Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,301 - 1,310 (kaikkiaan 2,174)
  • Panu Panu

Vähän vaikea uskoa, että sahaava laippa onnistuisi piirtämään aineella maalitaulun. Kallistuisin Motokuskin selityksen puolelle, olen itsekin nähnyt noita maalitaulun näköisiä kantoja. Kanto kyllä voi muistuttaa heti käsittelyn jälkeen jo maalitaulua kuten moto-videoilta näkyy. Aine tarttuu eri tavalla sydänpuuhun kuin pintapuuhun.

Panu Panu

Suunnistustapahtumaan kysytään aina maanomistajan lupa ja maanomistaja voi kieltää taimikoille menon siinä yhteydessä. Asiaa on jonkin verran tutkittu ja jopa Jukolan Viestin kokoisen tapahtuman aiheuttamat taimikkovauriot ovat olleet vähäisiä.

Panu Panu

Verotus ulkomailla riippuu Suomen ja kohdemaan verosopimuksesta. Jos sitä ei ole niin Suomessa peritään lähdevero.

Yhtiöt voivat saada tuottoja alemmalla verokannalla mutta kun raha päätyy luonnolliselle henkilölle niin siihen mennessä on yleensä maksettu kunnon verot. Isoilla toimijoilla on toki yleensä käytössä kaikki lailliset verosuunnitelun välineet, jotka piensijoittajalle olisivat liian kalliita tai hankalia. Yleensä niillä pystytään vähentämään yrityksen maksamaa veroa, luonnollisen henkilön on vaikeampi laillisesti vältellä veroa. Tai ainakin pitää olla valmis muuttamaan Suomesta kuten Nalle.

Panu Panu

Sijoitusrahastot eivät maksa sijoitustuotoistaan veroa ollenkaan. Osakeyhtiöt maksavat tuon 20% ja jokainen MO voi perustaa osakeyhtiön ja menettää metsävähennyksen jos haluaa. Rahaa osakeyhtiöstä ei saa ulos senttiäkään ilman että saaja maksaa siitä kertaalleen verotetusta rahasta lisää veroa.

Jos sijoitusrahastot maksaisivat veroa niin sitten ei pitäisi periä veroa sinne sijoittaneelta, joka nyt maksaa sen 30/34% voitoista.

Panu Panu

Kantokäsitteluaineen peittoa kannattaa käydä itse tutkimassa hakkuun jälkeen. Itse olen huomannut, että pienemmät kannot jäävät helposti vain osin käsitellyiksi, niiden osalta se osakin voi kuitenkin riittää.

Panu Panu

295€/ha juuri sovittu varhaisperkaus ensi kesälle 6 vuotta sitten istutettuun OMT-kuusentaimikkoon.

Panu Panu

Aloittajalle: onko tämä paras tarjous vai ainoa tarjous?

Panu Panu

Kyllä mätästyksessäkin säästää jos mättäitä tehdään vähemmän. Ei välttämättä ihan samassa suhteessa kuin mättäitä vähennetään. Jotkut palveluntarjoajat kyllä hinnoittelevat mätästyksen per mätäs mikä on tietysti paras tapa.

Runsaan istutustiheyden voi nähdä vakuutuksena, se onkin paras perustelu tähän asti. Itse en näe tarvetta tuollaiselle vakuutukselle mutta kokemukseni metsätaloudesta on vasta 14 vuotta mikä on tällä alalla vähän. Koko ajan oppii.

Minulla on muuten samanikäinen istutusmännikkö MT-pohjalla kuin Lietzénin kuusikko (28v). Se on harvennettu 2 kertaa, harvennuksissa poistettu 100m3/ha, toisessa jonkinverran tukkia. En ole mitannut tämänhetkistä tilannetta mutta arvioisin 100-150m3/ha. Tämä lienee aika normaalia kasvua toisin kuin Lietzénillä. Seuraavaksi on vuorossa lannoitus ja 3. harvennus varmaan 35 vuotiaana, siinä pitäisi jo tulla tukkia joka puusta. Sitten taas lannoitus ja 43 vuoden kohdalla katsotaan puiden kokoa ja tukin hintaa. Jos ne ovat OK niin päätehakkuu, muussa tapauksessa uusi lannoitus ja päätehakkuu 50v kohdalla. Näin siis jos ei tiukkasyisestä tukista aleta maksamaan huomattavasti korkeampaa hintaa.

Panu Panu

Hieskoivu kelpaa hyvin ensiharvennuksessa, samoin kuin huonolaatuiset männyt.

Panu Panu

Taimia joudutaan poistamaan yleensä vähintään 2 kertaa taimikkovaiheessa (lähinnä siis luontaisesti syntyneitä). Mistä syntyy käsitys, ettei harvennuksessa olisi valinnanvaraa?

Absoluuttisista euromääristä eli satasista puhuminen on harhaanjohtavaa eikä kerro sijoitetun pääoman tuotosta.

Esillä 10 vastausta, 1,301 - 1,310 (kaikkiaan 2,174)