Käyttäjän Metsänmies kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,041 - 1,050 (kaikkiaan 1,532)
  • Metsänmies

On totta, että vanhemmanmallin haalareissa olkahihnat venyvät. Kun ovat menneet käyttökelvottomiksi, eukko on napsinut ne poikki ja laittanut napit hiihnojen tynkiin. niihin sitten leveät ja itse tuunatut lyhyet henkselit.

Metsänmies

Turhaa se Japine 56 tuohon metsurivarustukseen mitään raketteja, jopuja ja kulloppeja tyrkyttää. Puupäinen pokasaha, Aukusti, tai itsetehty ,kirves ja riu’usta tehty mittakeppi riittävat. Vielä tieytysti tarvitaan kunnon kahdenkäden tukkisakset, kyläsepän tekemät. Evääksi kunnon läskiä ja ruisleipää. Eipä vilu, eikä märkyys tunnu missään.

Metsänmies

Japine56:lle ja muillekin palstalaisille vielä. Kuten jo sanoin, sodan käyneet ukit ja isät ansaitsevat meidän suuren kunnioituksen. Ilman heitä, meille olisi käynyt huonosti.

Metsänmies

Kaikki kunnia ukillesi. Isäni oli sekä talvi-, että jatkosodan veteraani. Mutta itse asiaan. Koska ukkisi menetti osan jalastaan, luultavasti myös raappahousujen toinen lahje oli lyhyempi. Etkö jäänyt siitä kiinni varusteita luovutettaessa? Meillä aikoinaan tarkistettiin luovutettavat varusteet, kun lähdettiin siviliin.

Metsänmies

Käyttääkö Japine56 vielä myös isoisänsä sodanaikaisia flanellikalsareita?

Metsänmies

Kävin koittamassa noita husku550xp:n mainitsemia Stihlin avohaalareita. Olin itsekin jo ajatellut niitä. Tykkään enemmän haalari-,  kuin vyötärömalleista. Hyvältä tuntuivat, ja ovat todellakin kevyet. Ei ollut sopivaa kokoa, jouduin sovittamaan isoilla. Tilasin itselleni sopivat, tulevat parin päivän kuluttua.

Metsänmies

Eipä arton vastaus paljon auttanut asiassa, on noita esitelmiä  tullut luettua. Kauppiaat kyllä myyvät tavaraa, tiedän sen. Lähinnä ammattimiesten kokemuksia kaipailin. Myyjät myyvät, käyttäjät tietävät. Eikä se hintakaan aina takaa laatua, nimi niissä usein maksaa.

Metsänmies

Itsellä menossa parin sadan motin hankinta. Viikot olen käynyt vieraassa työssä, viikonloppuina arvelin hoitaa urakan. Teen kaikki kuidut noin kolmosiksi. Nuo jätkän mitat ovat ainakin meilläpäin oikeat. Samat mittaohjeet ovat kaikilla muilla kuiduilla, paitsi haapa 8 senttiä. Ei siinä jää hukkalatvoja, koska pystyy kikkailemaan 2,4 ja 3,7 metrin välillä.

Metsänmies

A.Jalkanen 14.5. 2019:”Ostaminen on edullisempaa kuin periminen. Jaa miksikö? Perijä joutuu maksamaan ensin perintöveron ja sen päälle vielä puuta myydessään pääomatuloveron. Metsälahjavähennys säädettiin oikaisemaan tätä vinoumaa, mutta se onnistui huonosti.” Aika outo tulkinta. Jos perin 100 hehtaaria metsää, joudun maksamaan siitä perintöveron. Sen jälkeen maksan puun myynnistä pääomaveron. Oletetaan, että tilan arvo on 4000€/ hehtaari. Perinnön arvo on siis 400000€. Veroa tuosta perinnöstä menee 1. luokassa noin 13,5% (noin 54000€), 2. luokassa noin 27 %(111500€). Hankintahinta on molemmissa tapauksissa 0€. Jos ostan tuon saman tilan, maksan siitä 400000€. Sen jälkeen saan myydä puuta verottomasti 240000 euron edestä. Verohyöty on 30% mukaan laskettuna 72000 €. Tämän jälkeen maksan myynnistä veroa, kuten perijäkin.  Eli käsitykseni mukaan olen joutunut maksamaan tuosta ostamastani 400000 euron tilasta , veroetu huomioon ottaen 328000euroa. En Anneli hyvä ymmärrä mitenkään, että ostaminen voi olla edullisempaa kuin periminen.

Metsänmies

Kyllä on myönnettävä, että Antti Rinne on tullut tiensä päähän pääministerinä. Tässähän ei ole enää kuin kaksi mahdollisuutta. Joko Rinne luopuu tehtävästään , tai koko hallitus kaatuu. Myönnän, että olen ollut tämän hallituksen kannattaja, mutta pääministeri on sekoillut riittävästi sen johdossa. Jo pitkään on ollut näkyvissä tuo ylimielinen asenne, eikä näy muuksi muuttuvan. Olin  pettynyt myös Katri Kulmunin eiliseen esiintymiseen. Ei tuollaista luottamuspulaa esitetä itku kurkussa ja asioita kaarrellen. On tietysti ymmärrettävää, että ei ole vielä tarpeeksi jämäkkyyttä, kun on niin nuori. Koska keskusta on menettänyt luottamusen Rinteeseen, Kulmunin olisi pitänyt ilmoittaa suoraan, että hallitusyhteistyön edellytys on pääministerin vaihtuminen , piste. Hallitusohjelmaahan keskusta ei ole moittinut. Jos Rinne kuitenkin päättäisi erota, kuka uudeksi pääministeriksi, jos sama hallituspohja  jatkaa. Sanna Marinia on pidetty parhaana valintana. Itse kallistun enemmän Antti Lindmanin suuntaan. Molemmat ovat sujuvapuheisia, mutta Marinilla on sama ongelma kuin keskustan Kulmunilla. Molemmilta puuttuu kokemusta. Lindman on jo kova luu, eikä epäröi ilmaista kantaansa. On kyllä kärkäs , mutta pystyy myös kompromisseihin, joka kyky näyttää Rinteeltä puuttuvan. ..Olen puhunut Ugh!!

Esillä 10 vastausta, 1,041 - 1,050 (kaikkiaan 1,532)