Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,201 - 2,210 (kaikkiaan 3,012)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Olen torpparin linjoilla ajankohdan suhteen.Esimerkiksi nyt taimikossa hyvä näkyväisyys,eikä ole helle raivaajaa riivaa.Myös havupuiden kaatokannot ei altistustu itiöille,juhannuksen aikaan kyllä.

Varhaisperkaustaimikossa lehtipuuvesakko kyllä juhannuksen tienoilla vesoo vähemmän,kuin nyt raivaten pukkaa vesakkoa jopa metrin syksyyn mennessä.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Ei taida moottorisahan ajokortti olla tarpeellinen,kuin vasta aloittelijoille.Elämän koulu itsellä sahan käyttöön on,joka piisatkoon myös jatkossa.Nuorille varmaan sopivampi,jotka sahaan vasta tarttuvat .Oma saha ei ole itseä raapaisutkaan,kiveen kyllä silloin tällöin leimauksen tehnyt,jonka jälkeen ketjuakin täytynyt teroitella enempi.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Muutos on jatkoa Kemera-tukien lopulle,joka ilmeisesti koittaa v.2019.Rahat maksuvaltuutuksiin loppuvat varmasti kesken vuotta ,jonka jälkeen tulleet tukihakemukset taitavat mennä silppuriin uudessa käytännössä.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Metsäyhtiö SE pitää kantokäsittelyn hintana 70 senttiä motilta.Ensiharvennuksessa prosenttuaalisesti pahimmillaan liki kymmenys kantohinnasta.Ainahan voi kulujaosta neuvotella,mutta tavalla tai toisella taitaa kiertyä puunhinnasta kannolla pois loppujen lopuksi.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Muutama palsta pikitien varressa on,olen pyrkinyt hoitamaan edustuskuntoon.Jesekin on Tyllilässä haapaostoksilla käydessään todennäköisesti ohi ajanut,kuten moni muukin.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Energiapuu on Venäjältä Suomeen tuotuna hyvin edullista tällä hetkellä.Naapurin toimet ovat puukaupan osalta menneinä vuosina tehneet luottamuspulaa suomalaisiin metsäalan toimijoihin,joka hillitseet puukaupan käyntiä.

Hetken kestävä hyvältä tuntuva bisnes, kun saattaa yhdessä yössä saada semmoisen lisämaksun,että kaupan teko muuttuu kannattamattomaksi.Teollisuus on oppirahat maksanut,joten sen vuoksi venäläisen puun riskit tiedostetaan ,eikä liiaksi sen varaan heittäydytä.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Neljännesvuosisadan kokemus kyseisestä laadun pa

rantamistoimesta.Kevät hangilta pakkasella parhaat kelit,hyvä liikkua ja poikaoksat ym hipaisulla napsahtavat pois.Olen taimikoita kierrellyt ja tyvitukin pituuden osalta pyrkinyt poikaoksat poistamaan.

Muutaman metrin mittaisessa taimikossa monitoimileikkuri kätevin,korkeammassa olen oksasahaa käyttänyt.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Viiden litran pönikän vuosituhannen vaihteessa ostin,vielä on kolmasosa jäljellä.Ei ole ylettömästi siten meikäläinen glysaattia lotrannut,vain tosi tarpeeseen käytetty.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Haavan kantoihn olen vuosien saatossa sivellyt,ei ole vesoja puskenut .Pellonlaita pajukot myöskin vuosien saatossa glyrosaatilla ruiskutettu,sekä viimeisin pellon metsitys viime keväänä.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Tapauksessa on ilmeisesti ollut raivaamattoman metsän ns,raippahakkuu,puuta kyllä tullut runsaasti ja korjuu ollut kallista pieniläpimittaisessa nuoressa metsässä.Jos energiapuun keskikantohinta on n. 3€ Suomessa motilta,niin huonossa kohteessa käy usein ettei tilille pääse.Tämä olisi syytä selkokielellä kertoa metsänomistajalle,jottei pettymyksiä tulisi.

Olisikohan aikanaan raivausahaa ollut kannatavaa laulattaa,jolloin ensiharvennusessa olisi pääsyt laadullisesti korjuujäljen ja taloudellisen lopputuloksen kannalta parempaan tulokseen.

Esillä 10 vastausta, 2,201 - 2,210 (kaikkiaan 3,012)