Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,341 - 1,350 (kaikkiaan 2,174)
  • Panu Panu

Eihän tässä kuitukokoa haettu vaan energiapuunkorjuuta. Eikös se tehdä yleensä giljotiinikouralla?

Panu Panu

Välillä mennyt yli keskiarvohintojen, välillä ali. Hintatilastoissa on niin paljon ongelmia, ettei niitä kovin tosissaan kannata ottaa. Esim raportointiviive ja sitten se kaikken älyttömin asia: tilastot näyttävät 4 viikon keskiarvoa.

Panu Panu

Jotkut joilla on hoitosopimus eivät kilpailuta vaikka ilmeisesti voisi. Viimeiset noin 5 kertaa kun olen pyytänyt pystykauppatarjouksia niin MG:n tarjous on ollut huonoin. Vuosi sitten kuitenkin yhdet pystykaupat syntyi.

Hankintapuolella taas kaupat on yleensä syntyneet MG:n kanssa ja joitakin uudistuksia.

Panu Panu

OK, julkisuudessa sellufirmat kyllä paasaavat siitä, että kuitupuuta ei saa polttaa. Tai ehkä se energiapuu menee selluksi kun myy sellufirmalle.

Mun viimeisimmässä ensiharvennuksessa kuitu oli 14€ eikä otettu rahaa veronmaksajilta. Jos energiasta saa saman verran niin voi vaan todeta, että eipä ole mitään järkeä tuossakaan kemera-tuessa. Puunkorjuun tuki taitaakin uudessa kemerassa pudota pois.

Panu Panu

Itse olen myös päätymässä osuuksien muuntamiseen heti tänä vuonna. Veikkaisin, että 2023 maksetaan A-lisäosuuksille vielä kohtuullinen korko, kuitenkin pienempi kuin Metsä I:lle. 10 vuotta on pitkä aika ja ikuisesti juoksevan korkean koron aika on ohi mikä on hyvin ymmärrettävää.

Panu Panu

”Kaikki energiaksi” tarkoittanee siis, että otetaan 430€/ha yhteisestä kassasta. Mikä ostaja muuten ostaa tuota karsittua rankaa pystykauppana? Tuskin ainakaan kolme suurta.

Panu Panu

Ymmärtääkseni MML järjestää pyynnöstä tieoikeuden jos se puuttuu, maksaa kyllä jotain ja voi kestääkin jonkin aikaa.

Panu Panu

UPM on maksanut ainakin joskus 18cm välitukista 16€ paremman hinnan kuin normitukista, tyvestä varmaan vielä enemmän. Janne Seppäsen mukaan tällainen laatuhinnoittelu oli 4-5 vuotta sitten paljon yleisempää kuin nykyään.

Panu Panu

On muuten kaikkien osuuksien korot olleet laskussa ainakin viimeiset kaksi vuotta.

Panu Panu

Ensi kuun alusta voi muuntaa A-lisäosuudet Metsä I-osuuksiksi. Aiotteko muuntaa? MG:n Viesti-lehdessä sanotaan selvästi, että Metsä I:n korko tulee olemaan parempi. Näin tietysti pitää ollakin, muuten kukaan ei muuntaisi osuuksiin, jotka pitää ansaita uudestaan.

Tällä hetkellä ilmeisesti kukaan ei tiedä mikä näiden osuuksien korkoero tulee olemaan ensi keväänä. Se varmasti riippuu siitä kuinka paljon on muunnettu. Selvää on, että pitemmällä aikavälillä A-lisäosuuksien korko tullaan pudottamaan johonkin B-osuuksien tasolle eli lähelle nollaa. Tätä ei ehkä kehdata tehdä vielä ensi keväänä vaan korkoero saattaa aluksi olla maltillinen.

Esillä 10 vastausta, 1,341 - 1,350 (kaikkiaan 2,174)