Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,491 - 2,500 (kaikkiaan 3,009)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

Kyllä maan tuoton yhden kuvion osalta ehtii istuttajakin rehevällä maalla näkemään.Itselläni on 40-vuotias kuusikko kuvio,jota olin 15-vuotiaana istuttamassa.Nyt kahdesti harvennettu, tukkimetsä,itsellä vielä 10-vuotta kansaneläkkeelle.Silloin kuusikko uudistukypsä,kuution puita,jos luoja suo.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Teollisuus ostaa puuta ,mutta ei välttämättä kaikkea.Pohjoisemmasta Suomesta ainokaiset sellutehtaat lakkautettu,niin ei se ainakaan lisää puunkysyntää niillä seuduilla.Myös kysynnän ja tarjonnan laki yhdessä vaikuttaa,jos puuta saa täältä etelämmästä riittävästi,niin se näkyy sitten jossain kaukaisimpien tarjolla olevien leimikoiden kohdalla,jossa korjuu ja kuljetuskuntannuksetkin usein korkeammat.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Sähkölinjat tienlaidassa helppo hoitaa ja valvoa.Toivoisin valtiolta joustavuutta linjan suhteen,Eivät anna pylväistä pystyttää tiealuelle.Omalle maaleni tolpat pystyttivät,tie alue oli yllättävän kaukana metsässä .En uskonut sopimusta allekirjoittaessani,että etsivät rajapyykit tiealueen laidasta,jollain paikoin jäi metsää linjan ja pikitien väliin.Myös paikoin, kun maata oli leikattu aikoinaan ,tie alue yli 10 m tukkimetsän puolella.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Itsellä ikäloppu raasku,etuveto farmari jolla parikymmentä vuotta ajellut.Kun renkaat uudet pärjää tyydyttävästi,mutta seuraava kyllä neliveto.Muutaman kerran on pitänyt hinausapua lumesta pääsemisestä soitella ja lapioinilla monesti olen joutunut avittamaan.Usein pienestä kiinni,mutta kun ei vaan lähde ,pyörä vaan kuoppaa kaivaa.Kun olen ollut kyydissä nelivetoautossa,on tullut selväksi, että neliveto on hankalissa paikoissa poikaa,oli sitten kelirikko tai lumitalvi.

Juuri nyt metsäteilläni lunta sen verran,että auraamattomille osille ei enään hirveä mennä.Viime talven selvisin nippanappa läpitalven ilman auruuta.Mutta huilataan talvisydämmellä,raivuritkin talviteloilleen nostelin.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Itsellä yksikokemus vajaan 10:n vuoden ajalta.Myin ostotilalta yhden pellon mullat sorayrittäjälle joka sitten kuoripellon ja seulotti mullan.Sitten istutin kuusentaimet,luonto antoi mäntyä,rauduskoivua ja leppää runsaasti tälle kuviolle.Metsä kasvanut erinomaisesti,ei olisi edes tarvinnut istuttaa.Myöskään myyrätuhoja ei tullut talvella 2007-8 koska heinää oli vähänlaisesti.Viereinen peltokuvio kärsi liki 90% myyrätuhon .Myös taimien laatu kuoritulla pellolla ensiluokkainen,ei ole poikaoksia ,kuten tuppaa vieressä olevalla peltometsitys kuviolla olla,olen muuten leikkailut pois ajankuluksi.Myöskään heinäystä ei ole tarvinnut tehdä,jota joutuu usein etenkin viljelemättä olleilla pelloilla urakoimaan.Ps lupiiniä kyllä nyt tielaita täynnä..

Metsäkupsa Metsäkupsa

Täytyy tarkentaa aamuista kommentia,jonka kirjoitin hiukan epäselvästi.Euro eroa suosittelen Kreikalle ja ehkä joillekin Etelä Euroopan maille.Suomen nyt pysyttävä eurossa,koska vahinko jo tapahtunut.Talous on semmoisessa luisussa,että oma markka olisi heppoinen pelurien heilutella ja loppulta oltaisiin upoksissa,nyt sentään vakaus rahamarkkinoilla toisemmin turvattu.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Vänkäri edellä osuu kohdalleen analysoidessaan kilpailukyvyltään hiipuvaa Eu-euroopan ongelmaa.Liian vahva euro valuutta,laahustava ja taantuva talous on yhtälönä kestämätön.Kai päättäjien kunnia ja pakkomiele euron pääpiirteittäin kasassa pitävät.Kreikka ei 200 vuoteen ole oppinut, kuin elämään ylivarojensa,joten eiköhän kertarytinä parempi, eli ero eurosta pikimmiten.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Energiapuun tienvarsihinta vaihtelee ostajan mukaan.Itse sain taanoin 25 € välityspalkkion jälkeen ,brutto 28,80.Naapuri myi 23€ suoraan lämpölaitokselle ja samalla sanoivat että ei enään osteta.Ison metsäfirman hinta on pudonnut 18€ kuutio.Nämä hinnat karsitulle puulle tienlaidassa Etelä -Savossa.

Energiapuusta ylitarjontaa ja hinnoissa voimakasta laskupainetta.Jos ei kovat pakkaset piakkoin alla,ilmeisesti moni lämpölaitos ostokieltoon päätyy,eivät märkänemään ylijäämäpuuhun rahojaan hassaa.Toivottavasti ei seuraa öljynhintaa,joka vapaassa pudotuksessa,vain vero pysyy entisellään.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Saa nähdä milloin koivutukin hinta korjaantuu,45 € perustukista minusta vähän.Havutukin hintoihin toivoisin koivun nousevan,kuten joskun olikin.

Metsäkupsa Metsäkupsa

Suurisavotta kirjoittelu hiukan ylikuumentunut ja Lahtonen alkanut ampua kaikkea liikkuvaa.Suhteessa kantajien määrä jäi melko markinaaliseksi,koska riskit mielestäni melkoiset.Aikaa kulunut liian kauan,joten sekin osaltaan passivoittaa ja heikentää menestymis mahdollisuuksia oikeudessa.Korkein hallinto-oikeus ratkaisee,pääseekö edes Suurisavotta oikeudenkäynti käräjille asti.

Itse olen vanhan liiton miehiä,eli kun olen kauppasopimuksen allekirjoittanut sillä mennään ja pulinat pois.Jos tuntee tulleensa petetyksi jälkikäteen,on otettava mahdollisuuksien mukaan opiksi.Siksi en ole lähtenyt haikailemaan kartellikorvauksia,enkä usko näytön edes piisaavan näin tavallisen pulliaisen maalaisjärjen mututuntumalla.Mutta osallistujille toivon vilpittömästi menestystä ja oikeudenmukaista lopputulosta.

Esillä 10 vastausta, 2,491 - 2,500 (kaikkiaan 3,009)