Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,151 - 2,160 (kaikkiaan 3,013)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Itse en sijoita metsärahastoon,vaan ostan metsäkiinteistöt omiin nimiin.Metsärahastoissa on sama juttu,kuin sijoitusrahastoissa,rahastonhoitaja kyllä takuu varmasti palkion nostaa,joka on pois tuotosta.Riskit on pienet,mutta pelkään pitkässä juoksussa myös tuottojen myöskin.                                                                                                          Toisessa ketjussa on kommenteja metsärahastoista,joista osa hoitaa metsiään ns. jatkuvan kasvatuksen opeilla.Aluksi tuotto varmaankin hyvä,mutta jatkossa epäilen tuottojen hupenevan erinäisiin kuluihin,jolloin sijoituskohde ei anna toivottua tuottoa.Rahastojen metsät ovat valtaosin ostettu Upm-Kymmeneltä,yhtiö on metsät hoitanut hyvin,mutta palstat sijaisevat pohjoisessa valtaosin j a pehmoisia soita pinta-alasta melko paljon.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Juniperuksen havainnot yhteneväiset omieni kanssa.Puumäärät kokonaisuutena uskoakseni tarkemmat,kuin muutamalla koelalla kuviota kohden tehdyssä metsätaloussuunitelmassa.Puulajit kyllä heittävät,samoin taimikot,mutta metsistään jotain tietävä kyllä osaa itse päässään asian oikaista.Niin hyvä on,etten kalliita metsätaloussuunitelmia tule tilaamaan,vaikka eilenkin posti mainostarjouksen mhy:ltä kuljetti.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Kyllä eräänlaista sosialisointia homma on,kuten pihkatappi ja ritva omakohtaisesti todennäköisesti osin kokevat.Itsellä myös kilometrettäin sähkölinjoja,ajourana vähän hyötyä,muutoin haittana.                                                                                                               Nyt sama homma Ratahalinnon kanssa,vierimetsät 30 m kiskoista suojavyöhykettä,jolta lupa heillä uudenlain mukaan kaataa radalle ylettävät puut.Monta hehtaaria jälleen vajaatuottoiseksi lähivuosina muuttuu,kunhan etelästä Savonradan laitoja alkavat putsata.Kaksi tilaa rata halkoo ja kolme rataan rajoittuu,joten useampi hehtaari suoja-aluetta on.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Puuntuottajana en hirviä kyllä tiliksilleni kaipaa.Paljon on vuosien mittaan tihutöitä tehneet,söisivät oksia,mutta latvojen kimpussa liikaa touhuavat.Otsikko kovan puoleinen,mutta en pahakseni panisi vaikka tähän päästäisi.Taitaa karhujen ja susien työksi jäädä maassamme pitkässä juoksussa .

Metsäkupsa Metsäkupsa

Vuosia on puhuttu puun paremmasta liikkeele saamisesta,lopputulos samaan vanhaan tahtiin mennään.Hinnannousu tietysti auttaisi,mutta teollisuus ei pitemmän päälle paljon enempää tule maksamaan.Jos puuta ei teollisuus riittävästi mieleiseen hintaan saa,niin silloin pyytävät valtiota apuu.Ilmoittavat tuotannon siirtämisestä kilpailukykyisempiin ja kustannustasoltaan edullisempiin maihin.

Uudet tuotantolaitokset toki pysyvät täällä,mutta vanhat tuotantolaitokset ovat asia erikseen.Metsänomistajien on syytä olla varpaillaan,jos puupula tulee.Silloin on vastassa teollisuus,ay-liike ja vihervasemmisto,jolle hyvä vaalivaltti on ”rikkaiden”verojen reilu korotus.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Kovasti ns, hankintahakkuu palstalla etenee.Edellä kirjoituksessa käsitellään Metsäliiton ja Metsänhoitoyhdistysten viileähköjä kauppavälejä ja yhteistoiminnan puutetta.Jäsenistö kummassakin metsänomistajia ja taitaa enemmistö jäsenenä kummassakin .

Pääsyy uskoakseni on MTK:n ja Metsäliiton viileät välit,metsänhoitoyhdistykset nykyään tuottajajärjestön kanssa kimpassa.Ennen vanhaan tuottajajärjestö pystyi määräilemään Metsäliittoa aina Oksasen pääjohtaja aikaan asti.Lopputulos oli huonoja kauppoja  ja oli konkurssi hilkulla,Jordan tuli rahoittajapankin miehenä taloon ,jolloin kurssi ja talous muuttui.Näin on tultu nykypäivään ja M-G on voimissaan ja määrää nyt vuorostaan tahdin,haluttiin tai ei.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Hankintahakkuuta olen vuosittain tehnyt,joskin nykyään melkovähän.Lunta en lapioi,joten silloin lopetan.Pääsääntöisesti koivikoiden ensiharvennuksia,samalla otan latvat hakepuuksi omaan käyttöön.Raivaussahahommat pääurakkana itsellä nykyisin ,hankintapuut käteiskauppana lisänä sitten.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Ei ole kiireen vuoksi oman metsän puusta nikkarointia tullut harrastettua.Lähes vuosittain olen kyllä sahuuttanut,sahatavaran olen käyttänyt omien rakennuksien tekoon ja korjuuseen.Varastossa myös runsaasti kaikenlaista sahatavaraa odottamassa.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Menneinä vuosikymmeninä / satoita on alkuperäisluonto ollut kovemmilla ja silti säilynyt yllättävän monipuolisena tähän päivään asti.Mitenkähän paljon lajeja jääkauden jälkeen on maassame ollut,kun luontoväen mukaan nykyään sukupuuttoon kuolee valtavasti ,tai on sukupuuton partaalla.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Timpalla ilmeisesti sähkölinja-alueella odotusarvoa ,jolloin korvaus enemmän kuin pelkkä maapohja,josta ei kassa paljoa kostu.Itse olen verotuksessa vähentänyt verovapaan (80%)ensin pois,jolloin verotettavaa pääomatuloa jää 20% korvaussummasta.

Metsänomistajalle tuleva korvaus olisi päivitettävä nykypäivään,nyt kyllä paremmin tulee mieleen pakkohaltuunotto nimellisellä korvauksella.Fingrid sentää maksaa tuplana yleiseen suositukseen,mutta taitaa olla poikkeus pikemminkin.Olen lunastustoimikunnassa näitä korvauksia ollut päättämässä ja haukkuja on tullut.Lunastuslain mukaan on päätökset tasapuolisuuden nimissä tehtävä,joten pieniä on haittakorvauksetkin.

Esillä 10 vastausta, 2,151 - 2,160 (kaikkiaan 3,013)