Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,251 - 2,260 (kaikkiaan 3,011)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Traktori vanhusten ja auton peräkärrin vakuutusmaksut olen metsätalouden vuosimenoihin laittanut.Liikennevakuutukset eivät paljoa tee,kasko kyllä jo ylellisyydeltä saattaa vaikuttaa.,Itsellä ei semmoista metsätalouskäytössä olevilla vehkeilllä ole,kaikki yli 20v iältään ja kuolettetuja ,poistot tehtyjä ,timmissä olevia.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Ei ole kahteenkymmeneen vuoteen oma-aloitteisesti firman,eikä Mhy:n toimesta mitään puukauppaa alkuun pantu.Polttopuun kyselijät ainoat,joille on täytynyt proseja ryhtyä hakkaamaan .kun ovat tinganneet ja sanoneet.että sinulla olisi sopivaa koivikkoa.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Metsänomistajat ovat muiden metsäsektorilla toimijoiden kanssa auttaneet ja edistäneet parasta-aikaa Suomi neitoa pysymään joten kuten pystyssä,vaikka puujaloilla.

Puun hintakehitys on ollut maltillista,joten siltä osin olemme jo etupainoitteisesti osallistuneet kustannustalkoisiin.Nyt muutkin voisivat ottaa mallia.Myös verottajalle olemme olleet valmiit(pakoitettu)antamaan entistä suuremman siivun.25% oli parivuosikymmentä sitten veroprosentti,nyt minimissään 30%.

Työtä tekemällä kilpailukykyisesti,yhteiskuntasopimus tarvitaan,vähemmän vastakkainasettelua ja uhoa,niin eiköhän hiljalleen nousukin ala.Kuten työntekijät tarvisevat yrityksiä työtä antamaan ja yritykset työtekijöitä,niin sama pätee metsäteollisuuteen ja puuntuottajametsänomistajiin.Paha on puutakin myydä,jos ei ole ostajaa ja ostaa j,os ei myyjiä.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Tänään lumituiskuisena päivänä tuli sähköisesti veroilmoitukset läheteltyä.Kolmet pankin avainluvut jouduin näppäilemään,yhdet maatalouden 2 lom.toisen metsätalouden 2 c ja kolmannen alv kausilomakkeelle. Tappiollista oli ensikertaa,nyt alv palautusta senkun odottelee ensikertaa.

Perikunnan osalta täytyi paperisena postitella,kun ei oo katso- tunnisteita,eikä kylläkään hommata.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Vajaa on minunkin jäsenosuusmaksuni Metsäliitolle.Yhden kaupan olen tehnyt vuosia sitten,muutoin en ole omista metsistäni kauppoihin pääsyt.Sisaren perheen puut olen Metsäliitolle kaupannut ja ovat bonuksia ym. saaneet.Ovat olleet tyytyväisiä ja haluavat saman ostomiehen kanssa asioida.

Omat puut olen E-G:lle myynyt pääsääntöisesti ja nytkin bonusta ensiviikolla tilille tonni napsahtaa.Kyllä kun näiden kahden firman korjuu aikataulua ja tienlaittoa ym. olen vertailut,niin kyllä Metsäliitto toiseksi jää.Itse,kuten sisareni perhe ovat puunmyyjinä ns,ykkösetujen piirissä tahoillaan,joten uskoakseni vertailu on tasapuolinen.

Kyllä jatkossakin asiakkuus/ jäsen uskollisuus palkitaan,kuten esim.Jessekin hyödyntää tahollaan.Tämä korostuu etenkin silloin,jos puun kysyntä alittaa tarjonnan,silloin luonnolisesti yleensä kanta-asiakas paremmassa asemassa.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Putin naapurissa saattaa hiukan eu-Suomea kohta koetella maahantulijoilla.Ensikokeilu pohjoisessa Norjan kanssa aloitus,nyt myös Suomen raja ruvennut ”vuotamaan”.Eikohän siellä satojatuhansia ei venäläisiä ole reservissä,joita voi tarvittaessa vaikka Vaalimaalle ruveta kuskaamaan,josta sitten siirtyvät kotoutumaan maahamme.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Meillä yhdistys tekee toimitusmääräsopimukset puunkäyttäjien kanssa, yleesä vuoden sopimus,jonka jälkeen korjuupalvelu tietää mikä on hinta.On toimituskauppoja sahan/tehtaan laanille toimitettuna ,tai tienlaitaluovutuksella.

Ongelmia tuottaa usein sopimushinta,jonka puunjalostajat ovat valmiita maksamaan.Jos toimitushinta alhainen,silloin korjuukulujen jälkeen metsänomistajan siivu ohenee.Myös kuitupuun toimitusosoitteet usein kivenalla.Suomessa kolme suurta kuidunkäyttäjää,joista kaksi tällä hetkellä suhtautuu nuivahkosti yhdistysten korjuupalvelun hakkuista tulevaan puuvirtaan.

Puusta kun pulaa,silloin on hyvä sauma mhy:n korjuupalvelulla toimia ja hintakin kilpailukykyinen.Mutta kun puuta tarjolla muutenkin,silloin isot firmat saavat puut oman hankintaorganisaationsa kautta.Samalla myös epäsuorasti näytetään kaapin paikka,ken puuvirtoja Suomessa tällä hetkellä ohjailee.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Otsikko metsänomistajan parempi uusi auto imarteleva,kukapa ei uudella ajelisi.Nyt pakkasilla uudet ja komeat sähkösyöpöt eivät tuppaa vallan käyttövarmoja olla.Tänäänkin hienon audin omistaja,joutui vanhalla kakkosautolla liikeelle lähtemään,kun ykkösauto hiljaiseksi malliksi rupesi.

Hyvin on meikäläisen autovanhus käyntiin lähtenyt,ikä karaisee,kun kolmannelle kymmenelle kääntyi,akkukin vuosia vanha.Nyt ensikertaa vuosiin olen lämmitysjohdon kytkenyt,lämpiää joutuisammin.Hintakin aina nousee tankin täyttyessä,kun”veroa”/bensiiniä sihen tankkaa.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Pyssytömän villiruoka jää metsästysseurojen tuomiin hirvenpaisteihin.Metsänantimista marjoja ja sieniä ruokavaliossa kyllä käytännössä päivittäin.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Omiin nimiin ei yhdistysten mielestäni pidä puita ryhtyä ostamaan,siinä käy riskit ylisuureksi,saattaa omat pääomat muuttua vieraiksi.Valtakirjakauppa on hyvä osalle metsänomistajista,omatoimiset taasen hoitavat itse.Hyvä esimerkki on tuolla toisessa ketjussa nm.Maukan puukauppa pohjanmaalla.

Olisi tainut olla ammattiapu paikallaan pientä korvausta vastaan,kun oli elämän ensimmäinen puukauppa.Tokkopa tukkiosuus siitä miksikään olisi muuttunut,mutta olisi todennäköisesti ollut helpompi selvittää miten hakkuu meni ja ehkäpä tietämyskin olisi samalla lisääntynyt ja samalla vähän selkänojaa .

Esillä 10 vastausta, 2,251 - 2,260 (kaikkiaan 3,011)