Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Etelä-Savossakin sateet talven kynnyksellä maata kostuttaneet,joten heikkopintaiset tietkin alkaneet pehmetä. Tukkipuun hinta parempi kuin vuosi sitten. Mäntytukki kysytyintä,joten sitä syötiksi niin kaupat alkavat syntyä.
Onko vaihtoehtoinen kuljetusmatka muunkautta paljon pitempi,etenkin metsänajokoneelle?. Jos on useampi satametriä,niin vaadi euro motilta,yhtiöt maksaisivat ,mutta Mhy:n korjuupalvelun kanssa voi olla tiukassa.
Jos naapuri ei aikanaan ole mielestään tietä tarvinnut,niin ei heidän pitäisi nokkiinsa ottaa,jos maksatat esim. puolet hyödystä joka tiesi ansiosta syntyy.
Yli 15 vuotta vanhasta tiestästä ei mahdollista saada hyvitystä rakentamiskuluista ,jos sen jälkeen tulee osakkaaksi . Oma yksityinen tie paras omasta kokemuksesta toteaisin.
Puukauppa ja välitystoiminta taitolaji.Meillä päin toimijat ja jobbarit tupanneet köyhtyä ja osa konkurssinkin tehdä. Homma sopisi tyhjätaskulle,ei ainakaan omat rahat menisi.Pankkitakaus melkein tarpeen,jos uskaltaisi pienelle firmalle tai joppariksi luokiteltavalle myy.Korkeampi hinta ei paljon lämmitä,jos osasta ei rahoja tilille kuulu.
Kyllä vakuutusyhtiöt vakuutuksia myyvät ja rahallisen korvauksen ottavat. Itse en ole vakuuttanut,enkä aio vaan omasta pussista vakuutus. Vuoden olen kerran metsävakuutusta pitänyt,sitten irtisanoin enkä näilä näkymillä vastaisuudessakaan vakuuta.
Itse en ole kuusen kylvöä harrastanut,mutta luonto kyllä suorittanut. Asia on vain,että sirkkataimia siemenvuotena tulee tosiaan runsaasti,mutta loppujen lopuksi niistä henkiin jää pääsääntöisesti harva.
Olen raivannut taannoin kuviota,joka oli muokattu edelliseen runsaaseen kuusen siemensatoon.Alunperin taimia tosipaljon,nyt jäljellä vähänlaisesti ja epätasaisesti.Mänty paljon varmenpi ja rivakka kasvuisempi siemenlähtöisenä metsässä. Tänä kesänä oli myös muokatuilla alueilla täällä Etelä-Savossa runsaasti sirkkataimia,mutta kesän aikana jo melkoinen harvennus näköjään kävi.
Yhdyn kiitoksiin ,jotka Metsälehti ansaitsee.Kiitos ammattinsa hyvin halitsevalle toimittajakunnalle,että päätoimittajalle.Lehti todellinen metsäkansan äänenkannataja tasapuolisella uutisoinilla ym.ajankohtaisilla artikkeleillä.
Nim. Tyytyväinen lukija
Myöhästynyt taimikonhoito etenkin reikäisessä taimikossa tuottaa päänvaivaa. Omakokemukseni lukuisilta ostopalstoiltani 25-vuoden ajalta:Parhaan lopputuloksen olen saanut,kun ensimmäisessä raivauksessa,vaikka myöhästyneessä pääsääntöisesti raatittava lehtipuusto kaataa maahan.
Tällöin taimikkoon ei jää susi/ylispuu luontoista etukasvuista metsää.Lehtipuut vesottuvat kiitettävästi,joista vara valkata parhaat kasvamaan kuusien sekaan.Lopputulos yllättävän tasainen,verrattuna jos olisin reikiin jättänyt alkuperäisiä jotka jo silloin etukasvuisia .
Itse en metsästysseuraan kuulu,enkä metsästä,mutta olen vierestä seurannut oman kylän ukkoutuvaa papparaiskaartia. Täällä aikanaan uusia maattomia jäseniä eivät ottaneet,syy vanhat jäärät pelkäsivät valtansa menettämistä.
Nyt myös rahalla pääsee mukaan,mutta nykynuorisolla muita harrastuksia johon aikansa ja rahansa laittavat.Mehänpoika kirjoittaa valaisevasti ongelman syistä,joskin en yhdy väitteeseen että syy olisi rajoitettu luvallinen hirvenmetsästys säädeltyineen lupineen.
Arktisten alueiden runsaita luonnonvaroja pitää hyödyntää ja Suomen on hyödynnettävä osaamistaan. Uskoakseni tekninen kehitys tulee lisäämään turvallisuutta ja katastrofin todennäköisyys entistä epätodennäköisempi ,joka hommassa jonkinlainen riski.
Maapallon väkimäärän ja elintason nousun johdosta on pakko laajentaa luonnonvarojen hyväksikäyttöä.Greenpeakin olisi syytä siirtyä purjelaivoihin,niin uskottavuuskin lisääntyisi ja öljyäkin ei tarvitsi niin paljon maanuumenista tiristää.
Itsellä kaksivaihekasvatus kuvioita ollut ja tulee olemaan, mutta en miellä niitä jatkuvaksi kasvatukseksi. Ovat syntyneet metsän perinteisen uudistamisen tuloksena.
Tulevaisuudessa ”hömppä”metsätalous tulee lisääntymää ja puupääomia harsivat .Kelpaahan hetken hyvin viljellystä metsästä yläharvennusta tehdä,mutta kuten suorittava ammattilaisena päättelee lopputulos pitkän päälle saattaa pettymyksen tuottaa.
nimimerkki : nykyiseen pitäytyvä