Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Metsälehden juttu Timo Lankilasta oli mielenkiintoinen,ja Timolle hatun nosto ja papukaija merkki.Onkohan tilat ostettu vapailta markkinoilta,vai onko joukossa sukulaiskauppoja ym.Hänen tilakokonaisuus semmoinen,että pystyy 30ha ostamaan helposti joka vuosi metsän tuotollaan.Harvinaisen nuori suurmetsänomistaja,joten todennäköisesti tilakokonaisuus helposti tuplaantuu,jos maannälkää piisaa.
Eräs tuttuni Etelä-Savosta ,yli 80-vuotias pitäjän aktiivisin metsänomistaja on ostanut 60-vuotta metsämaita tuhansia hehtaareita.Hän on erittäin vaatimaton,eikä suuremmin julkisuutta halua,vain verotulot lehdessä .( n.0,5 milj.jotka metsän pääomatuloa metsävähennyksen jälkeen 2011v).
Wahlroos tavalleen uskollisena ,hiukan provosoivaan tyyliinsä sanoi tosiaan totuuden.Ennen pitkään nykymenolla alkaa taantumisen kierre.Nallen UPM-metsäyhtiö näyttää suuntaa,omaisuus paperiteollisuus puolella muuttuu vähin erin arvottomaksi.Viime vuodeltakin 1,8 miljardin € arvon alennuskirjaus.Jotain tarttis tehdä.
Metsävaratiedot antavat melkotarkan kuvan tiluksen puuvarannosta.Tulevaisuudessa saattaa perintöverottaja katsoa ilmakuvasta,onko miten puustoinen tila.Jos kovin tummalta näyttää,rupeaako verottaja korottamaan perinnön arvoa säästömetsästä?.
Yhdistyksen hallinnossa olen kokenut MTK:n vallanneen Mhy-kentän.Itse kannatan sidonnaisuuden katkaisemista tuottajajärjestöön.Nytkin on menossa ns.yhdistysvuosi,jossa tuottajayhdistyksiä ja Mhy-yhdistyksia seminaareilla ”naitetaan”.
Mhy:n tulevaisuus riippuu meistä metsänomistajista,itse on ole tyytyväinen viimevuosien kehitykseen.Nykytyylillä arvelen uskottavuuden olevan koetuksella.Itse liityin 2-v sitten M-G:n jäseneksi,tulevaisuutta ajatellen.Olen vapaan kilpailun kannattaja.
Savolainen Metsämies epäilys on aiheellinen,olen vuosien saatossa nähnyt miten homma Mhy.ssa pelaa.Kauniit puheet metsänomistajan edunvalvonnasta ja puolustamisesta osatotuus.Ensin on organisaation etu ja sitten metsänomistajan joka lystin kustantaa viimekädessä.
On allekirjoitettu sähkölinjasopimuksia.Joskus mukisematta,viimeiksi en hyväksynyt tehtyä laskelmaa.Kutsuin sähköfirman edustajan maastoon,tunti neuvoteltiin.Reilu tuhat euroa parani korvaus,joten tuntipalkalle pääsin.
Odotusarvoja sain korotettua,osalla oli pystykarsittua ja lannoitettua metsää.Yhtiön herralla oli itselläkin metsää,isänsä sanoi olevan metsänhoitaja,joten yhteisymmärrykseen pääseminen oli normaalia helpompaa.Jos linjan alle jäämässä arvokasvussa olevaa metsää,kannattaa tutkia onko riittävästi korvausehdotuksessa huomiotu.Joutomaasta ja uudistuskypsästä metsästä ei tule kuin maapohjan arvo.n.350€ ha max.
6tukin toimintasuunitelma ihan ok.Mutta tällä hetkellä ainakin meidän Mhy:ssä Mtk / tuottayhdistykset vyöryttävät ylhäältä päin omaa edunvalvontaansa ainoana totuutena.Mhy pitää tuottaa semmoisia palveluja,joille on tilausta metsänomistajien keskuudessa.
Kun toiminta pitää itsensä päällänsä,eikä nykykaltaista omistajien rahan siirtoa metsänhoitomaksun muodossa yhdistykselle tarvitse suorittaa,niin siinä raamit toimintasuunitelmalle.Metsänomistaja on kuningas,hän päättää mikä itselle sopivin palvelu ja palvelun tarjooja .
MetsäKortesalmi kuvassaan klapikuormineen työssään haalareissaan.Väliin kai kokouksiin kauluspaidassa,vai työkamppeissa?.
Vastauksena A.J:lle kysymys on valtakunnalisesta taistelusta metsänomistajien sielusta.Metsäliito rimmaa palvelutarjonnan iskuun Mhy-lain muutokseen mennessä.MTK hätää kärsimässä,pyrkiin edunvalvonnan nimissä omimaan MHY omaan määräysvaltaansa.Nyt kulisseissa kovavääntö Mhy lain sisällöstä ,toisella osapuolella hallitukseen suhteet kunnossa.
Metsänhoitoyhdistysten on tehostettava toimintaa,muutoin alkaa alamäki.Jäsenmaksu mielestäni saa olla 30-300 euron haarukassa.Palveluiden katteella toiminta ylläpidettävä,joiden on oltava kilpailukykyisiä.Muutoin jäsenet eroavat sankoin joukoin.Myös välirikko Metsäliiton kanssa on outoa,vaikka omistajat pääasiassa samoja metsänomistajia.