Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Onko MTK metsänomistajan asialla,mielestäni toisella jalalla.Valta perinteisesti maatalousosiolla,joten pääpaino siellä.Maatalouden murros ja heikko kannatavuus muiden haasteiden kanssa vie järjestön päähuomion,joten metsäpuoli tuppaa jäämään sivulisukkeeksi.
Järjestö puuteineenkin taitaa olla ainoa metsänomistajan edunvalvontaa suorittava toimija ja toivossa on hyvä elää.Metsänomistajista kaksikolmasosaa on Mhy:n jäseniä ja sen kautta myös tuottajajärjestön.Ensimmäiseksi kannattaisi ryhtyä sillanrakennuspuuhiin os.k.Metsäliiton suhteiden kuntoon saattamiseksi,kun samoja omistaja/ jäseniä kolmasosa on.Vain Esa Härmälä on asiasta puhunut,muut lakaisevat hiljaisuuden maton alle .
Itse olen toiminut samoin,kuin nm,Planter edellä.Tiheäksihän se sillä kertaa jää,mutta kun omasta metsästä on kysymys,niin uusinta kieroksella n,5 vuoden päästä tekee lopullisen valinnan.Silloin kunnolisille männyille elintilaa kuusien kustannuksella.
Mitä hirviin tulee,niin Kärkkäisen 20 000 yksilön määrä olisi sopiva.Hirvipeijaisista juuri tulin ja hirviä kuulema hyvin,hekin ovat alkajaisiksi 9 jo ampuneet,joten muutama suöjä talveksi vähemmän on.
Hirvet ovat metsänomistajan rahapussilla kutsumattomana vieraana köyhdyttämässä tilipussia.Itselle tuhot tuovat lisäksi pahan mielen,kun kutsumaton mellastaja leimaa puita ja nuuttaa taimikoita reikäiseksi.Hyvästit myös sekametsätaimikoille,joita luonto muutoin antaisi.
Ei osallistuta.Puuni olen myynyt kilpailevalle yhtiölle ja hakkuu tapahtunut alle 2 kk kolmessa kuluvana vuotena tekemässäni kaupassa.
Hevospeli oli aikanaan työllistävä metsäluontoystävällinen metsäkone ja mies justeereineen,sittemin poka-saha.Sitten tuli konehevoset,kuluttivat vain työtä tehdessään,nämä maataloustakatuupparit ja moottorisahat.Kehitys ja kilpailukyky ovat ajaneet ajat sitten ohi,Vieremän Einarikin kyllästyi huonoihin vehkeisiin ja kehitti metsäkoneen,jota en pidä kansallisena onnettomuutena,vaan päin vastoin menestyksen airueena.
Kyllä keväällä kuoleentunut heinä helpompaa poistaa taimien päältä.Myös vihreät havupuun taimet löytyy puolta helpommin kuin syksyllä.Raivausveitsi ja kumisaapas oivat välineet heinääjälle omana kokemuksena.
1350 mottia pystyssä kasvamassa .Ostohetkenkin puumäärä on arvio ja jos se oli alunperin alakantissa, niin erotus päälle edellä mainittuun kuutiomäärään.
Vapo toivottavasti ei hassaa maanmyyntirahoja,itse kyllä epäilen niin käyvän.Valtion omistamien yhtiöiden historia antaa siiihen pohjaa ,Vapon kannatavuus ollut jatkuvasti heikon puoleista.
Joskus olen mootorisahallakin pieniä erikoisen sakeita tureikkopesäkkeitä silpunnut.Myös yksittäisiä susipuita ym. maansonnaksi olen kaadellut,joita en raivaussahalla sovinnolla nurin saanut.
Ennen vanhaan tyttärelle lehmä,pojalle tila.Myöhemmin lehmäaikakauden jälkeen tyttärille rantatontti ja nyt muotia tilan jako.Peten kanssa samoilla linjoilla ja kyllä nykyään valtaosa ns. sukupolvenvaihdoslahjan saajista asuu muualla ,kuin tilalla.Tyhjänpäiväinen kepuli pelin tulos.