Käyttäjän MJO kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,561 - 2,570 (kaikkiaan 2,607)
  • MJO

    Metsäyhtiöt tuovat jokatapauksessa puuta Venäjältä. Jos sitä tuotaisiin vain huippu vuosina, niin sitä ei ehkäpä olisi edes saatavilla enää silloin..

    MJO

    Itse olen käyttänyt nappikuulokkeita kännykässä ja niiden päälle vain kypärässä olevia peltorin kuppeja. Kuulee samalla puhelimen soimisen.

    MJO

    – Onko nykyinen ”sorkkaeläinlaidunnus” yhteiskunnallisesti hyväksyttävää?

    Jos se on sallittua, niin silloinhan se on automaattisesti yhteiskunnallisesti hyväksyttävää.

    MJO

    – Onko nykyinen ”sorkkaeläinlaidunnus” yhteiskunnallisesti hyväksyttävää?

    Jos se on sallittua, niin silloinhan se on automaattisesti yhteiskunnallisesti hyväksyttävää.

    MJO

    Harvennusleimikon arvion paikaansa pitävyyteen vaikuttaa myös hakkaaja. Kertymää saadaan enemmän, kun hakataan harvaksi.

    MJO

    Suden jälki: Itse olin istuttelemassa pelkästään kuusta männyn maille, koska käsky kävi. Hirviä on liikaa ja mänty ja koivu tulee syödyksi.

    Ei semmoista käskyä MO:lle anna kuin korkeintaan perheen parempi puolisko. MHY voi ehdottaa, muttei se ole määräys.

    MJO

    Jos vesakko alkaa haittaamaan männyntaimia, niin perkkaa ihmeessä. Muuten vesakko alkaa viottamaan taimia tai ainakin hidastamaan kasvua. Omasta kokemuksesta ainakin vesakon varjossa kasvaneet taimet kelpaavat hirvillekin paremmin, kuin peratut taimikot.

    MJO

    Olen yhden kerran kokeillut sanomalehtiä taimisuojana (n. 1ha)vanhan pellon yhteydessä. Joten kohde oli vähintäänkin haasteellinen. Lehti on toimiva, jos sitä on tarpeeksi paksulti. Parhaimman tuloksen sain käyttämällä 4 lehteä taimelle. Lehdet aseteltiin selkämys taimea kohti ja kiviä painoksi lehtien päälle, muuten tuuli vetää lehden maasta irti.

    Suurimmaksi osaksi käytin ainoastaan yhtä sanomalehteä/per taimi. Tämä osoittautui kuitenkin liian ohueksi. 1/4 paksuinen lehti kasvoi jo vuoden päästä läpi.

    Toimiva, mutta erittäin työläs tapa ja onneksi ko. vanha pelto on erittäin kivinen. Lisäksi 1 ha vaatii todella suuren kasan lehtiä.

    Minulla varmaankin löytyy jostakin keväinen kuvakin pellosta, kun lehdet ovat laitettu edellisenä syksynä taimien ympärille. Täytyy etsiä esille ja lisätä palstalle.

    MJO

    Minun taimikoissani ainakaan hirvet eivät ole tuhoja tehneet 3 viimeisenä talvena. Yhdet hirven läpikulku jäljet olen nähnyt koko viime talvena taimikossani. Täten omalta osaltani voi sanoa, että hirvituhot minun osaltani ovat vähentyneet ja paljon 2000 luvun vaihteesta.

    Tällä hetkellä männyn taimikoita minulla nyt enemmän kuin vuosikausiin.

    MJO

    Pahasti heinittyvässä korvessa voisi olla ajateltavissa oleva vaihtoehto. Hakkuussa pyrittäisiin jättämään lehtipuusto suojuspuuksi. Edellyttäen, että elinvoimaisia alikasvus kuusia on tarpeeksi.

    Koivikon alla kasvavat kuusen taimet ehdottomasti kannattaa säästää, jos niitä on riittävästi.

Esillä 10 vastausta, 2,561 - 2,570 (kaikkiaan 2,607)