Käyttäjän MJO kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,551 - 2,560 (kaikkiaan 3,566)
  • MJO

Tottakai 2,5kW on eroa 1,7kW verratuna, jos puut ovat halkaisijaltaan 40cm. Kun puut ovat alle 20cm. Suurempi merkitys on sahan painaessa 3,5kg verrattuna 5kg.

Tuskin ammattimetsurit käyttävän ensiharvennuksilla esim. Tilhin ms201 tyhmyyttään, vaikka tehoa alle 2kW.

MJO

Paska on paska, vaikka voissa paistaisi. Oleö-makki ei ole täällä, eikä missään muuallakaan tunnettu laatumerkkinä.

Samaan kastiin alle sadan euron kiinalaisten moottorisahojen kanssa.

MJO

Lomalaudoitushan on ihan hyvä ulkovuorimuoto, jos se sopii talon malliin ja omistajan pirtaan.

Kauneus on katsojan silmissä.

MJO

En minä ainakaan alkaisi ulkovuori lautoja omista tukeista sahauttamaan. Aikoinaan talon rakennuspuut sahautin omista tukeista, mutta tuskin tekisin sitä enää.

Silloin kun sahataan järeämpää runkotavaraa tai hirsiä, niin silloin sahaamisesta voisi olla taloudellisesti jotakin hyötyä, mutta lautaa en alkaisi sahaamaan ja höyläämään.

MJO

Samaa mieltä Glan kanssa. Samaa tapaa toistettiin menneinä vuosikymmeninä. Sitä kutsuttiin vain harsinnaksi.

MJO

Koska asiassa on muuttujia, vaikka tiedämme että yläharvennuksen hinta on 5 euroa motille (tämä on fakta) halvenpaa kuin avohakkuu niin vastaavasti alaharvennuksen hinta on 4 euroa halvenpaa kuin yläharvennuksen. 

Ihan sama harvennushakkuu hinta niillä on. Ei varmasti ole eroa 4 euroa.

MJO

Älä Antinpoika jauha soopaa. Minun parhaat 02-03 luokan metsät ovat aurattuja ja kuuselle istutetut. Priimaa tulee ja vauhdilla.

MJO

MJO toki se polttopuu aina pieniä pitää, mutta ei minusta kanisteri pensaa ja toinen öljyä, vähän kakstahtia ja fiskarsin kirves tai parikin hommasta kovin kallista tee, vai lasketko sillekkin omalle työlle taulukon kovimman tuntihinnan minkä teet kuntoilu ja harrastusmielessä? Polttopuu on siitä jännää että sille on tietyt standardit kun sitä myydään ja jos ne ei täyty se on lähes arvotonta kauppatavaraa. Sen täytyy olla lähes 100% halkaistua tavaraa, kaupunkilais tollollo kun sitä ostaa pitäisi sen olla höylätty sileäksi ettei ole tikkuja ja päät suoria, ei kelpaa giljotiinki klapikoneella tehdyt, vino ja ruma pää. Oma hakkuutähde ja muu latvaranka tai haapapölli ei ole minkään hintaista muutenkuin kwh muutettuna.

En toki laske, mutta jos samassa ajassa pystyy tekemään kolminkertaisen määrän priimaa myyntitavaraa kaupunkilaistolloille, niin en minä alkaisi kynsimään peukalon vahvuisista aurauskepeistä ja känkkyrälatvoista mitään. Niihin palaa enemmän polttoainettakin, kuin niiden lämpöarvo tulisi olemaan. Minun hakkuu jätteet lahotkoot, jollei niistä saa edes myyntikelpoista polttopuuta.

MJO

Johan näistä alkaa olla tutkimustietoa joissa jk pärjää varsin hyvin, paikoitellen jopa parempikin. Ennen minä niitä uskon kuin jotakin  Timppaa tms

Päinvastaisen tulokseen päätyviä tutkimuksia löytyy huomattavasti enemmän. Vai onko nämä pelkkää valheellista propagandaa?

MJO

MJO mihin laskentasi perustuu? Omien laskentojeni mukaan päälle 10 kuutiota myyntikelpoista klapia on 1000€ luokkaa kun sitä verrataan ”ilmaiseen” omaan puuhun joka on haapaa ja latvarankaa jolla ei myyntiarvoa ole. Siihen myytävään klapiläjään tarvitaan 200-300€ koivupöllejä ja lisäksi lisäksi niiden myyntiarvo 50€ kuutio. Miksi omaa puuta pitäisi polttaa puolet enemmän kuin ostettua?

Niin minustakin myyntikelpoinen klapi kallista. Niin kallista ettei sitä kannata itse edes polttaa vaan myydä ja hoitaa lämmitys tehokkaammalla tavalla. Takka ym. tunnelman luojat ovat erikseen.

Huom. minä en ole koskaan polttanut enkä polta ilmaista puuta. Siinä vaiheessa, kun se on tehty takassa tai saunassa poltettavaan muotoon (klapi). Se on muuttunut ”ilmaisesta” myytäväksi kauppatavaraksi. Jos sinulla on ilmaista puuta valmiina takkaan, niin voisin ostaa sinulta heti vaikka euron per kuutio? sinähän teet sillä euron /m3 voittoa?

Etkö sinäkin kuitenkin pätki ja halkaise sen latvarangankin, vai tukitko ne pesään oksineen 5 m pitkänä? Eikä haapaklapi ainakaan minulla ole ilmaista. Ihan sekapilkettä sekin on.

Siinä vaiheessa, kun teet ”ilmaisen” latvarangan kotikäytössä poltettavaan muotoon. Samalla se muuttuu ”ilmaisesta” myytäväksi kauppatavaraksi. Jopa niin hintavaksi, että jos myisit vuodessa polttamasi puut. Myynti rahoilla lämmittäisit 2 maalämpö taloa.

Esillä 10 vastausta, 2,551 - 2,560 (kaikkiaan 3,566)