Käyttäjän Metsänmies kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 991 - 1,000 (kaikkiaan 1,532)
  • Metsänmies

Tuulesta temmattuja ovat nuo Tolopaisen palkkatiedot. Alalle tuleva insinööri aloittaa alle 3- tonnin palkalla.

Metsänmies

Minä olen kantanut tuhkat aina metsään. Hyvästi on onnistunut ilman tukeakin. Suunnilleen joka toinen viikko on pannuhuoneesta tyhjennettävä tuhkat.  Lisäksi harvemmin takasta ,parista saunasta ja kesämökiltä. Kuluja siitäkin tulee, hanskat kuluu ja vaatteet likaantuu. Mitenkähän toimisin, että saisin avustusta tähän tuhkalannoitukseen?

Metsänmies

Ei kuulukkaan liitolle, jos sopii yli noiden vähimmäispalkkojen, eikä kukaan niillä lähdekkään. Voi myös vapaasti valita kulkeeko firman kustannuksella autolla tai heikopterilla kuljettajineen. Kaikki tuo sopii ammattiliitoille. Se on taas eri juttu, sopiiko se työnantajalle.

Metsänmies

Kyllä Pessinen on kirjansa ansainnut. Jossain haastattelussa mainitsi, että pitää kirjaa enemmän kunnianosoituksena metsureille, kuin itselleen. On siinä oikeassa, eikä yritä vaatimattomana miehenä nostaa itseään toisten yläpuolelle. On varmasti viimeisiä savotoiden Jätkämiehiä, ruisleipäpalaset eväinä ja kahvia termospullossa. Niillä pärjää. Eikä varmasti ole ollut pois töistä pikkuvaivojen vuoksi. On siinä työuransa aikana nähnyt jos jonkinlaista palstaa. Näitä Pessisen kaltaisia löytyy monta muuta, jotka olivat myös kirjan arvoisia……Tunsin muuten miehen, joka ehti sahata työuransa aikana tasan 50 moottorisahaa Husqvarnoja jokainen. Husqvarnan lehdessä oli juttu kun osti tuon vimeisen. Omasta mielestäni Husqvarna olisi voinut jo lahjoittaa sen.

Metsänmies

Metsäteollisuuden peruspalkka näkyy jakautuvan viiteen eri luokkaan. Tekstissä sanotaan näitä vähimmäispalkoiksi. Pienimmässä luokassa 2582€, joka on alalle tulevan vähimmäispalkka, tuskin käy ostomiehelle. Suurimman luokan vähimmäispalkka on 4814€. Siitä sitten neuvottelemalla jokainen kykyjensä mukaan lisää. Tämä sopimuskausi on tosin loppunut 31.1.2020.

Metsänmies

mehtäukko voisi vielä tarkentaa, keitä hän tarkoittaa noilla ”kaikenkarvaisilla yhteiskunnan eläteillä”.

Metsänmies

Minulla on täsmälleen sama tilanne, kuin Lenkopetäjällä. Työnantajana ovat entiset työkaverit. Olisi ollut mahdollisuus ruveta niiden kanssa kimppaan. Pitkän harkinnan jälkeen jäin niille työntekijäksi, kun olin paljon vanhempi ja eläkkeelle enää muutama vuosi. Palkoista on aina sovittu nykyisessä ja myös edellisessä työpaikassa paikallisesti. Mielestäni on onnistuttu siinä hyvästi. Aina ovat maksaneet enemmän kuin TES määrää. Siitä huolimatta kuulun ammattiliittoon.

Metsänmies

Vielä parempaa on olla yrittäjänä, työntekijänä ja eläkeläisenä. Kaikkea edellä mainittua samaan aikaan.

Metsänmies

Lenkopetäjä:”?en kuulu liittoon ku en tartte sen palveluja.työttömyyskassaan kyllä.” Jos olet työelämässä,tai edes ajattelet työntekoa, kannattaa muistaa, että kaikkien palkkojen ja muiden työehtojen lähtökohtana ovat liittojen tekemät sopimukset. Liittoon kuulumatomatonkin siis todellisuudessa tarvitsee ammattiliiton neuvottelemia vähimmäistyöehtosopimuksia. Voi tietysti neuvotella itselleen myös paremman sopimuksen, kuuluupa liittoon, tai ei. Mutta jos ei ole mitään pohjaa, mistä lähteä, pitkällä tähtäimellä työnantaja tulee yksipuolisesti määräämään palkat. Jos et hyväksy, aina joku tulee tekemään halvemmalla. Jos taas aikoo pysyä työelämän ulkopuolella pysyvästi, silloin yksityinen työttömyyskassa on oikea osoite.

Metsänmies

Tolopainen:”Suosittelen perehtymään enemmän yhteiskunnallisiin epäkohtiin kuin vanhoihin moottorisahoihin.” Minä olen Tolopaisen kanssa tässäkin asiassa eriävällä kannalla. Vaikka moottorisahat ja yhteiskunnalliset asiat herättävät suunnilleen yhtä paljon toisistaan poikkeavia näkokantoja, kiivasta keskustelua ja jopa henkilökohtaisia herjauksia,olen huomannut, että yhteiskunnan asiat ovat sittenkin helpommin sovitettavissa. Työtaisteluja tulee ja ne loppuvat ajallaan yhteisymmärrykseen asioista. Moottorisahahojen kanssa tilanne on pysynyt ratkaisemattomana. Jo nuorena poikana , ennen kuin olin harkinnutkaan metsäalalle ryhtymistä, kuulin vanhojen ukkojen väittelevän sahojen paremmuudesta. Mieleen ovat jääneet ainakin Kullopit, Homelitet, Joput, Raketit, Husovarnat, Tiilit ,Partnerit, Hyryt. Joku vanhempi ukko väitti vielä pokasahan tekevän paluun savotoille. Nuo lapsuuden ukot ovat jo kaikki kuolleet, mutta kiista sahoista on jatkunut ja tulee jatkumaan vielä meidän jälkeenkin. Tässä asiassa ei auta lakkoilu, Ammattiliittoon kuuluminen, Loimaanliitto, eikä rikkurityönvoima. Kannattaa siis Tolopaisenkin harkita, mikä on asioiden tärkeysjärjestys, eikä päästää suustaan moisia sammakoita.

Esillä 10 vastausta, 991 - 1,000 (kaikkiaan 1,532)