Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,311 - 1,320 (kaikkiaan 2,251)
  • Panu Panu

Belor Agrolta ainakin löytyy hinnat ja tilauslomake netistä, vähän yli 600€ tonni metsään sopivat lannoitteet.

@Anton millä perusteella olet päätynyt kalliimpaan NP:hen salpietarin sijaan männiköissä?

Panu Panu

Lannoitus ennen päätehakkuuta saattaa olla kannattavin. Mutta aiemminkin sillä vauhditetaan kuidun muuttumista tukiksi ja tukkien järeytymistä. Jos lannoitus hiilikompensaatioineen maksaa 250€/ha (viime vuoden luvut) niin se ei ole iso lisäys sijoitettuun pääomaan ja lisäkasvun pitäisi parantaa sijoitetun pääoman tuotto%:a.

Panu Panu

Nyt taitaa olla todella kalliita. Ehkä itse käsipelillä levitän järkevän kokoisen alan tänä vuonna.

Panu Panu

Kuten aina, keskustelu siirtyy pikkuhiljaa viihdeosastolle. Mutta ihan hyvää tietoa tässä on tullut ja johtopäätöksenä tässä vaiheessa voisin pidentää tämänhetkistä yhden kasvukauden odotusaikaa vähintään kahteen.

Panu Panu

Olisiko lähdettä tälle? Olen nähnyt erittelyn ”typen määrä puun eri osissa” ja sen mukaan oksissa oli eniten. Valitettavasti ei nyt ole tätä lähdettä käsillä.

Edit: kirjoititkin ”Tärkeä” ja se kyllä pitänee paikkansa.

Panu Panu

@Pauli linkki ei toimi. Joskus näin tutkimuksen, jonka mukaan hakkuutähteiden vaikutus olisi merkittävin aikavälillä 10-20v harvennuksesta. Se olisi loogista kun suurin osa typestä on oksissa, joiden maatuminen kestää.

Panu Panu

Mielenkiintoinen artikkeli @Pauli! Kuvan perusteella näyttäisi, että NP on ylivoimainen myös männikössä vaikka jutussa sanotaan, että tummin ja tuuhein latvus tuli salpietarilla.

Korhonen ei perustele väitettään, että vaste on paras 3-5 vuoden päästä ensiharvennuksesta eikä hän ole tutkija, joten suhtaudun hieman skeptisesti.

Panu Panu

Toipuu hyvään kasvuun, eikös se ole lannoituksen tarkoitus? Olen ymmärtänyt, että lannoitus vahvistaa latvusta mutta ei juuristoa ainakaan yhtä nopeasti ja siksi tuulituhojen riski kasvaa.

Panu Panu

Minua kuuset ovat yllättäneet vain tuhoilla eikä sekään kai pitäisi olla yllätys.

Panu Panu

Pölkyn alueella oli se 2 miljoonan motin myrskytuho, joka räjäytti tarjonnan ja romahdutti hinnat. Itsekin tuli Pölkylle viime vuonna myytyä, ennen Paula-myrskyä.

Hienoa, että Pölkky menestyy. Se tarkoittaa, että myös maksukykyä puusta on.

Esillä 10 vastausta, 1,311 - 1,320 (kaikkiaan 2,251)