Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Onko kukaan vielä vienyt kuitupuuta Suomesta Baltiaan ja myynyt suomalaisille firmoille?
Voitaisiinko puhua niistä hinnoista. Tulkitsenko oikein, että 20€ on mennyt pystykaupassa kuidun hinnassa rikki kasvatusharvennuksilla mutta ei vielä ensiharvennuksilla?
Eikös pakolaisilta ole työnteko jyrkästi kielletty ennenkuin mahdollinen oleskelulupa on myönnetty joskus 6-12kk kuluttua maahantulosta. Edes vastaanottokeskuksessa ei ole saanut ruokaa tehdä. En tiedä onko mikään muuttunut mutta tämä on ollut Suomen pakolaisjärjestelmän suuri heikkous, kaikin voimin on pyritty totuttamaan tulijat toimettomuuteen.
Kyllä, viime vuoden sijoitustuotto perustuu lähes täysin metsätilojen hintojen nousuun.
Itse ostin Kainuusta tilan helmikuun alussa 2021, taisin päästä vielä mukaan hintojen nousuun.
Tästä oli juuri uutinen, viime vuonna Kainuussa tuotto 16%.
Kysyntä ja tarjonta määrää puun hinnan. Viime vuonna monet tekivät päätehakkuita kun saivat paremman hinnan kuin pitkään aikaan, minä myös. Unohtuneet siemenpuumännyt, jotka piti poistaa ensiharvennuksessa jäivät kuitenkin pystyyn huonon hinnan takia, tehtiin vain se ensiharvennus.
Myyntihalukkuutta lisää EU:n suojelu-/rajoitusvyörytys ja ihan kotimaisinkin voimin uudessa luonnonsuojelulaissa on lisää rajoitteita tulossa.
Alikasvoskuusikon hyödyntämisestä olisi kova kuulla menestystarinoita. Omat huomioni ovat seuraavat:
– Kun päätehakkuussa pyydät säästämään alikasvoskuusikon niin tarjotaan harvennushintaa.
– Kun normipäätehakkuun jälkeen olen aukkoja raivannut niin se kuusialikasvos on ottanut pahasti osumaa korjuussa. Ihan pienet alle 0,5m kuusentaimet voivat säilyä hyvin ainakin paikoitellen.
Öljyn hinta on laskenut $120:stä $110:een. https://www.neste.fi/konserni/sijoittajat/markkinatietoa/raakaoljyn-hinta
Mikä on tj 3€? Pitää nyt muistaa, että kohonneet polttoainehinnat nostavat korjuun ja kuljetuksen osuutta heti kun yrittäjät saavat hintoja korotettua.
Harmaaorvakalla voidaan toki urea korvata, pakkasella tosin se liuos jäätyy ja pilaantuu helteellä. Onhan se tutkittu, että kyseiset liuokset estävät juurikääpätartuntaa, luuleeko joku tosiaan että niitä jonkun youtube-tähden neuvoihin perustuen levitettäisiin 🙂