Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,341 - 1,350 (kaikkiaan 2,217)
  • Panu Panu

Koskisella on 18cm läpimitta koivutukille ja Viitasaarella voi päästä 16cm:iin ainakin koivupikkutukin osalta, josta Anton on puhunut. Mutta tosiaan korkeampi läpimittavaatimus osaltaan romuttaa koivun kasvatuksen kannattavuutta.

Tilanne voi tietysti muuttua tulevaisuudessa. Minulle ei ole oikein valjennut miksi sahatavara on melkein aina havupuuta. Ja onko peräti niin, että jos haluaa koivusahatavaraa niin se maksaa enemmän kuin havusahatavara?

Panu Panu

Koivutukin kanssa on tosiaan hintaongelma ja jo Pohjois-Pohjanmaalla lisäksi se, että sitä ei kukaan osta vaan kaikki menee kuiduksi. Koivua ei kannata kasvattaa kuin pakon edessä eli silloin kun juurikääpä on edennyt pitkälle. Laatutyvistä sai kyllä aiemmin hyvää hintaa mutta sekin puoli on hiipunut.

Panu Panu

Tosiaan jos (ei motokuskit) katsotte Janne Seppäsen videoita niin kuusen kantoihinkin jää tuommoinen maalitaulu. Kannattaa myös katsoa se video, jossa Janne avaa reiät laippaan niin ymmärtää miten aine laipasta kannolle tulee. Maalitaulun piirtäminen edellyttäisi, että laippa palaisi sahauksen jälkeen tasan keskelle kantoa siten että reikäkin olisi keskellä kantoa kannon koosta riippumatta. Sitten ruiskutettaisiin aine. Laipassa pitäisi siis olla vain yksi reikä, josta aine tulee ulos. Tuskin silloinkaan mitään siistiä ympyränmuotoista kuviota saataisiin aikaan.

Panu Panu

Vähän vaikea uskoa, että sahaava laippa onnistuisi piirtämään aineella maalitaulun. Kallistuisin Motokuskin selityksen puolelle, olen itsekin nähnyt noita maalitaulun näköisiä kantoja. Kanto kyllä voi muistuttaa heti käsittelyn jälkeen jo maalitaulua kuten moto-videoilta näkyy. Aine tarttuu eri tavalla sydänpuuhun kuin pintapuuhun.

Panu Panu

Suunnistustapahtumaan kysytään aina maanomistajan lupa ja maanomistaja voi kieltää taimikoille menon siinä yhteydessä. Asiaa on jonkin verran tutkittu ja jopa Jukolan Viestin kokoisen tapahtuman aiheuttamat taimikkovauriot ovat olleet vähäisiä.

Panu Panu

Verotus ulkomailla riippuu Suomen ja kohdemaan verosopimuksesta. Jos sitä ei ole niin Suomessa peritään lähdevero.

Yhtiöt voivat saada tuottoja alemmalla verokannalla mutta kun raha päätyy luonnolliselle henkilölle niin siihen mennessä on yleensä maksettu kunnon verot. Isoilla toimijoilla on toki yleensä käytössä kaikki lailliset verosuunnitelun välineet, jotka piensijoittajalle olisivat liian kalliita tai hankalia. Yleensä niillä pystytään vähentämään yrityksen maksamaa veroa, luonnollisen henkilön on vaikeampi laillisesti vältellä veroa. Tai ainakin pitää olla valmis muuttamaan Suomesta kuten Nalle.

Panu Panu

Sijoitusrahastot eivät maksa sijoitustuotoistaan veroa ollenkaan. Osakeyhtiöt maksavat tuon 20% ja jokainen MO voi perustaa osakeyhtiön ja menettää metsävähennyksen jos haluaa. Rahaa osakeyhtiöstä ei saa ulos senttiäkään ilman että saaja maksaa siitä kertaalleen verotetusta rahasta lisää veroa.

Jos sijoitusrahastot maksaisivat veroa niin sitten ei pitäisi periä veroa sinne sijoittaneelta, joka nyt maksaa sen 30/34% voitoista.

Panu Panu

Kantokäsitteluaineen peittoa kannattaa käydä itse tutkimassa hakkuun jälkeen. Itse olen huomannut, että pienemmät kannot jäävät helposti vain osin käsitellyiksi, niiden osalta se osakin voi kuitenkin riittää.

Panu Panu

295€/ha juuri sovittu varhaisperkaus ensi kesälle 6 vuotta sitten istutettuun OMT-kuusentaimikkoon.

Panu Panu

Aloittajalle: onko tämä paras tarjous vai ainoa tarjous?

Esillä 10 vastausta, 1,341 - 1,350 (kaikkiaan 2,217)