Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,561 - 1,570 (kaikkiaan 2,080)
  • Panu Panu

Ammattiyhdistystyyppinen edunvalvonta ilmeisesti tarkoittaisi kartellia.

Panu Panu

@Visakallo tai muut asiasta tietävät. Miten on mahdollista, että kuidut kannattaa myydä e-puuksi pystykaupassa? Eihän normiharvennukseen mitään tukia saa vai olenko ymmärtänyt väärin. E-puun pystyhinnaksi arvioidaan yleensä luokkaa 7€/m3 ja jotain sellaista olen itsekin saanut niistä pienistä e-puumääristä mitä hakkuilta on kertynyt. Viime aikoina on alkanut kuulumaan useammaltakin suunnalta, että kuidun sijasta tehdään harvennuksella e-puuta. Tässä Metsälehden hintatilasto, 2-4€/m3:

Tänä syksynä kuin tein harvennuskaupan niin ostaja (yksi 3:sta suuresta) sanoi, ettei osta e-puuta ollenkaan, joten lepät ym jää metsään.

Panu Panu

Jep, itse ihmettelen kovasti tätä hinkua pysyä fossiilisissa tuotteissa kuten muovissa sensijaan, että siirryttäisiin uudistuviin puu/sellupohjaisiin tuotteisiin.

Panu Panu

Olen ollut aika monen MHY:n kanssa tekemisissä. Arvioisin, että MHY:n henkilöille lähettämistäni sähköposteista alle puoleen on vastattu. Yleisesti ottaen on tullut kuva, ettei uusia jäseniä tai asiakkaita kaivata. Eli ilmeisesti yhdistyksillä menee hyvin ja tekemistä riittää yli kapasiteetin.

Panu Panu

Sen verran vähän on ilmeisesti eroamisia tullut, että jonkinverran on jäljellä vielä vanhaa pakkojäsenyysajan asennetta. Toisinsanoen maksavaa asiakasta ei kohdella kuten maksavaa asiakasta pitäisi kohdella. Esim. ostetut palvelut viivästyvät reippaasti sovitusta eikä viivästyksestä vaivauduta kertomaan. Kun itse kysyy niin luvataan uusi aikataulu eikä sekään pidä eikä taaskaan kerrota viivästyksestä.

Viimeksi kun kysyin korjuupalvelulta tarjousta niin ei tullut mitään vastausta.

Itse olen yhdessä MHY:ssä jäsenenä tällä hetkellä ja olen hyvääkin palvelua saanut.

Panu Panu

Kaverilta jäi saamatta tulot 30m3 koivuista. Ei siinä sen kummempaa, ilmoittaa verottajalle mitä myymistään puista sai.

Oma verotuksesi sen sijaan on hankalampi kysymys.

Panu Panu

Riippuu hyvin paljon onko alueella lehtikuusitukin tai jopa pikkutukin ostajaa. Kuten yllä on kerrottu niin lehtikuusen lahoa vastustava osa on tumma sydänpuu (aika samat ominaisuudet on ilmeisesti myös männyn sydänpuulla). Lehtikuuseen sydänpuuta syntyy kuitenkin enemmän kuin mäntyyn.

Toisinaan olen kyllä ihmetellyt kun joku on esitellyt ”lahonkestävää” käsittelemättömästä lehtikuusesta tehtyä upouutta terassiaan, joka on ollut silmiinpistävän vaalea.

Panu Panu

Puunostaja on puunmyyjän asiakas ja järeyteen perustuva hinnoittelu on mielestäni erittäin järkeenkäypää.

Panu Panu

Naapurit saattavat olla oikeassa. Aikoinaan kun tein ensimmäisen hankintakauppani niin otin yhteyttä MHY:een, jäsen kun olin. Hankintakauppa onnistui mutta MHY laskutti seuraaavista asioista:

– Metsänkäyttöilmoitus 50€

– Mittaus 2,3€ / m3

– Tukkien kaukokuljetus 11€/m3

Kaikki nämä tulivat yllätyksenä. Muistaakseni MHY oli kuitenkin neuvotellut heidän kautta tehdyille hankintakaupoille hyvän hinnan. Tukkien kaukokuljetusmaksu johtui siitä, että niitä oli alle 10m3.

Ainiin puunajon (100-200m) ostin myös MHY:ltä. Sen piti maksaa 5-7€/m3 mutta maksoi 11,6€/m3.

Panu Panu

Varmaan aika moni palstalainenkin teettää raivaushommia minä mukaanlukien.  Toistaiseksi olen käyttänyt MHY:tä tai metsäfirmaa välikätenä lähinnä sen takia, että kun metsätila on kaukana niin en itse viitsi ihan heti lähteä tarkistamaan tulosta ja olen olettanut näiden isojen toimijoiden hoitavan valvonnan.

Jatkossa olen ajatellut kokeilla ostaa myös suoraan yrittäjiltä. Asun itsekin pääkaupunkiseudulla ja 150km säteellä olevat tilat raivaan itse, joten voi olla että en ole potentiaalinen asiakas sinulle.

Esillä 10 vastausta, 1,561 - 1,570 (kaikkiaan 2,080)