Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,471 - 2,480 (kaikkiaan 3,009)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Otsikkoa sivuten voisi jatkaa,että unelmahöttöä metsänomistajille.Kuten muutamassa ketjussa,jk-kasvatus lähes aina parempi kasvuista,vähempi myrskytuhoja.,lähes varmasti ilmainen uusi metsä ja paljon muuta hyvää.

Jokainen valitkoon itselleen sopivan metsänkasvatusmenetelmän ja kannattaisi arvostaa metsänomistajien omia kokemuksia,ikä ja eletyt vuodet ,onnistumiset ja epäonnistumiset hyvää koulutusta.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Omakohtaiset kokemukset pienaukoista,osa myrskyn tekosia,osa tykkylumen ja osa tyvitervaksen. Aarin parin aukolla ei merkitystä kokonaisuuden kannalta.Jos kunnon reikä tulee,hakkaan järkevän uudistuskuvion.Yleensä tuulenkaadot varttuneen metsän ongelma,mutta hoidetuissa ja aikanaan harvennetuissa metsissäni pieni murhe ainakin tähän asti ollut.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Tarkkojen laskelmien teko ajan hukkaa,niiden lopputuloksena mikään ei kannata.Itse en ole laskelmia suuremmin pienistä investoinneista tehnyt,eikä ole pettynyt.Tilakaupoissa kylläkin kannattavuus mututuntumalla täytynyt tehdä,koska investoinnit suurempia.Lopuksi on todettava ,että paremmin on kannattanut,kuin alunperin ajattelin.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Omia vehkeitä ei ole,naapuri kyllä väliin pienillä vehkeillä hankintapuita metsistäni ajellut.Vuosien mittaan olen tullut suorittavan kanssa samoihin mietteisiin.Isot koneet parempi,uratkin kylläkin leveämmät,mutta ei kivet ym useinkaan uralla haittaa ja kolhut jäävät vähiin.Europohjaiset laskelmani eivät salli ainakaan kallista kalustoa hankkia,sahakalustoon tyydyttävä.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Myrskyt vuosien saatossa tehneet metsiini ”pienaukkoja”,metsittyminen ollut heikohkoa.Monesti lehtipuuta heinien ja vattujen kera ilmestynyt.Hiekoivua,pihlajaa,raitaa leppää turhan paljon ,rauduskoivut,männyt harvalukuisina lisänä.

Joskus ajanmittaan tullut hyväkin kuusentaimikko,takapäiväset huonoiten,samoin kaskimaat,eli sattumilla iso merkitys.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Auruutin syksyllä tehtyä tiepohjaa,sulaa oli tänään vielä..Joten arvelen maapohjankin olevan heikonlaisesti routaantuna näillä leveyksillä.Pakkanen kyllä moton jäljen kovettaa ,jos pakkasia piisaisi , ajokone yleensä raiteet aiheuttaa. Lunta n.30 cm,sakeassa kuusikossa puolet vähemmän.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Lueskelin Puusta puhe-pakinoita ja kolummeja Kari Mielikäisen kirjaa,jonka hän lahjaksi siskon perheelle antoi,kun kävi vuokrasopimuksen metsästysmaasta tekemässä talossa.Siinä hyviä kokemuspohjaisia kokemuksia metsänkasvatuksesta.

Esim.vapaalla kasvatuksella hintansa,alasammutut totuudet,aprillia ja minä kaiken tein,minä konna ja varas.
    Jatkuvan kasvatuksen kysymyksiin Yrjo Vakkilan 1960- luvun harsintakokeet varmaankin antavat jo tällä aikajanalla osviittaa tuloksista,ei taida puuntuotannollisesti vastata sitä,mitä puolestapuhujat uskottelevat.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Jatkuvasti vuodesta toiseen pieniä hirvituhoja ollut,viime vuonna lisääntyi.En ole koskaan hirvivahinkokorvauksia hakenut,enkä aio.Kuusen istutukseksi valtaosin mennyt,teidenlaita kuvioille koivua olen laittanut ainoastaan,sekä asumuksien välittömään läheisyyteen,joissa tuhot jäävät yksittäisiin puihin.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Ninhän se on, että säköhkokatkon aikaan ei sitä kulu ja kuten tv:ssa haastateltava totesi ,siltä ajalta vielä tuloksi korvaukset pitkästä katkosta napsahtaa.

Totta puhuen muutama vuosi sitten oli kovalla pakkasella 52 h sähkökatko ,ei kyllä naurattanut.Mutta kun linjat tuli raipoista raivattua,niin tänä talvenakaan ei ole ollut ollenkaan sähkökatkoja,että ei tarvinnut edes kelloradioita aikaan laitella.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Kovin on ketjun aloittaja palstapoliisiksi ryhtynyt,jos prikulleen pysyttäisiin Jatkuva kasvatus TUKKIOSUUS otsikossa . Ketju olisi kuivunut alkuunsa,pätee myös lähes kaikkiin palstan muihinkin ketjuihin..Eipä siinä olisi loppujen lopuksi tainut isoa vahinkoa tulla.Itse jään odottelemaan lumien sulamista,kun talvella ei puut tukiksi kasva, oli kasvatusmalli mikä hyvänsä.

Esillä 10 vastausta, 2,471 - 2,480 (kaikkiaan 3,009)