Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Ei kai Ruotsi voi EU:n päästökauppaa ohittaa millään omilla päätöksillään. Siellä on järkevästi tehty se mitä voidaan eli ei ole asetettu kansallisia rangaistusveroja turpeelle kuten täällä.
Jyrki Ketola sanoi siirtyneensä yhteen raivauskertaan, joka on aikainen varhaisperkaus. Veikkaan kuitenkin, että hän ei ole vielä tällä mallilla ensiharvennukseen asti mennyt.
”Turvetta poltetaan Ruotsissa yhä, mutta vain vähän. Määrä on noin kymmenys siitä, mitä Suomessa poltetaan.” – 4/2021
Lähteenä Luonnonsuojeluliitto, joten lähdekritiikki toki aiheellista.
Kasvualustaksi muuten ehdottavat kookoskuitua, kaikki tuntuu kelpaavan kunhan ei ole kotimaista.
Fossiillinen maakaasu ei muuten ole päästökaupan piirissä. Ei siis ole kovin vaikea päätellä millä perusteella päätökset energian ”vihreydestä” tehdään.
Pääongelma turpeen kanssa taitaa olla nyt se, että se on EU:n päästökaupan piirissä eikä Suomi omilla päätöksillään voi tähän asiaan vaikuttaa.
Varmuusvarastoihin sitä kuitenkin kannattaisi kerätä ja paljon. Varastointi on helppoa, energiasisältö ei hupene varastoinnissa kuiten puulla eikä varastoon kerättävästä turpeesta joudu maksamaan veroluonteisia maksuja.
Mulla koivutukki on kyllä harvennuksessa edelleen se 40€, määrä tosin maltillinen, joten ei tällä merkitystä ole.
OK eli päätehakkuulla kuitu 30€. Omalla päätehakkuullani en päässyt lähellekään mutta se oli aika pieni.
Visakallo, puhutaanko nyt pystyhinnasta ja minkälaisessa hakkuussa? Omissa pystykaupoissani tänä vuonna (toukokuu, kesäkuu, nyt) on harvennuskuitu ollut se 20€ eikä päätehakkuulta paljon enempää, ei tosin ole ollut Päijät-Hämeessä.
Harvennuskuitu näyttää vakiintuneen 20€:oon, vai onko nähty irtiottoja tästä?
Mulla on koivikko savimaalla. Seassa oli alunperin mäntyä, ne kasvoivat kovaa ja suurimmaksi osaksi huonolaatuisiksi, siksi ne on nyt poistettu. Alle on tullut kuusta ja sekin tuntuu kasvavan hyvin. Vain koivut kasvavat hieman nihkeästi mutta kyllä niillä päätehakkuu lähestyy kun on 60-luvulla istutettu.
Tässä yli miljoona taimea istuttaneen kaverin näkemys istutussyvyydestä yleisesti:
Äkkiseltään tuntuisi, että varsinkin hienojakoisessa maassa taimet pitää saada syvälle roustevaaran takia.