Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 991 - 1,000 (kaikkiaan 2,251)
  • Panu Panu

Ajourat veivät 28% koko alasta, joten niiden välillä oleva tiheys saattoi olla ihan OK. Mutta sillä nyt ei ole mitään merkitystä eikä tiheyttä voi laskea jättämällä ajourat pois laskuista.

Panu Panu

Kyllä mutta edelleen: ”58 prosenttia oli hakattu metsälaissa määriteltyä vähimmäisrajaa harvapuustoisemmiksi”.

Panu Panu

Missä haarukassa olet arponut? Tällä hetkellä laittaisin 1500-1600/ha.

Panu Panu

Se uskomaton tahti vaan vaatii yleensä OMT-pohjan.

Panu Panu

En eikä ole tallessa, tänä vuonna kuitenkin.

Panu Panu

Aika hurjat erot jos nuo vaan perustuu riittävän isoon aineistoon. Viime aikoina MHY:n lehdissä julkaistuissa graafeissa erot olivat pienemmät.

Panu Panu

Jos taimi maksaa 25s, istutus 30s ja 2500 mätästä 600€/ha niin uudistuksen hinnaksi tulee noin 2000€/ha. Ehkä se kannattaa mutta itse pyrin selviämään uudistuksesta noin 1000€/ha, kasvatustiheys EH:een asti noin 2000/ha luontaisia taimia hyödyntäen.

Tähän voi tietysti sanoa, että ”teen itse kaiken eikä maksa mitään” mutta kyllä yrittäjän työllekin pitää laskea hinta jos taloudellista tulosta oikeasti lasketaan.

Panu Panu

Ehkä ei olisi pitänyt laittaa tuota summaa, jolla yritin havainnollistaa mitä tarkoitan. Mutta jos oikein ymmärsin niin joskus kaupan päälle maksetaan joku könttäsummalisä, itse en ole sellaiseen törmännyt. Loppujen lopuksi samaa rahaa se on sekin ja voidaan jyvittää kantohintoihin.

Panu Panu

Mun lisät on olleet puutavaralajikohtaisia, esim. viimeksi mäntykuidulle laitettiin ihan kunnon lisä. Mutta vaikka sama lisä tulisi kaikille puutavaralajeille (kauppakohtainen lisä) niin ei se muuta tilannetta, samalla lailla se on puusta maksettua rahaa.

Vai oletko saanut jotain lisää, joka on vaikka 5000€ koko kaupan päälle?

Panu Panu

Tarpeeksi isossa sähkölämmitteisessä talossa tippuu. Esim Teemu Selänteen Kirkkonummen mökin sähkölasku oli noin 5000€/kk tyhjillään 15C sisälämpötilalla.

Esillä 10 vastausta, 991 - 1,000 (kaikkiaan 2,251)