Käyttäjän Metsänmies kirjoittamat vastaukset
-
Jos arvelet, että tuosta ”räkämännikön”alueesta ei tule tulevaisuudessakaan tukkipuuta, hakkaa männyt pois. Jos siihen jää edes tuhat kuusta hehtaarille, se riittää. Raivaile paremman männikön alustasta mäntyjen tyvet puhtaaksi ja muuten alueelta kehityskelvoton aliskasvos pois. Jätä parhaat kuuset kasvamaan. Tässä vaiheessa ei runkoluvulla suurta merkitystä, mutta ei kannata jättää tuotakaan aluetta ainakaan istutustiheyttä suuremmaksi, mieluummin vähän pienemmäksi. Kuuset kasvavat kyllä mäntyjen alla, jos niillä on tilaa. Myöhemmässä vaiheessa, kun mäntyjä korjataan pois, osa kuusista tietysti särkyy, mutta jäljelle jää vieläkin riittävä määrä. Riippuu tietysti hakkaajasta. Olen itse ollut rakentamassa useita keroja tuohon tyyliin kaksijaksoista metsää(ei omia). Hakkuun jälkeen ovat näyttäneet reikäisiltä, mutta kun vuosia kuluu, näkymä kyllä muuttuu. Harkiten ja huolella hyvä tulee.
Metsänmies 14.11.2019, 19:00Jos ja kun työ vähenee, on reilumpaa antaa liialle väelle lopputili ja maksaa jäljelle jääville palkka, mikä heille kuuluu. Lopputilin saaneet työllistyvät aikanaan uusille (jopa parempipalkkaisille) aloille.
Metsänmies 14.11.2019, 18:36Postilaisilla on lain suoma oikeus puolustaa etujaan. Lakko on nykyisessä tilanteessa täysin oikeutettu. Olin itsekin 80-luvun alussa metsureiden lakossa (muistaakseni 6 viikkoa), enkä tuntenut silloin huonoa omatuntoa. Rikkureita pyöri silloinkin töissä, mutta kannettiin porukalla ne pois. Kun lakolla saatiin palkkoja korotettu (laskennallinen korotus oli noin 15%), kummasti tuo korotus kelpasi myös lakkoa vastustaneille ,liittoon kuulumattomille rikkureille…… Miksi eivät myös metsänomistajat ryhdy puunmyyntilakkoon? Vuosi pari lakossa ja puun hinta alkaa kummasti nousta.
Metsänmies 12.11.2019, 19:03Ei todellakaa kastunut tänään. Pakkasta pari astetta, kuiva metsä, varhaisperkauskohde. Lunta maassa muutama sentti. Makkaroita ei ole tullut syötyä, kuin eväiden välissä. Vieraassa työssä ei tehdä tulia koskaan. Omalla maalla puuhastellessa palavat useinkin.
Metsänmies 11.11.2019, 15:29Noihin Tolopaisen mainitsemiin hengityskatkoksiin on helppo seurantamenetelmä ja ilmainen. Jos nukutun yön jälkeen nousee kahvin juontiin, todennäköisesti hengityskatkot eivät ole olleet kovin vakavia. Jos taas vaimo löytää miehensä aamulla sängystä kylmänä, on tämän hengityskatko venähtänyt hiukan liian pitkäksi.
Metsänmies 10.11.2019, 12:46Jätkä arveli minulla olevan henkilökohtaista kokemusta tekonivelistä. Ei ole, mutta muuten korjatuista polvinivelistä on. Toista on leikattu kerran, toista kaksi kertaa. Lääkäri on ketonut jokaisen leikkauksen jälkeen liikunnan ja lihaskunnon tärkeydestä. On myös ollut puhetta, että ainakin toiseen polveen on jossain vaiheessa laitettava tekonivel. Lääkärien mukaan, jos pitää lihaksensa liikunnalla kunnossa, tekonivelet säilyvät pitempään, koska paino on osittain lihasten varassa, ei kokonaan nivelen. Tietysti, jos pötköttelee nivelleikkauksen jälkeen loppelämänsä pitkällään, nivelet kuluvat vielä vähemmän. Siinä on vaan kaksi huonoa seikkaa. Aika käy pitkäksi ja elämä lyhyeksi.
Metsänmies 10.11.2019, 06:27Tekonivelet säilyvät paremmin, kun pitää lihakset kunnossa. Toiset tykkäävät puuhastella yksin metsässä, toiset naputtelevat vistejä keskustelupalstoilla. Molemmat yhtä yksinäistä touhua. Mistä tietää, vaikka wanhajätä menisikin vaikka Taimaahan talviksi.
Metsänmies 10.11.2019, 06:06Mottimasa.”Ammattimetsuri tietysti tekee kelillä kuin kelillä ja toisaalta olen metsien mies henkeen ja vereen ja hieman kateeksi käy metsurin ammattia.” Se on juuri niin, kuten Mottimasa tuumaa. Pakko lähteä töihin kaikilla keleillä , tuntuu muuten tilipussissa. Niitä huonon sään päiviä on yllättävän monta työkaudessa. On liian kuumaa , joskus jopa kylmää. Joskus sataa vettä joskus räntää. On hirvikärpäsiä ja hyttysiä. Joskus aamulla tympii muuten vaan. Jossain vaiheessa on kuitenkin annettava periksi ja syy on aina lumen määrä. Metsurin ammatti on ihan mukava, ainakin kunnon keleillä, ( syksyinen aurinkoinen päivä, ruska puissa lämmintä muutama aste, haniparvet letävät etelää kohti. Suuri, kohtalaisen helppo varhaisperkauskohde, järven rannalla. Palstan toisella laidalla hirvi syömässä kaksoisvasoineen ,metsurista välittämättä). Tuon kaiken olen kokenut tänä syksynä ja samana päivänä. Mutta myös räntäsateessa on tullut jo sotkettua.
Metsänmies 10.11.2019, 05:40Jos joku nauraakin wanhanjätkän työma-asumiselle, minä melkein kadehdin. Mutta vain myönteisesti. Ainoa varjopuoli tuossa systeemissä on, että ketään ei ole kotona odottamassa. Kyllä vielä kannattaisi lähteä perjantai-iltana tansseihin, sieltä voisi löytyä hyvinkin säyseä akka viikonloppujen ratoksi.
Metsänmies 9.11.2019, 16:40miksi kim1 on sortunut tärväämään rahojaan tuottamattomaan lannoitukseen? Eikö olisi kannattanut tehdä, kuten aiemmaassa kommentissasi kerroit tehneesi 7 vuotta sitten. Sijoituksen tuottohan oli siinä 283%.