäsin metsän hoidosta.

Viisi vuotta kävin ansiotyössä polkupyörällä ja nuukasti eläen pienestä palkasta säästäen.Samalla katselin lehdistä myynti-ilmoituksia.Sitten oli ilmoitus 20 ha metsäpalstasta lehdessä.Silloin oli maanhankintalaki,joka antoi etuosto-oikeuden maanviljelijöille.

Onneksi paikallinen maataloussihteeri kirjoitti puoltavan lausunnon,jonka mukaan olen tuleva isäntä.Näin lupa seuraavan vuoden puolella heltisi.Tästä ostamastani ensimmäisessä tilasta olen kirjoittanut ketjussa,jossa Mikko Riikkilä pyytää kommenteja metsän kannattavuudesta.Tästä tilasta alkoi maannälkä ja semmoinen työsarka,että harrastus muuttui kymenkunta vuotta myöhemmin ammatiksi,kun pinta-alaan oli yksi nolla lisää tullut.Metsänomistajana on mukava olla,voin kokemuksesta omalla maalla seisovana todeta.

Metsäkupsa Metsäkupsa

No edellä menee verotus asiat samalla lailla metsään,kuin edesmenneellä naapurilla.Hän kävi toimistolla paasaamassa,että yli puolet puutulosta meni verottajalle,eli pääomavero n,30% ja sitten vielä ALV 24%,että yli puolet….Minulle ainakin alv puukaupassa lainassa olevaa läpikulku rahaa,joka tilitetään verottajalle ostopanosten alveilla vähennettynä helmikuun lopussa.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Niinhän asia perintöveron osalta on,että perijäthän sen maksaa.Kyllä 33% on minusta vapailta markkinoilta tilani ostaneena paljon edullisempi ottaa vastaan,kuin 100%.Nyt ensiperinnön kyseisestä veroluokasta saaneena,voin todeta,että ensin 20 000 € verovapaata ja sen jälkeen 33% ylittävästä osasta.

Kukapa se yhteiskunnalle vapaehtoisesti veroja todellisuudessa haluaa maksaa,vaikka mielipidekyselyissä tälläinen joukko ilmoittatuukin.Itse ajattelen ,että toivottavasti vaikkapa leipää vähäosaisille sun muuta tulonsiirtoa perintöveroillanikin yhteiskunta saa aikaan.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Myös minä olen kaiketi takapajulan ukko.Ensi keväänä on toistakymmentä hehtaaria istutettavaa.Kuusen taimia 1600 kpl hehtaarilla pistelen,eli 20 000 taimen investointi.Taimet tulee maksettua hinnantarkistusmaksuilla.En niistä tukki myy,enkä mukaani saa,mutta pyrin sen verran köyhänä pitämään metsät täydessä tuottokunnossa,turha nuukailu tulee kalliiksi.

Esillä 10 vastausta, 2,041 - 2,050 (kaikkiaan 3,031)