Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Mullakin oli edellisessä kakkosharvennuksessa 5:lla alkava kuusitukin hinta, nythän täällä kehutaan jo 6:lla alkavalla harvennushinnalla.
Sain tarjouksen, jossa kuusitukin päätehakkuuhinta on alle 50€ kesäkorjuussa, tie palstalle.
Vertailukohtana koivu:
”Koivulla puuaineen sisään jääneet karsitut oksat lahoavat lähes poikkeuksetta (kuva 7). Oksan läpimitta, laatu ja karsinta-ajankohta eivät vaikuta sen lahoavuuteen. (Verkasalo ja Rintala 1998.)”
Koivu taitaa olla kuusta lahoherkempi. Tässä jotain kuusen pystykarsinnan lahoriskistä:
”Lahoa esiintyi 1,4 %:ssa tutkituista karsituista oksista. Viat voivat levitä karsitusta oksasta runkopuuhun, mutta tutkimuksessa ei voitu luotettavasti osoittaa, olivatko ne jo valmiiksi puussa vai olivatko ne tulleet oksahaavan kautta puuhun. Elävät oksat eivät ole läheskään niin alttiita sinistymiselle kuin kuivat oksat, mikä voi johtua elävien oksien nopeammasta kylestymisestä. Jos väri- tai lahovikaa syntyy, se rajoittuu yleensä oksia sisältävään puun sisussylinteriin eikä leviä oksattomaan puuvaippaan päin. Tuimalan (2006) mukaan myös luontaisesti karsiutuneissa oksissa on sinistymää ja lahoa.”
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/9332/Honkasalo.Johanna.pdf?sequence=2
Miksi kuusia ei pitäisi pystykarsia?
Ilmoita luovutustappio vähennyksiin.
Ainakin vähän paksumpia oksia karsiessa saadaan myös puuston ulospäin näkyvä laatu ja hinta paremmaksi. Se on toki ikuisuuskysymys kuinka paksuja oksia voi karsia ja mitä haittaa on paksumpien oksien karsimisesta. Itse olen karsinut noin 3 cm asti, oksantyvestä saattaa olla toisinaan enemmänkin.
Havupuiden pystykarsinnan ajankohdaksi suositellaan yleisesti maalis-huhtikuuta. Onkohan jotain perusteita sille, miksi karsintaa ei voisi aloittaa jo nyt?
Kovasti olen harkinnut hankintaa mutta en vielä hankkinut. Tykkään kyllä itse liikkua metsässä mutta kokonaiskuvan voisi hahmottaa paremmin dronella.
Lennätys tulee pikapuoliin vaatimaan kokeen suorittamisen ja luvan:
Metsävähennys ei ole tuki vaan hankintamenon vähennys, tosin yleensä 60% ei kata ostetun puuston hakkuuarvoa. Jos vastustaa metsävähennystä niin sehän tarkoittaa, että esim. osakkeiden myynnistä pitäisi maksaa veroa koko myyntisummasta – ostohintaa ei saisi vähentää. Ehkä tähänkin joskus vielä päästään.
Kemeratuet ovat naurettavan pieni menoerä valtiolle. Niinkuin moni muukin kohde mihin rahat menee. Jokaisella rahan vastaanottajalla on mainiot perusteet miksi juuri hänen pitää saada rahaa valtiolta. Vaalikarja äänestää sen mukaan kuka jakaa eniten rahaa omalle etupiirille. Demokratia on syvältä.