Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Vähiin jäi Raulin myskytuhot metsissäni,mitä nyt auton ikkunasta tieltä pääasiassa katselin.Isoin myrskytuho on viimevuotisen myskyaukon laidassa,jossa noin 30 aaria on muuttunut juuriaan esitteleväksi vaaka-asennon esteaidaksi.Muutoin joitakin yksittäisiä puita pääasiassa kuvioiden reunoilla.
Kova ja pitkäkestoinen myräkkä oli,joten oksantynkiä,risuja ja pökkelön patkia sai kyllä teiltä pois viskoa.
Siellä etelä-aasiassa taitaa olla tultava toimeen omilla tienesteillään ja perhekeskeisellä avulla.Täällä taasen yhteiskunta antaa luukulta ilmaista ns,vastikkeetonta rahaa,kun talous on pa.Siksi ei ole pakko mennä hirvikärpästen.karhujen,susien ym. ampiaisten sekaan,vaan voi kotisohvalla pelailla vaikkapa aikansa kuluksi.
Heikosti menee,”Vain muutama prosentti hakkuista tehdään poiminta tai pienaukkohakkuin”,vaikka ennen metsälain muutosta kyselyssä 27% oli halukkaita siihen siirtymään.Meillä on oikein Monimuotoiset metsät-hanke Mikkelin ammattikorkeakoulun kautta projektina.
Taitaa olla niin,että raha ratkaisee.Itse jatkan vanhaan malliin,jonka olen hyväksi todennut.Joskus kun luonto on antanut hyvät lähtökohdat,olen ns.jatkuvaa kasvatusta pienialaisesti vuosikymmeniä hyödyntänyt.Harsimaan en ryhdy,koska en metsistäni raiskiovaikutelmaa suvaitse katsella.Jaksollinen kasvatus on minulle antanut hyvän lopputuloksen myös rahallisesti.
Kyllä on tiehoitokunnan pankkiasiointi tosiaan mennyt onnettomaksi.Jouduin viime vuonna avaamaan tiehoitokunnalle tilin paikallispankissa,kun Nordea,jossa tili oli lopetti konttorinsa paikkakunnallamme.Mutta olen pettynyt nykyiseen ,sillä tiliote tulee joka kuukausi,vaikka tilitapahtumia ei ole,maksaakin 5€,eli 60€ vuodessa.
Tilin muodoksi pakottivat yritystilin,jonka takia kuukausittain finassivalvontaan raportti,siksi laittavat tilioteen .Tiekunnan vuosittainen maksutulo on 350€,joten 20% melkein menee pankin tiliotteisiin.
Kirjoitus oli ilmeisesti maataomistamattoman kaupunkicityläisen kirjoitus.HS antaa tälläisille Elinoille kyllä palstatilaa,joka ei kyllä mielestäni suomalaisesta metsänhoidosta viherkaihen takia oikeita havaintoja kykene tekemään.Propakandaan kun tarpeiksi syöttää,niin toisille se totuudeksi saattaa muuttua.
Tein tänään puukaupan,hyvin kelpasi harvennuksetkin.Kyllä puu kaupaksi menee,hinta vain saisi olla myyjän kannalta parempi.
Maapohja merkitsee paljon,lehtomainen tuottaa (jos arvopuuta kasvaa),kuivat kankaat vain puoleen taitaa yltää.Itse olen pyrkinyt rajalta ostamaan,jos hinta joten kuten siedettävä,kiskuri hintoja maksamalla,saa tyhjän pyytämättä.Vaikea paikkaa ja karttaa näkemättä hinnasta mitään varmaa sanoa.
Itse olen usein tälläisesssä tapauksessa ylihintaa viidenneksen maksanut ,jos kokonaisuuden takia järkevää saada omaksi.Ei ole aikojen saatossa suuremmin kaduttanut .Vastauksena kysymykseen 20 000 € noilla tiedoilla ,mutta jos palsta tienläheisyydessä,niin puuhapalstan ostaja kyllä maksaa enempi,jolloin myyjää voi onnitella hyvästä kaupasta.
Raha liikkuu väliin nopeasti,väliin hitaasti.Hyvä esimerkki on Kiinan sahatavaramarkkinat.Tapasin suur-sahurin rengin,hän kertoi maksuaikataulun olevan sieltä 90 päivää,jos jotain reklamoitavaa niin kuukausi lisää,eli neljäkin kuukautta sahurin rahat kiinni myydyssä tavarassa.
Puunmyyjä saa motomittahakkuusta firmoilta 30 päivässä,korjuupalvelu puista esim.MHY:n saattaa aikaa kulua kuukausitolkulla,kunnes viimeinenkin nyssäkkä toimitusosoitteessa.Laskut kyllä nykypäivänä tulee vikkelään ,eräpäivä viikosta pariin tuppaa olemaan.
Missä paras metsäntuotto Suomessa,niin rehevillä mailla ,joissa lämpösumma korkea ja aktiiviset metsiensä hoitotoimenpiteiden suorittajat.Laskennallinen paras tuotto kuntakohtaisesti siellä,missä hakattu metsää eniten.
Kun taanoin katselin kuntakohtaista tuottoa,naapuripitäjässä puolet korkeampi,kuin omassani.Todellisuudessa asia on päin vastoin,ei karut männikkökankaat voi tuottaa paremmin,kuin rehevät kuusen kasvumaat havupuiden nykyhinnoilla.
Aktiivinen metsänhoitoketju katkeamattomana taimikon perustamisesta,ajallaan tehty raivaus,harvennus ja päätehakkuu takaa varmasti parhaan tuoton ,ainakin verrattuna herran haltuun jättämiseen verratuna.Aika kyllä maan kasvustolla peittää,mutta pajut,lepät ,horsmat ym. muu rojutavara ei tuottoa anna näillä näkymin.
Maapohjasi on ilmeisen rehevää,kun on pelkkää lehtipuuta pukannut.Itselläni oli kymmenkuntavuottasitten samanlainen metsä,peltoon tullut.Kuuselle istutin ja kolmatta raivuusahakierosta tarvitsee jälleen.Kantoja en käsitellyt,osin olisi ollut mahdotontakin,kun koneet murjoivat kannot .
Lopputulos taimien osalta parempi,kuin kohdat joissa ei ole vesakkoa,niissä kohdissa valtava heinikko ,osin vatukko,vaatisi vieläkin raivaheinäystä.Jos olet innokas raivaussahuri ,etkä torjunta-aineista innostunut, niin haavan vesakko ratevaa kuntoilusavottasahattavaa.Kuviokin vain reilu hehtaari ja jos sattuu tie olemaan lähellä,samoin työmatka lyhyt syytä olla.